Her er Astons megakule konsept

Det er 19 fordømte heldiggriser rundt i verden. De som snartblir eiere av både en DBS GT Zagato og en DB4 GT Zagato. Se bildeserie.


Aston Martin er kanskje den kuleste bilprodusenten som
finnes. Ikke bare lager de så flotte biler at selveste James Bond kjører rundt
i dem, men de tar også usedvanlig godt vare på arven de har.

For to år siden hyllet Aston Martin samarbeidet med Zagato ved
å komme med 25 nye «gamle» DB4 GT Continuation, og dette er faktisk noe de vil toppe
i 2020.

Da kommer de nemlig en ny «gammel» modell kalt Goldfinger
DB5 Continuation. Ja, de lager den ultimate spionbilen på nytt, og den blir full
av spionutstyr.

Her blir det mulig å kjøre som selveste James Bond, og vi er «shaken and stirred» bare ved tanken!

Men de gjør også noe enda mer fantastisk.

De lager nemlig en serie kalt Aston Martin DBZ Centenary
Collection, og denne består av en ny «ny» bil og en ny «gammel» som kjøpes i
par.

Sjekk dette:

Den nye heter DBS GT Zagato, basert på det skjønne udyret DBS
Superleggera.

Denne blir helt vill med nærmere 800 hestekrefter via en
5.2-liters twin-turbo V12, og den er kledd i karbonfiber og med 18-karats gullving-detaljer
som får den til å virke så eksklusiv som, ja, den faktisk er.

Faktisk har de jobbet så mye med denne at de kan, som den
første i verden, by på 3D-printet interiørdetaljer av karbon og metall.

Ja, faktisk har de dratt dette så langt at de har utviklet
tynne gull-filmer via en prosess kalt PVD som blant annet brukes for å lage
solcellepanel. En slik prosess tar 100 timer å printe ut, i tillegg til jobben
med polish og annet etterarbeid for å få det til å skinne.

Resultatet?

Men det som virkelig er kult med DBZ Centenary Collection er
at framtiden møter fortiden, for her lager de altså helt nye DB4-modeller også.

Denne er altså basert på en av de flotteste bilene som
finnes, og Aston Martin fikk da også det virkelige gjennombruddet da de lanserte
DB4 i 1958.

To år senere kom spesialversjonen DB4 Zagato, en
racingversjon som skulle ta opp kampen med umulige Ferrari.

Den ble kun laget 19 slike versjoner, og derfor kommer også DBZ Centenary Collection kun i 19 par.

De går virkelig seriøst til verks når de lager en ny DB4
Zagato, og kombinerer godt, gammeldags håndverk med moderne teknikker når de
setter sammen de 19 DB4-bilene.

De hevder selv at de bruker 4.500 timer for å sette sammen
en bil, og selv fargen ‒ Rosso Maja ‒ matcher den som de originale hadde.

De gamle metodene inkluderer blant annet å hamre løs på de
1,2 mm tykke aluminiumsplatene som skal bli karosseriet ‒ akkurat slik de
gjorde for 60 år siden.

Her kan du se noe av det utstyret de faktisk bruker for å forme bilen:

Men det er selvsagt også mye nytt på en DB4 2019-modell.

Aston Martin har puttet inn en rekkesekser med to
tennplugger per sylinder under panseret, og opp mot 400 hestekrefter sendes til
bakhjulene.

Denne får selskap av en 4-trinns manuell girkasse, og Aston
har vært frekke nok til også å sette inn differensialbrems (LSD) på disse.

Bilen kommer altså ikke bare til å se vakker ut, den kommer
til å funke bra rundt en racerbane også.

Nå har britene kommet så langt i jobben at de har vist fram superparet i USA, og vi tipper at noen av de kommende 19 eierne nok fant veien til Audrain’s Newport Concours & Motor Week på østkysten.

Hver av de 19 eierne har betalt 6 millioner pund for
skattene, og det før skatt og avgifter slår inn, så da har de nok også råd til både
en flybillett og noen netter på hotell også.

DB4-versjonen blir ferdig i år, mens de må vente på DBS GT
Zagato til neste år.

De, og vi, kan jo bla gjennom bildene i mellomtiden:

Les også:

Les mer om:

Nyheter Superbilene