Q5 har vært en viktig modell for de fire ringene, og faktisk så mye at det finnes to forskjellige utgaver av den. En basert på den første som kom i 2008, og en som bærer e-tron-benevnelsen og er laget spesielt for Kina. Ja, en elektrisk utgave.
Den tradisjonelle ble fornyet i 2. generasjon tilbake i 2017, og nå er det duket for 3. generasjon av den mellomstore SUV-modellen. Og denne er ganske viktig.
Som de ferske tallene fra Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV) viser, det handler nesten utelukkende om elbiler når det kommer til nybiler her hjemme. Elbilene hadde en markedsandel på nærmere 95 prosent i august.
Dermed glipper den nye Q5 for norske kunder, noe som selvsagt er synd. For denne kommer selvsagt med alt det nye Audi har å tilby, minus et elektrisk drivverk.
‒ Audi Q5 har vært vår mest suksessrike og viktigste SUV-modell i mellomklassen i mer enn 15 år. Den nye utgaven er en videreutvikling av egenskapene som har sørget for det, sier Döllner.
‒ Jeg er sikker på at den nye Audi Q5, som en sporty allrounder med et dynamisk SUV-design, vil fortsette sin suksesshistorie.
Når det gjelder motorene kommer nye Q5 med mildhybrid-løsninger, og toppvalget er en V6 TFSI med 270 kW/367 hk og 550 Nm. Framover dukker det også opp ladehybrider av Q5.
Startprisen for 3. generasjons Q5 er satt til 52.300 euro, så selv med den minste motoren bikker nye Q5 greit 600.000 kroner selv før norske avgifter. Så en Q5 hadde nok blitt dyrere her hjemme enn selv en helt ny «storesøster».
Les også:
- Klart for stjernetung Porsche Festival
- Bombrikke-utsteder skifter navn og jobber med nye løsninger
- Ny «verdensrekord» for elbilene