Annonse
Hjem Nyheter I framtiden får vi beskjed om glatte veier

I framtiden får vi beskjed om glatte veier

Moderne biler blir mer og mer koblet til nettet, noe som ikke bare gir oss beskjed om hvor det er kø. I framtiden vet kartet og dermed også bilistene hvor det er glatte veier.

Vi har skrevet oktober, og som vanlig har flere store bilorganisasjoner vært ute med sine advarsler. Kombinasjonen av høstmørket og glatte veier skaper nemlig farlige situasjoner, og kan føre til alvorlige ulykker.

Heldigvis er dagens nye biler ganske så mye tryggere enn de litt eldre, både om uhellet først er ute og med førerassistenter som hjelper til for å unngå at vi havner i disse.

Og i framtiden byr teknologien på mer, nemlig noe som er kalt car-to-X og den motsatte X-to-car. Dette er svært viktig for kommende selvkjørende biler, men også for de som vi kjører selv.

Car-to-X betyr at bilen kan kommunisere med eksterne kilder, som for eksempel andre biler, nettverk og trafikkilder, takket være at den er koblet opp mot nett. Det er derfor bilprodusentene er så hyppe på å 5G, denne lynraske mobile nettilkoblingen.

Saken fortsetter under Annonsen

Car-to-X åpner Pandoras eske, og det dukker opp en rekke interessante muligheter.

Vi nevnte køen. Ved at biler gir løpende informasjon til et nettverk som deretter deler informasjonen med andre biler, vil navigasjonen vite hvor det står stille. Dermed kan navigasjonen plotte nye ruter, og på den måten hjelpe til at køen blir mindre og at turen går raskere for alle.

Parkering er et annet lite mareritt, og tidligere undersøkelser har vist at bilister i storbyer bruker 67 timer i året bare på å finne en parkeringsplass. I Oslo er det blant annet fjernet en rekke slike, noe som fører til at bilistene må kjøre rundt og lete ‒ og forurenser dermed også mer.

I framtiden vil bilene selv notere seg hvor det er ledige plasser, og gi beskjed til nettverket og dermed også bilene i nærheten.

Det er også en rekke andre ting som kan kommuniseres i sanntid, som for eksempel at det er et stort arrangement som hindrer trafikken, smarte trafikkskilt som gir bilen beskjeder, varsling om hvordan trafikklysene i kryssene framover blir ‒ og hvordan forholdene er.

Mercedes startet allerede i 2013 med mobile nettverk, og siden 2016 har de hatt car-to-X-system koblet til navigasjonen. Først ute var E-klassen, men nå har alle modellene til tyskerne slik teknologi.

‒ Med car-to-X-funksjoner kan vi øke sikkerheten i diverse kjøresituasjoner, sier Michael Hafner, leder for kjøreteknologier og autonom kjøring hos Daimler.

‒ Dette fordi vi kan implementere car-to-X-systemet i bilen system, og en Mercedes-Benz personbil kan automatisk oppdage forskjellige farer som glatte veier.

Car-to-X forlenger også rekkevidde til sensorene og radaren, ettersom data fra andre biler også kan utnyttes. Dermed kan bilen «se» rundt svingen eller over bakketoppen, og dermed varsle om potensielle farer.

Dette systemet blir selvsagt fortløpende oppdatert med stadig nye løsninger, og nå går Mercedes løs på de glatte veiene.

I distriktet Zollernalb ble det notert 82 frostdager i 2018, noe som også ga isete veier. Disse skal nå Mercedes gå til kamp mot i et nytt pilotprosjekt som starter i januar.

Sensorer koblet til bilenes ESP (stabilitetskontroll) og ABS (bremsekontroll) vil registrere glatte forhold på veiene der, og deretter vil dataen inkludert GPS-posisjon blir sendt videre til Daimler Vehicle Backend i sanntid.

Disse anonymiserte dataene blir sendt videre til digitale kart på to trafikkstasjoner i distriktet, og de vil dermed vite hvor det er glatt ‒ og hvor de må ut og strø.

Ja, smart.

Dette kan i framtiden også videreutvikles til kartdata i bilene, og dermed vil bilistene også kunne få beskjed om glatte veipartier på samme måte som man gjør med køen.

Men det beste er jo selvsagt om det ikke er glatt.

En annen ting Daimler har utviklet til de superluksuriøse Maybach-modellene er noen helt spesielle lykter som kan vise symboler.

Om en Mercedes-Maybach S-klasse treffer på et glatt område kan den faktisk vise et snøsymbol på veien foran. Dette vil være synlig både for de i bilen, eventuelt medtrafikanter og myke trafikanter.

Ja, det kunne fort blitt slitsomt på norske vinterveier, men det er jo ganske kult da.

Så hvor langt er det mulig å dra dette car-to-X-greiene?

Vel, spanske Seat er kanskje ikke så opptatt av glatte veier, men de vil gjerne at trafikken er sikrest mulig.

Og de tar nå IoT (Internet of Things) og nettkoblet biler til nye høyder, bokstavelig talt.

Seat har nemlig satt i gang et pilotprosjekt som inkluderer droner som skal sørge for den sjette sansen.

Slik fungerer dette:

Dronene er utstyrt med kamera, og sender bildet til en server i sanntid.

Serveren har en programvare som analysere bildet, og ser om det er en syklist eller en annen hindring.

Når dataen er analysert sendes en beskjed til bilen, og en alarm dukker opp i instrumentpanelet.

Føreren er altså klar over syklisten, og må ta hensyn når denne skal passeres.

Ja, vi har en video av det hele.

Car-to-X og X-to-car kan altså brukes til det aller meste, og det er åpenbart kun fantasien som setter grenser.

Les også:

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her

Bil24 på sosiale medier

1,846FansLik
65FølgereFølg
80FølgereFølg
0AbonnenterAbonnér

Populære saker