To nye kinesiske bilmerker til Norge

Dongfeng og Seres slår følge med Chery til Norge, ogdermed blir det snart tre kinesiske elbil-merker å velge mellom.


Det er ikke mange ukene siden det ble klart at Suzuki-importør
RSA også skal satse på kinesiske elbiler, og merket de skal selge heter Chery.

Den første modellen kan allerede bestilles, og er en Chery
Arrizo med en oppgitt rekkevidde på 372 kilometer.

Merket er selvsagt ukjent i Norge, men er en ganske så stor
aktør i bilverden. Per juli var merket verdens 38. mest populære målt i salg,
og noterte seg for rundt 250.000 solgte biler i løpet av årets sju første
måneder.

En av Cherys største kinesiske rivaler heter Dongfeng, og
dette merket solgte i samme periode 385.000 biler og er på 34. plass på den
globale bestselgerlisten.

I likhet med Chery blir også Dongfeng Sokon (DFSK) snart
tilgjengelig for nordmenn, og dette fører også det litt mer luksuriøse og
teknologiske Seres-merket til Norge.

Det sørger Subaru-importør Gill Gruppen for.

‒ Vi har testet en rekke elektriske bilmodeller fra ulike
fabrikker, og har ved flere anledninger vært tett på å signere importavtaler,
forklarer Jan Kåre Holmedal, daglig leder i Autoindustri ‒ en del av Gill
Gruppen.

‒ Mulighetene har vært mange, men vi har tatt oss god tid
for å velge riktig. Da vi endelig kom til fabrikken i Chongqing fant vi akkurat
det vi har vært på jakt etter. Dette er foreløpige ukjente bilmerker som i
løpet av de neste årene vil ta store markedsandeler i hele Europa. Nå gleder vi
oss stort til å få de første DFSK og Seres-modellene på norske veier i 2020, legger
han fornøyd til.

Bakgrunnen for dette er at Gill Gruppen allerede for flere
år siden merket en nedgang av salget rundt bensin- og dieselbiler, og har de to
siste årene jaktet på potensielle elbilmerker de kan importere.

De har altså funnet to i DFSK og Seres, begge eid av selskapet
Dongfeng Sokon. Den norske importøren blir de første i Europa som tar inn disse
merkene.

DFSK er «billig-merket» i segmentet mellom 250.000 og 400.000
kroner, og den første modellen som blir tilgjengelig er E3.

Dette er en SUV som er noe større enn for eksempel en Honda
HR-V, og har et batteri på 52,5 kWh og som kan lades med 50 kW.

Denne er fortsatt ikke i Europa, så den har heller fått noe WLTP-rekkevidde
heller. Men for den generøse NEDC-standarden er rekkevidden oppgitt til 402 kilometer,
men så langt vil den altså ikke rulle.

Seres er altså et annet merket som Dongfeng Sokon står bak,
og dette er et premium-merke som har egen utviklingsavdeling i Silicon Valley.

Seres SF5 kommer altså med teknologi som vi finner i andre
moderne elbiler, og er utstyrt med et batteri på 90 kWh og har muskler så det holder.

Elmotoren yter nemlig voksne 684 hestekrefter og et dreiemoment på 1.040 Nm, og 0-100 km/t går unna på sportsbilaktige 3,5 sekunder.

Heller ikke denne har fått en WLTP-rekkevidde, men er
oppgitt til 500 kilometer i NEDC-syklusen.

Det spesielle med Seres-bilene er at de også er mulig å få med rekkeviddeforlenger, kjent som Electric Vehicle Range Extender (EVR). En slik versjon av SF5 vil dermed ha en rekkevidde på rundt 1.000 kilometer.

‒ Denne muligheten vil komme som et tilvalg for Seres SF5,
men også for den noe mindre SF3 og den største modellen SF7 som begge komme på
norske veier litt etter lanseringen av SF5. Teknologien tillater også at man
lader opp andre elektriske biler direkte fra batteriet. Det kan kanskje være
nyttig om man møter på uheldige bilister når man er i områder med dårlige
lademuligheter, sier Holmedal.

Han nevnte altså to modeller til, og planen er da også å importere
en rekke nye biler i årene som kommer.

‒ Med DFSK og Seres vil vi kunne tilby elektriske
bilmodeller av høy kvalitet og med ny teknologi innenfor alle relevante
priskategorier. Hele veien fra kompakte bybiler og familiebiler til SUV og
varebiler, også med 4WD. I løpet av de neste fem årene vil vi lansere opp mot
20 ulike modeller til det norske markedet, sier Holmedal.

Mange er nok i utgangspunktet skeptisk til kinesiske biler,
men skal vi dømme ut av en promovideo av Seres SF5 ser den iallfall ut som en
meget moderne og flott elbil som ikke står tilbake for noen.

Med DFSK, Seres og Chery kommer altså de kinesiske merkene
også til Norge, men indirekte er det også flere elbiler fra kinesiskeide merker
på vei.

Geely eier både Volvo og Polestar, og begge har på gang
elbiler som selvsagt også kommer til Norge.

Britiske MG er eid av SAIC-gruppen, og gjør nå comeback med en
helt ny helelektrisk SUV, mens for eksempel Daimler har inngått et samarbeid
med Geely rundt de kommende elektriske versjonene av Smart som utelukkende skal
produseres i Kina.

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter