HjemElbilerTo nye kinesiske bilmerker til Norge

To nye kinesiske bilmerker til Norge

Dongfeng og Seres slår følge med Chery til Norge, og dermed blir det snart tre kinesiske elbil-merker å velge mellom.

Det er ikke mange ukene siden det ble klart at Suzuki-importør RSA også skal satse på kinesiske elbiler, og merket de skal selge heter Chery.

- Annonse -

Den første modellen kan allerede bestilles, og er en Chery Arrizo med en oppgitt rekkevidde på 372 kilometer.

Merket er selvsagt ukjent i Norge, men er en ganske så stor aktør i bilverden. Per juli var merket verdens 38. mest populære målt i salg, og noterte seg for rundt 250.000 solgte biler i løpet av årets sju første måneder.

En av Cherys største kinesiske rivaler heter Dongfeng, og dette merket solgte i samme periode 385.000 biler og er på 34. plass på den globale bestselgerlisten.

I likhet med Chery blir også Dongfeng Sokon (DFSK) snart tilgjengelig for nordmenn, og dette fører også det litt mer luksuriøse og teknologiske Seres-merket til Norge.

- Annonse -

Det sørger Subaru-importør Gill Gruppen for.

‒ Vi har testet en rekke elektriske bilmodeller fra ulike fabrikker, og har ved flere anledninger vært tett på å signere importavtaler, forklarer Jan Kåre Holmedal, daglig leder i Autoindustri ‒ en del av Gill Gruppen.

‒ Mulighetene har vært mange, men vi har tatt oss god tid for å velge riktig. Da vi endelig kom til fabrikken i Chongqing fant vi akkurat det vi har vært på jakt etter. Dette er foreløpige ukjente bilmerker som i løpet av de neste årene vil ta store markedsandeler i hele Europa. Nå gleder vi oss stort til å få de første DFSK og Seres-modellene på norske veier i 2020, legger han fornøyd til.

Bakgrunnen for dette er at Gill Gruppen allerede for flere år siden merket en nedgang av salget rundt bensin- og dieselbiler, og har de to siste årene jaktet på potensielle elbilmerker de kan importere.

- Annonse -

De har altså funnet to i DFSK og Seres, begge eid av selskapet Dongfeng Sokon. Den norske importøren blir de første i Europa som tar inn disse merkene.

DFSK er «billig-merket» i segmentet mellom 250.000 og 400.000 kroner, og den første modellen som blir tilgjengelig er E3.

Dette er en SUV som er noe større enn for eksempel en Honda HR-V, og har et batteri på 52,5 kWh og som kan lades med 50 kW.

Denne er fortsatt ikke i Europa, så den har heller fått noe WLTP-rekkevidde heller. Men for den generøse NEDC-standarden er rekkevidden oppgitt til 402 kilometer, men så langt vil den altså ikke rulle.

Seres er altså et annet merket som Dongfeng Sokon står bak, og dette er et premium-merke som har egen utviklingsavdeling i Silicon Valley.

Seres SF5 kommer altså med teknologi som vi finner i andre moderne elbiler, og er utstyrt med et batteri på 90 kWh og har muskler så det holder.

Elmotoren yter nemlig voksne 684 hestekrefter og et dreiemoment på 1.040 Nm, og 0-100 km/t går unna på sportsbilaktige 3,5 sekunder.

Heller ikke denne har fått en WLTP-rekkevidde, men er oppgitt til 500 kilometer i NEDC-syklusen.

Det spesielle med Seres-bilene er at de også er mulig å få med rekkeviddeforlenger, kjent som Electric Vehicle Range Extender (EVR). En slik versjon av SF5 vil dermed ha en rekkevidde på rundt 1.000 kilometer.

‒ Denne muligheten vil komme som et tilvalg for Seres SF5, men også for den noe mindre SF3 og den største modellen SF7 som begge komme på norske veier litt etter lanseringen av SF5. Teknologien tillater også at man lader opp andre elektriske biler direkte fra batteriet. Det kan kanskje være nyttig om man møter på uheldige bilister når man er i områder med dårlige lademuligheter, sier Holmedal.

Han nevnte altså to modeller til, og planen er da også å importere en rekke nye biler i årene som kommer.

‒ Med DFSK og Seres vil vi kunne tilby elektriske bilmodeller av høy kvalitet og med ny teknologi innenfor alle relevante priskategorier. Hele veien fra kompakte bybiler og familiebiler til SUV og varebiler, også med 4WD. I løpet av de neste fem årene vil vi lansere opp mot 20 ulike modeller til det norske markedet, sier Holmedal.

Mange er nok i utgangspunktet skeptisk til kinesiske biler, men skal vi dømme ut av en promovideo av Seres SF5 ser den iallfall ut som en meget moderne og flott elbil som ikke står tilbake for noen.

Med DFSK, Seres og Chery kommer altså de kinesiske merkene også til Norge, men indirekte er det også flere elbiler fra kinesiskeide merker på vei.

Geely eier både Volvo og Polestar, og begge har på gang elbiler som selvsagt også kommer til Norge.

Britiske MG er eid av SAIC-gruppen, og gjør nå comeback med en helt ny helelektrisk SUV, mens for eksempel Daimler har inngått et samarbeid med Geely rundt de kommende elektriske versjonene av Smart som utelukkende skal produseres i Kina.

Les også:

- Annonse -

Flere nyheter

Renault trekker seg nå ut av Russland. (Foto: Renault)

Renault selger sin store Russland-virksomhet

45.000 ansatte i Russland får nye arbeidsgivere. Det franske Renault-konsernet gikk faktisk mot strømmen da Putin fant ut at han...
Bilia kjøper opp den norske Jaguar Land Rover-forhandleren Insignia. (Fotos: Bilia)

Oslo-forhandleren som ledet an I-Pace-salget er solgt

Bilia har kjøpt opp Jaguar Land Rover-forhandleren Insignia. Insignia, forhandler av Jaguar, Land Rover og ikoniske Morgan, levde et ganske...
Nio har åpnet det første servicesenteret i Norge. (Fotos: Nio)

Nio åpnet sitt første servicesenter

Ny norsk milepæl for merket som også tilbyr mobil service. Vi har blitt vant til at nye kinesiske bilmerker med...
Dette er en fullstendig selvkjørende Hyundai Ioniq 5. (Fotos: Hyundai)

Hyundai Ioniq 5 blir robotaxi

Mange drømmer kanskje om å sette seg bak rattet til prisvinnende Ioniq 5, men neste år kommer det faktisk...
Dette er Cher’s 1966 Ford Mustang som ble solgt for 643.000 kroner i 2016. Det var 56 prosent mer enn hva en vanlig Mustang av denne typen gikk for den gang. (Fotos: Hagerty)

Hva koster egentlig bilene eid av kjendiser?

Hva har prinsesse Diana, Paul Newman, Tupac, Carroll Shelby og paven til felles? Vel, de er alle på hver...
BMW Norge kan nyte solnedgangen, for de har nemlig svært så fornøyde kunder. (Fotos: BMW)

BMW med de mest fornøyde norske bilkundene

BI har offentliggjort Norsk Kundebarometer 2022, og den viser at BMW har de mest fornøyde kundene av bilmerkene. Handelshøyskolen BI...
Mazda har oppgradert sin to år gamle elbil, MX-30. (Fotos: Mazda)

Mazda MX-30 får litt raskere lading

Elbilen får også en ny motorlyd! Ganske nøyaktig to år etter at Mazda satte sin helelektriske SUV-modell inn i produksjonen...
Regjeringen vil fjerne momsfritaket på elbiler, noe som vil gi en stor ekstraregning til mange bilkjøpere. (Foto: NAF)

Momssjokket: ‒ Sjekk rettighetene og unngå stor ekstraregning

Regjeringen vil skrote dagens momsfritak på nye elbiler fra 2023, og det kan føre til en stor ekstraregning for...
I en ny undersøkelse er elbilene marginalt mer populære enn andre biltyper. (Foto: NAF)

Svært lav interesse for bildeling

Elbilene har nå kjørt forbi bensin- og dieselbilene når det kommer til hva folket vil gå for når de...
Dette er en elektrisk pickup signert Volkswagen-gruppen. (Fotos: Volkswagen)

Volkswagen skal komme med el-pickup

Det har vært hysteriske tilstander rundt Ford F-150 Lightning i USA. Nå kaster Volkswagen-gruppen seg inn i kampen om...
Denne rekker akkurat årets norske sommer. (Fotos: Mercedes)

Dette koster den ultimate sommerbilen

Planlegger du en ny kabriolet til sommeren? Mercedes Norge kan i så fall lokke med en helt ny SL-modell. Over...
Christina Bu i Elbilforeningen er svært skeptisk til det nye forslaget fra regjeringen. (Fotos: Norges elbilforening)

Regjeringen vil fjerne momsfritaket på elbiler

– Regjeringens forslag til moms på elbil er håpløst, uforutsigbart og ubrukelig. Dette spenner bein under Norges mest vellykkede...
Nye regler sier at nye dekk skal komme med en etikett som viser egenskapene. (Foto: Continental)

Kjøpe nye dekk? Denne etiketten bør du sjekke

Drivstoffutgiftene har skutt i været både for elbiler, bensinbiler og dieselbiler, og det gjelder å spare der det er...
Bentley kan nå presentere en storesøster til SUV-modellen Bentayga, en EWB-versjon. (Fotos: Bentley)

Åh, en enda større Bentayga

Bentley har opplevd en vanvittig suksess med SUV-modellen Bentayga, og nå slår de til med en enda større versjon. Porsche...
Dette er den nye generasjonen av Range Rover Sport. (Fotos: JLR)

Her er en ny Ranger Rover Sport

Det har gått ni år siden Ranger Rover kunne vise fram dagens Sport-utgave, men nå er det endelig duket...

1 kommentar

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her