Elbilene er i ferd med å kuppe hele nybilmarkedet. Her populære EX30. (Fotos: Volvo)

Ny «verdensrekord» for elbilene

Av de 11.114 nyregistrerte bilene i august var 10.480 elbiler, noe som tar andelen opp til rekordhøyde 94,3 prosent. Vi kan ganske sikkert slå fast at det er ny verdensrekord.


Etter en liten knekk i juli hvor det ble det registrert -14,2 prosent færre nybiler målt mot samme måned i 2023, ga august en liten opptur med 31 flere nyregistreringer enn samme måned i fjor.

Totalt ble det registrerte 11.114 nye biler i forrige måned, og av disse var det altså 10.480 elbiler, og tar vi med bruktimporterte kom det til 10.935 elbiler i august.

Det er altså ny elbilrekord, og den forrige lød på en markedsandel på 92,1 prosent satt i januar i år. Så langt i 2024 er det nyregistrert 68.444 nye elbiler, og det er en nedgang på -3,2 prosent målt mot samme periode i fjor.

Totalt har det kommet til 78.832 nybiler, noe som er ned -7,4 prosent, og andre biltyper sliter litt, for å si det forsiktig.

Det kom kun til 410 nye hybrider i forrige måned, 59 rene bensinbiler og 165 rene dieselbiler. Andre biltyper enn elbiler landet altså på marginale 5,7 prosent av alle nye personbiler i august.

‒ Ingen land i verden er i nærheten av det elbilracet vi nå opplever i Norge. Fortsetter denne trenden er vi snart i ferd med å nå målet om 100 prosent nullutslippsbiler i 2025, sier direktør Øyvind Solberg Thorsen i Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV).

‒ Elbilentusiasmen har lenge har vært høy i Norge, og gode incentiver har vært avgjørende for å nå dit vi er i dag. Vi kan bare kaste et blikk mot Sverige, så ser vi hva som skjer når incentiver fjernes. Der har elbilsalget falt kraftig, og situasjonen er den motsatte av hva våre egne myndigheter har som mål.

Også Elbilforeningen har tro på at det snart kun selges nye elbiler, og generalsekretæren peker på nye skatteregler for leasingselskaper innført i juli. Her er et av formålene å bedre konkurranseevnen for elbiler i dette markedet, for Stortinget har selv et mål om at det kun skal selges nye elbiler til neste år.

‒ Problemet har vært at leasing- og bedriftsmarkedet har kjøpt inn svært mange fossilbiler. Nå er dette i ferd med å snu, sier Christina Bu i Norsk elbilforening.

Selv i Finnmark lå elbilandelen på 81,9 prosent i august, noe som viser at både infrastrukturen er på plass og at det nå kommer nye elbilmodeller som åpner for rekkevidder som holder selv i store Finnmark.

Når det gjelder kampen om å bli årets mest populære nybil stikker Tesla Model Y igjen fra på toppen, for det ble registrert hele 2.107 slike i august. Nærmere hver femte nybil i forrige måned var en Tesla Y.

Volvos potensielle storselger, EX30, har også funnet momentet, og var den nest mest populære i august med 932 registreringer. Nummer tre var Skodas trofaste selger, Enyaq.

Her er EX30:

Topp 5 nybiler i august:

  1. Tesla Model Y: 2.107 registreringer
  2. Volvo EX30: 932
  3. Skoda Enyaq: 720
  4. Volkswagen ID.4: 584
  5. Toyota bZ4X: 526
Når det gjelder merkene var også Tesla det mest populære i august med totalt 2.485 nyregistreringer, mens både Volvo og Volkswagen bikket tusen biler i august.

Topp 5 bilmerker i august:

  1. Tesla: 2.485
  2. Volvo: 1.269
  3. Volkswagen: 1.069
  4. Skoda: 895
  5. BMW: 841
Les også:

Debatt

Les mer om:

OFV Bilsalget