I framtiden får vi beskjed om glatte veier

Moderne biler blir mer og mer koblet til nettet, noe somikke bare gir oss beskjed om hvor det er kø. I framtiden vet kartet og dermed ogsåbilistene hvor det er glatte veier.


Vi har skrevet oktober, og som vanlig har flere store bilorganisasjoner
vært ute med sine advarsler. Kombinasjonen av høstmørket og glatte veier skaper
nemlig farlige situasjoner, og kan føre til alvorlige ulykker.

Heldigvis er dagens nye biler ganske så mye tryggere enn de
litt eldre, både om uhellet først er ute og med førerassistenter som hjelper
til for å unngå at vi havner i disse.

Og i framtiden byr teknologien på mer, nemlig noe som er
kalt car-to-X og den motsatte X-to-car. Dette er svært viktig for kommende selvkjørende
biler, men også for de som vi kjører selv.

Car-to-X betyr at bilen kan kommunisere med eksterne kilder,
som for eksempel andre biler, nettverk og trafikkilder, takket være at den er
koblet opp mot nett. Det er derfor bilprodusentene er så hyppe på å 5G, denne
lynraske mobile nettilkoblingen.

Car-to-X åpner Pandoras eske, og det dukker opp en rekke interessante muligheter.

Vi nevnte køen. Ved at biler gir løpende informasjon til et
nettverk som deretter deler informasjonen med andre biler, vil navigasjonen vite
hvor det står stille. Dermed kan navigasjonen plotte nye ruter, og på den måten
hjelpe til at køen blir mindre og at turen går raskere for alle.

Parkering er et annet lite mareritt, og tidligere undersøkelser
har vist at bilister i storbyer bruker 67 timer i året bare på å finne en
parkeringsplass. I Oslo er det blant annet fjernet en rekke slike, noe som
fører til at bilistene må kjøre rundt og lete ‒ og forurenser dermed også mer.

I framtiden vil bilene selv notere seg hvor det er ledige
plasser, og gi beskjed til nettverket og dermed også bilene i nærheten.

Det er også en rekke andre ting som kan kommuniseres i
sanntid, som for eksempel at det er et stort arrangement som hindrer trafikken,
smarte trafikkskilt som gir bilen beskjeder, varsling om hvordan trafikklysene i
kryssene framover blir ‒ og hvordan forholdene er.

Mercedes startet allerede i 2013 med mobile nettverk, og
siden 2016 har de hatt car-to-X-system koblet til navigasjonen. Først ute var
E-klassen, men nå har alle modellene til tyskerne slik teknologi.

‒ Med car-to-X-funksjoner kan vi øke sikkerheten i diverse
kjøresituasjoner, sier Michael Hafner, leder for kjøreteknologier og autonom
kjøring hos Daimler.

‒ Dette fordi vi kan implementere car-to-X-systemet i bilen
system, og en Mercedes-Benz personbil kan automatisk oppdage forskjellige farer
som glatte veier.

Car-to-X forlenger også rekkevidde til sensorene og radaren,
ettersom data fra andre biler også kan utnyttes. Dermed kan bilen «se» rundt
svingen eller over bakketoppen, og dermed varsle om potensielle farer.

Dette systemet blir selvsagt fortløpende oppdatert med stadig nye løsninger, og nå går Mercedes løs på de glatte veiene.

I distriktet Zollernalb ble det notert 82 frostdager i 2018,
noe som også ga isete veier. Disse skal nå Mercedes gå til kamp mot i et nytt pilotprosjekt
som starter i januar.

Sensorer koblet til bilenes ESP (stabilitetskontroll) og ABS
(bremsekontroll) vil registrere glatte forhold på veiene der, og deretter vil
dataen inkludert GPS-posisjon blir sendt videre til Daimler Vehicle Backend i
sanntid.

Disse anonymiserte dataene blir sendt videre til digitale
kart på to trafikkstasjoner i distriktet, og de vil dermed vite hvor det er
glatt ‒ og hvor de må ut og strø.

Ja, smart.

Dette kan i framtiden også videreutvikles til kartdata i bilene, og dermed vil bilistene også kunne få beskjed om glatte veipartier på samme måte som man gjør med køen.

Men det beste er jo selvsagt om det ikke er glatt.

En annen ting Daimler har utviklet til de superluksuriøse
Maybach-modellene er noen helt spesielle lykter som kan vise symboler.

Om en Mercedes-Maybach S-klasse treffer på et glatt område
kan den faktisk vise et snøsymbol på veien foran. Dette vil være synlig både
for de i bilen, eventuelt medtrafikanter og myke trafikanter.

Ja, det kunne fort blitt slitsomt på norske vinterveier, men det er jo ganske kult da.

Så hvor langt er det mulig å dra dette car-to-X-greiene?

Vel, spanske Seat er kanskje ikke så opptatt av glatte veier,
men de vil gjerne at trafikken er sikrest mulig.

Og de tar nå IoT (Internet of Things) og nettkoblet biler til
nye høyder, bokstavelig talt.

Seat har nemlig satt i gang et pilotprosjekt som inkluderer
droner som skal sørge for den sjette sansen.

Slik fungerer dette:

Dronene er utstyrt med kamera, og sender bildet til en
server i sanntid.

Serveren har en programvare som analysere bildet, og ser om
det er en syklist eller en annen hindring.

Når dataen er analysert sendes en beskjed til bilen, og en
alarm dukker opp i instrumentpanelet.

Føreren er altså klar over syklisten, og må ta hensyn når
denne skal passeres.

Ja, vi har en video av det hele.

Car-to-X og X-to-car kan altså brukes til det aller meste, og det er åpenbart kun fantasien som setter grenser.

Les også:

Les mer om:

Nyheter