Q5 har vært en viktig modell for de fire ringene, og faktisk så mye at det finnes to forskjellige utgaver av den. En basert på den første som kom i 2008, og en som bærer e-tron-benevnelsen og er laget spesielt for Kina. Ja, en elektrisk utgave.
Den tradisjonelle ble fornyet i 2. generasjon tilbake i 2017, og nå er det duket for 3. generasjon av den mellomstore SUV-modellen. Og denne er ganske viktig.
For dette blir Audis første litt mer høyreiste bil på den nye plattformen kalt Premium Platform Combustion (PPC), og det navnet avslører også hvorfor den ikke er aktuell her i Norge. Det er nemlig ikke en elbil.
‒ Som den andre modellen av vår nye generasjon høyeffektive forbrenningsmotorer, markerer denne nye utgaven av den vellykkede modellen det neste viktige skrittet i foryngelsen av vår portefølje, sier Gernot Döllner, administrerende direktør i Audi.
Som de ferske tallene fra Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV) viser, det handler nesten utelukkende om elbiler når det kommer til nybiler her hjemme. Elbilene hadde en markedsandel på nærmere 95 prosent i august.
Dermed glipper den nye Q5 for norske kunder, noe som selvsagt er synd. For denne kommer selvsagt med alt det nye Audi har å tilby, minus et elektrisk drivverk.
‒ Audi Q5 har vært vår mest suksessrike og viktigste SUV-modell i mellomklassen i mer enn 15 år. Den nye utgaven er en videreutvikling av egenskapene som har sørget for det, sier Döllner.
‒ Jeg er sikker på at den nye Audi Q5, som en sporty allrounder med et dynamisk SUV-design, vil fortsette sin suksesshistorie.
Vel, ikke her i Norge.
Som nye A5 er altså nye Q5 basert på PPC-plattformen, og nye løsninger åpner blant annet for hele 1.473 liter med bagasjeplass med seteryggene bak lagt ned og kommer med et helt nytt lysdesign. Det er også en masse skjermer og et smart infotainment og en rekke førerassistenter, samt en rekke andre store oppgraderinger.
Når det gjelder motorene kommer nye Q5 med mildhybrid-løsninger, og toppvalget er en V6 TFSI med 270 kW/367 hk og 550 Nm. Framover dukker det også opp ladehybrider av Q5.
Startprisen for 3. generasjons Q5 er satt til 52.300 euro, så selv med den minste motoren bikker nye Q5 greit 600.000 kroner selv før norske avgifter. Så en Q5 hadde nok blitt dyrere her hjemme enn selv en helt ny «storesøster».
Les også:
For her hjemme har vi jo et greit alternativ gjennom helt nye Q6 e-tron som strekker rekkevidden ut til godt over 600 kilometer og startprisen opp til 759.000 kroner. Det er jo en grei trøst for elbil-gærne nordmenn.
Her er flere bilder av bilen som nå har hatt premiere, nye Audi Q5:
Les også: