På 1990-tallet fikk hyperbilene sin renessanse, anført av ekstreme gatelovlige biler som McLaren F1 og selvsagt Bugatti EB 110. Aston Martin var som navnebror Aston Villa på ballen, og klinte til med en prototype kalt Project Vantage i 1998.
Dermed var det britiske merket fortapt i V12-verden, for denne var utstyrt med en slik på 5.9 liter.
DBS Superleggera har en toppfart på 211 mph, mens nye Vanquish når 214 mph ‒ det betyr 344 km/t. Dermed er nye Vanquish den raskeste serieproduserte bilen i Aston Martins 111 år lange historie.
Det er selvsagt bare et av mange høydepunkter, som inkluderer disse:
- Ny chassisstruktur har +80 mm økning i akselavstand
- Kombinasjon av raffinert komfort, superbilytelse og presis dynamikk
- Bilstein DTX-dempere, elektronisk bakdifferensial (e-diff) og AML-spesifikke 21-tommers Pirelli P Zero-dekk
- Panoramaglasstak i full lengde og skreddersydd, toppmoderne infotainmentsystem for et helt nytt ultra-luksuriøst interiør
V12-motoren har krympet med 0,7 liter siden prosjektet i 1998, men utviklingen gjør sitt til at den 5.2-motoren tar AM til nye høyder. Her er det 160 hk per liter, og kraften har nesten fordoblet seg siden Project Vantage. Også F1-laget til Aston Martin har hatt en finger med i spillet, så den nye V12-motoren er virkelig fra øverste hylle.
Også det utvendige designet har fått F1-løsninger for å gjøre den mest mulig aerodynamisk perfekt, mens 2-seteren selvsagt er stappet med det aller nyeste på innsiden ‒ inkludert et 10,25-tommers display og en 10,25-tommers berøringsskjerm.
Og ja, selv en slik kjøremaskin kommer med en masse førerassistenter inkludert en for parkering.
De som lurer på lyden, altså det fra anlegget og ikke V12-motoren, så kommer den fra et Bowers & Wilkins med 15 høyttalere selvsagt med surroundegenskaper.
Aston Martin sier at de har satt produksjonen til under 1.000 biler i året, og de aller første skal dukke opp allerede i 4. kvartal i år.
Her dukker det opp flere bilder av nye Vanquish, tidenes raskeste serieproduserte Aston Martin som tar V12-æra inn i framtiden:
Les også:
- 3. generasjons Audi Q5 kommer med en stor hake
- Klart for stjernetung Porsche Festival
- Bombrikke-utsteder skifter navn og jobber med nye løsninger