Vanquish er intet mindre enn tidenes raskeste serieproduserte Aston Martin. (Fotos: Aston Martin)

Vanquish returnerer som tidenes raskeste Aston Martin

3. generasjon Aston Martin Vanquish er den raskeste gatelovlige bilen fra det britiske merket, og her snakker vi altså om en 111 år lang historie.


På 1990-tallet fikk hyperbilene sin renessanse, anført av ekstreme gatelovlige biler som McLaren F1 og selvsagt Bugatti EB 110. Aston Martin var som navnebror Aston Villa på ballen, og klinte til med en prototype kalt Project Vantage i 1998.

Dermed var det britiske merket fortapt i V12-verden, for denne var utstyrt med en slik på 5.9 liter.

Året etter dukket DB7 Vantage opp med 426 hk, og denne ble fulgt opp av en V12 Vanquish med 466 hk i 2001. En Vanquish S meldte seg på V12-kappløpet i 2004, og denne hevet kreftene til 527 hk.

Erstatteren sørget for et gjensyn med et legendarisk navn, nemlig DBS, og så dukket 2. generasjon Vanquish opp i 2012. Nå vridde V12-motoren ut hele 573 hk, og det dukket også opp et S-alternativ i 2016 med akkurat 600 hk.

I 2018 tok en DBS Superleggera over V12-oppgaven med en motor som genererte hele 725 hk og en toppfart på 340 km/t, og denne er rundet av med en enda villere DBS 770 Ultimate med ja, nettopp 770 hk.

Nå er det duket for 3. generasjon Vanquish som hever hyperlisten et solid hakk, for her snakker vi om en kjøremaskin med en 5.2-liters V12 Twin-Turbo som vrir ut 835 hk og et dreiemoment på akkurat 1.000 Nm.

DBS Superleggera har en toppfart på 211 mph, mens nye Vanquish når 214 mph ‒ det betyr 344 km/t. Dermed er nye Vanquish den raskeste serieproduserte bilen i Aston Martins 111 år lange historie. 

Det er selvsagt bare et av mange høydepunkter, som inkluderer disse:

  • Ny chassisstruktur har +80 mm økning i akselavstand
  • Kombinasjon av raffinert komfort, superbilytelse og presis dynamikk
  • Bilstein DTX-dempere, elektronisk bakdifferensial (e-diff) og AML-spesifikke 21-tommers Pirelli P Zero-dekk
  • Panoramaglasstak i full lengde og skreddersydd, toppmoderne infotainmentsystem for et helt nytt ultra-luksuriøst interiør
Nye Aston Martin skal altså være en slags kombinasjon av Bond-luksus og F1-ytelser, så dette må vel bare bli bra?

Vel, om sjefen sjøl, Lawrence Stroll, skal få bestemme akkurat det, er svaret et rungende ja. 

‒ Med introduksjonen av Vanquish har vi kronet Aston Martins neste generasjons sportsbilportefølje, sier styrelederen.

‒ Vanquish er en ekte gloriemodell på alle måter, og kommer med en ettertrykkelig uttalelse. En som leverer oppdraget vårt om å skape de mest potente, vakreste og mest spennende bilene i markedet for ultraluksuriøse sportsbiler. Som sådan er Vanquish den sanneste av Aston Martinene. Ulastelig designet og upåklagelig konstruert setter den ekstraordinære nye standarder for ytelse, stil og luksus for en ny generasjon kjennere.

V12-motoren har krympet med 0,7 liter siden prosjektet i 1998, men utviklingen gjør sitt til at den 5.2-motoren tar AM til nye høyder. Her er det 160 hk per liter, og kraften har nesten fordoblet seg siden Project Vantage. Også F1-laget til Aston Martin har hatt en finger med i spillet, så den nye V12-motoren er virkelig fra øverste hylle. 

En annen viktig forbedring er at ZF 8-trinns kassen jobber sammen med en elektronisk bakre differensial integrert i det elektroniske stabilitetsprogrammet (ESP). Det og en masse andre elektroniske løsninger bør sørge for ypperlige kjøreegenskaper og maks trekkraften under alle forhold.

Men hjertet er altså det samme, en kraftenhet med 12 sylindre.

‒ Det var utenkelig at et nytt Aston Martin flaggskip skulle være drevet av noe annet enn en toppmoderne V12, slår Chief Technical Officer Roberto Fedeli fast.

‒ Med ambisiøse mål for gevinster i kraft og dreiemoment, pluss like tøffe mål for forbedringer i kjøreegenskaper, effektivitet og globale utslippsoverholdelse, er resultatet et moderne mesterverk. En som leverer ytelsesegenskaper uten sidestykke i sin kategori. Som sådan kommer Vanquish med en ettertrykkelig uttalelse, med sin rike kraft og prestisje kun overgått av lidenskapen og dyktigheten som er strømmet inn i dens skapelse.

Også det utvendige designet har fått F1-løsninger for å gjøre den mest mulig aerodynamisk perfekt, mens 2-seteren selvsagt er stappet med det aller nyeste på innsiden ‒ inkludert et 10,25-tommers display og en 10,25-tommers berøringsskjerm. 

Og ja, selv en slik kjøremaskin kommer med en masse førerassistenter inkludert en for parkering. 

De som lurer på lyden, altså det fra anlegget og ikke V12-motoren, så kommer den fra et Bowers & Wilkins med 15 høyttalere selvsagt med surroundegenskaper.

Aston Martin sier at de har satt produksjonen til under 1.000 biler i året, og de aller første skal dukke opp allerede i 4. kvartal i år. 

Her dukker det opp flere bilder av nye Vanquish, tidenes raskeste serieproduserte Aston Martin som tar V12-æra inn i framtiden:

Les også:

Debatt