14 interessante elbiler som er på vei

2020 markerer starten på det store elbil-slippet, og her har vi samlet et drøyt dusin av de kanskje mest interessante elbilene som kommer i løpet av året.


Det er allerede flere titalls elbilmodeller ute på det
norske markedet, noe vi kan se ut av bestselgerlisten til Opplysningsrådet for
veitrafikken. De fem mest registrerte bilmodellene i løpet av årets tre første
måneder er enten rene elbiler eller kommer også med helelektrisk drivverk, og slike
biler utgjør også over halvparten av de 20 mest registrerte modellene.

Og med et ras av nye elbiler på gang, er det ingen grunn til
å tro at den elektriske interessen for elbiler vil dale i tiden som kommer.

Så det å plukke ut spesifikke elbiler er ikke så enkelt, men
vi har prøvd å finne noen interessante biler fra et bredt spekter av merker og
modeller.

Mange av disse klarer nok ikke å slå seg inn på topp-20-listen
over registrerte biler, men som vi skjønner blir det steinhard konkurransen når
korona-epidemien er over og hverdagen igjen returnerer.

Det er altså en drøss med interessante elbiler på tur, og de
dekker stort sett hele spekteret ‒ fra små kompakte bybiler til store
SUV-modeller og endog pickuper og varebiler.

Når disse eksakt kommer er ikke så lett å forutse, og korona-viruset
og nedstengte fabrikker kan føre til forsinkelser og utsatte lanseringer utover
året. Andre uforutsatte ting kan også dukke opp, ettersom elbiler er et ganske
nytt landskap for de fleste produsentene.

Det er heller ikke så greit å vite hva disse lander på
prismessig og rekkevidde, så ta anslagene med en stor klype salt. Flere av
modellene kommer også med forskjellige batteripakker, så sjekk det opp før du trykker
på kjøpknappen.

Så ja, det er altså mye usikkert med kommende elbilmodeller,
og det eneste vi stort sett kan være sikre på er at de nå begynner å nærme seg.

Ok, da er det bare å fyre løs. Vi tar modellene alfabetisk,
og dette gjelder altså biler som etter planen skal komme i 2020 og som ikke
allerede er ute på markedet. Nye versjoner av nåværende modeller er heller ikke
tatt med.

Aiways U5

Aiways U5. (Foto: Aiways)

Kinesiske Aiways tar snart sats i Europa, den første modellen ut av startblokkene er SUV-modellen U5.

Dette er en bil på størrelse med for eksempel Volvo XC60 og
måler 4,68 meter, og er utstyrt med mye teknologi og hurtiglading som skal
bruke 27 minutter på 30-80 prosent.

Den kinesiske produsenten har satset milliarder på en ny
fabrikk, og målet er å bli en tungvekter i bilverden med en produksjon på 300.000
biler i året.

Kanskje kan U5 gi dem en god start?

  • Forventet rekkevidde: +400 km
  • Forventet prisanslag: Rundt 400.000 kr
  • Forventet lanseres: August

Audi Q4 e-tron

Audi Q4 e-tron. (Foto: Audi)

Vi er litt usikre på om denne elektriske SUV-modellen Q4 e-tron faktisk kommer i år, men de siste signalene sier at den skal i produksjonen senere i 2020. Så vi lar tvilen komme Audi til gode.

Denne plasserer seg trygt imellom Q3 og Q5 i størrelse, og er
4,59 meter lang. Men den nye MEB-plattformen skyver ut akselavstanden, så dermed
er Q4 e-tron sånn cirka like stor som Q5 på innsiden.

Og innvendig plass sier vi jo ikke nei takk til.

  • Forventet rekkevidde: +400
  • Forventet prisanslag: Rundt 600.000 kr
  • Forventet lanseres: Mot slutten av året

BMW iX3

BMW iX3. (Foto: BMW)

Det tyske merket er som en veteran å regne i elbilsegmentet, og har høstet mange erfaringer med i3. Med iX3 tar de et steg mot et langt bredere segment, nemlig de elektriske SUV-modellene.

Til iX3 har BMW utviklet 5. generasjon elektrisk drivverk,
og dette er langt mer effektivt enn tidligere generasjoner.

  • Forventet rekkevidde: 440 km
  • Forventet prisanslag: En plass rundt 700.000 kr
  • Forventet lanseres: Høst

Byton M-Byte

Byton M-Byte. (Foto: Byton)

Da kinesiske Byton besøkte Oslo i 2018 ble nordmenn begeistret. For modellen M-Byte, som riktignok har flotte linjer, imponerte først og fremst med en kolossal skjerm på innsiden.

Godt over 10.000 nordmenn skal ha reservert denne, så det
står ikke på interessen.

Når denne bilen kommer er ikke så godt å si, og det kan fort
bli 2021 før vi ser her i Norge.

  • Forventet rekkevidde: 360-435 km
  • Forventet prisanslag: Rundt 500.000 kr
  • Forventet lanseres: Sent 2020

Ford Mustang Mach-E

Ford Mustang E-Mach. (Foto: Ford)

Nok en bil som har skapt overskrifter, og Ford Mustang E-mach har virkelig et navn som forplikter.

Fords første rene elbilmodell imponerer på alle tre viktige
områder, rekkevidde, ladehastighet og pris, så denne kan bli veldig populær.

Den er også sterk som den originale Mustangen jo var, og «First
Edition» byr blant annet på firehjulstrekk, 337 hk og en rekkevidde på 540 km.

  • Forventet rekkevidde: 420-600 km
  • Forventet prisanslag: Fra 412.000 kr
  • Forventet lanseres: Høst

Honda E

Honda E. (Foto: Honda)

Også Honda E har generert stor interesse, og nå snakker vi om en skikkelig sjarmør som nok trives aller best i byene.

Dette er altså en svært så kompakt elbil, og går blant annet
i konkurransen med den helelektriske Fiat 500 og trillingene Seat Mii Electric,
Skoda Citigo-e og Volkswagen e-Up.

  • Forventet rekkevidde: 220 km
  • Forventet prisanslag: 266.000 kr
  • Forventet lanseres: Snart

Lexus UX 300e

Lexus UX 300e. (Foto: Lexus)

Oi, Lexus kommer før Toyota med en ren elbil, hvem hadde
trodd det.

Smart nok baserer de seg på den relativt ferske UX-serien, og vi snakker dermed om en ganske kompakt SUV kalt UX 300e.

Tiden hvor du virkelig måtte blø for å eie en Lexus er over,
og denne elbilen skal starte rett over 360.000 kroner. Ja, en Lexus til langt
under 400.000 kroner.

Det litt mer eksklusive merket til Toyota tar den ikke helt
ut når det kommer til rekkevidde, men en plass over 300 kilometer vil holde for
mange der ute.

  • Forventet rekkevidde: Rundt 350 km
  • Forventet prisanslag: 369.000 kr
  • Forventet lanseres: Høst

Mazda MX-30

Mazda MX-30. (Foto: Mazda)

Som mange andre satser også Mazda på en SUV-modell når de tråkker til med en ny elbilmodell, og som vi forventer fra Mazda er MX-30 en stilren modell.

Dette er en ganske kompakt bil på 4,39 meter, og er myntet mot
de som for det meste tilbakelegger relativt korte distanser om gangen.

Den store styrken til MX-30 i tillegg til designet er
utvilsomt prisen.

  • Forventet rekkevidde: 200 km
  • Forventet prisanslag: 249.000 kr
  • Forventet lanseres: September

Polestar 2

Polestar 2. (Foto: Polestar)

Mange venter spent på den første helelektriske modellen fra
svenske Polestar, og snart er ventetiden over.

Produksjonen av Polestar 2 er allerede i gang, og går alt som planlagt kan vi forvente oss denne til sommeren.

Dette er modellen Polestar selv hevder skal utfordre Tesla
Model 3, og har da også fått en pris som skal konkurrere med fjorårets mest populære
bil her i Norge.

  • Forventet rekkevidde: 470 km
  • Forventet prisanslag: 469.00 kr
  • Forventet lanseres: August

Seat el-Born

Ja, enda en interessant modell.

Seat har fått innpass i Volkswagen-gruppens MEB-plattform som også huser den kommende ID. 3, men med el-Born snakker vi forhåpenteligvis om en rimeligere prislapp.

Seats andre elbil etter Mii Electric har ikke fått fastsatt
noe pris ennå, men den er forventet til å ligge på rundt 300.000 kroner.
Iallfall var den det før den norske krona fikk seg en knekk, og nå kan nok prisen
raskt ende opp på 400.000 kroner. Vi får se.

Seat satser også tungt på abonnementsløsninger, så denne
blir sikkert mulig å leie per måned.

  • Forventet rekkevidde: 350 km
  • Forventet prisanslag: Tja, kanskje litt over 300.000 kr?
  • Forventet lanseres: Sensommer

Skoda Enyaq

Konseptet Skoda Vision iV som senere er døpt Enyaq. (Foto: Skoda)

Et annet medlem av Volkswagen-gruppen er Skoda, og de har
også snart klar en ny elbillmodell som også bygges på MEB-plattformen.

Enyaq er en SUV-modell som er 4,66 meter lang, og blir dermed nok et medlem blant Skodas høyreiste familiemedlemmer som inkluderer Kodiaq, Karoq og Kamiq.

Denne er også ventet som firehjulstrekker, noe iallfall
konseptet hadde da det ble vist fram.

  • Forventet rekkevidde: 400 km
  • Forventet prisanslag: Rundt 400.000 kr
  • Forventet lanseres: Sensommer

 Volkswagen ID. 3

Volkswagen ID. 3. (Foto: Volkswagen)

Den nye folkebilen? Volkswagen håper at ID. 3 skal bli like viktig som Bobla og Golf ble etter at de ble introdusert, og det tyske merket satser bredt med tre forskjellige rekkeviddemodeller nesten fra start av.

Rent størrelsesmessig er ID. 3 på nivå med Golf, og har en
lengde på 4,26 meter. Volkswagen har stappet den full av teknologi, og byr på en
rekke førerassistenter og kunstig intelligens.

  • Forventet rekkevidde: 330-550 km
  • Forventet prisanslag: 310.00 kr
  • Forventet lanseres: Snart

Volvo XC40 Recharge

Volvo XC40 Recharge. (Foto: Volvo)

Nei, vi kan selvsagt ikke glemme Volvo.

Svenskenes første elbil XC40 Recharhe blir basert på den populære SUV-modellen XC40, og er 4,42 meter lang.

Volvos kommende elbil byr også på noe helt nytt, nemlig et
infotainment basert på Googles Android Auto.

Den har også AWD og hengerfeste, så denne bør passe nordmenn
ganske så godt.

  • Forventet rekkevidde: +400 km
  • Forventet prisanslag: 490.000 kr
  • Forventet lanseres: Slutten av året

I tillegg til disse kommer det en rekke andre elbiler i løpet av året, og mange er også nylig lansert.

Flere av disse har samme elektriske drivlinje, som for
eksempel Seat Mii Electric, Skoda Citigo-e og Volkswagen e-Up fra
Volkswagen-gruppen og Peuegot e-208, DS 3 Crossback E-Tense og Opel Corsa-e fra
PSA-gruppen.

Andre interessante modeller som skal komme i løpet av året inkluderer
Audi e-tron Sportback, Fiat 500 EV, Mini Cooper S.E., Peugeot e-2008, Porsche
Taycan Cross Turismo og Seres SF5.

Når det gjelder Volkswagen ID. 4, en potensiell storselger, er
det veldig usikkert når denne faktisk kommer. Det virker nå tvilsomt om det
skjer i år, men på annen side kan det hende at Volkswagen demper infoen rundt
denne til utrullingen av ID. 3 har begynt.

En annen bil som er kommet langt i testingen er Mercedes
EQA, men denne er ikke ventet før til neste år.

Tesla har også startet sin amerikanske produksjon av Model
Y, men denne kan vi ikke forvente inn til Norge før langt inn i 2021.

2020 er altså det første året det satses skikkelig på
elbiler, og i årene framover kommer det hundrevis av nye modeller fra stort
sett alle de store bilprodusentene.

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter