Alt om elbilen Volvo XC40 Recharge

Volvo har nå sluppet det meste av informasjon rundt den kommendeelbilmodellen XC40 Recharge, inkludert pris og rekkevidde.


Svenskene har kjørt en miljøprofil i mange år allerede, og
har både gått til kamp mot plasten og annonserte som de første at hele
modellporteføljen skal elektrifiseres for noen år siden.

Men de har manglet det kanskje viktigste sett fra miljøperspektivet,
nemlig en nullutslippsbil.

Den brikken er på plass nå.

For onsdag viste de endelig fram den første elbilmodellen
som skal i masseproduksjon, en versjon av XC40 med tilnavnet Recharge. Og det
er neppe et tilfeldig valg.

For dette er en ganske kompakt SUV på 4,42 meter med en
bakkeklaring på 17,5 centimeter, og treffer dermed et svært populært europeisk
segment.

Dette er også en ganske så ny modell som ble lansert så sent
som i 2017, og er dermed også en moderne bil som kommer med fersk teknologi.

Faktisk blir XC40 Recharge hakket mer moderne enn tvillingsøsteren med eksosanlegg, for Volvo introduserer et helt nytt infotainment-system basert på Googles Android Auto i denne.

Og elbilversjonen huker også av et par andre viktige elementer
for nordmenn.

– XC40 Recharge leverer alt det norske elbilkunder ønsker
seg. Det er en høyreist SUV med lang rekkevidde, masse kraft, firehjulsdrift,
høy bakkeklaring og mulighet for hengerfeste, sier Erik Trosby, PR- og
kommunikasjonssjef i Volvo Car Norway.

Så ja, AWD og hengerfeste der altså, hvor sistnevnte har en tillatt
tilhengervekt på 1.500 kilo.

Batteripakken er på 78kWh (nominelt), og den foreløpige
rekkevidden er oppgitt til en plass over 400 kilometer.

Den kommer med AC-lading på 11 kW og DC-lading med en fart på
150 kW, og kan lades til 80 prosent på 40 minutter.

XC 40 Recharge leveres med Type 2-ladekabler, og svenskene
tilbyr også en fastmontert vegglader som ekstrautstyr.

De to elmotorene har en samlet effekt på 408 hestekrefter og
et dreiemoment på 660 Nm, og gjør 0-100 km/t på 4,9 sekunder.

Elbilversjonen er det man kan sammenligne med en R-versjon,
noe som betyr et høyt utstyrsnivå. Dette inkluderer blant annet sportsseter,
parkeringssensorer, takrails, high performance lydanlegg og adaptive
cruisekontroll.

En ordinær XC40 med R-design starter på 519.900 kroner, og Recharge
blir som forventet billigere enn dette.

Elbilversjonen har en veiledende pris fra 490.000 kroner før
frakt og levering, mens priser på ekstrautstyr og utstyrspakker blir klare
nærmere salgsstart.

Det skjer i slutten av januar, og leveringene starter mot
slutten av 2020.

– Interessen for XC40 Recharge har vært enorm. Vi har passert 7.500 på interesselisten og forventer økt interesse nå som flere detaljer om bilen slippes, sier Trosby.

Dette er altså startskuddet for en ny æra for Volvo, som har
planer om å lansere en ny elbilmodell i året de fem neste årene.

Både de rene elbilene og de ladbare hybrider vil heretter få
navnet Recharge, og samtlige modeller vil få sine Recharge-versjoner.

Volvo sier at halvparten av nybilsalget i 2025 skal bestå av
elbiler.

– Vi har sagt det mange ganger før, Volvo Cars’ framtid er
elektrisk. Med lanseringen av den helelektriske SUVen XC40 og modellporteføljen
Recharge tar vi i dag et stort steg i den retningen, sier Håkan Samuelsson, administrerende
direktør og president i Volvo Cars.

Her er flere bilder av den første elbilen fra Volvo, XC40
Recharge:

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter