Selv de som har flust med penger skal slite med å få tak i en McLaren P1, for dette er nemlig bilen som fulgte opp legendarisk McLaren F1 og laget i kun 375 eksemplarer. Og ja, kanskje den aller mest banebrytende superhybriden verden har sett.
Den første i den lille familien, altså F1, er superbilen som McLaren feiret en ellevill Formel 1-periode for over 30 år siden med. Den skulle rett og slett ta F1-bilene over til vanlige veier.
Superbilen som også var merkets første Ultimate-modell skulle signalisere en slags ny start for McLaren som et bilmerke, og siden har det kommet en rekke modeller ‒ inkludert superbiler som Artura, Elva, Speedtail og ikke minst Senna-modellen.
P1 var også noe så nytt som en høyytelses hybridbil ‒ og har dermed banet vei for en modell som den nye McLaren Artura. Målet var ganske enkelt, og ganske likt det de så for seg med F1 ‒ «verdens beste bil på både vei og bane».
I motorrommet ble det plassert en 3.8-liters V8 som utvikler 737 hk kombinert med en lettvekts elektrisk motor som yter 179 hk. Total kraft er 916 hk, særdeles imponerende for 11 år siden.
Det ga også noen forbløffende sprinttider:
- 0-100 km/t på 2,8 sekunder.
- 0-200 km/t på 6,8 sekunder.
- 0-300 km/t på 16,5 sekunder.
Det er enklere sagt enn gjort, for P1 løfter Technic-nivået til nye høyder. Og slik må det vel være, for en Lego-utgave av McLaren P1 bør vel også være den teknisk vanskeligste «ekte» bilen å sette sammen.
Her bør man med andre ord legge bort mobilen og være fullt konsentrert, akkurat som de som lagde den ekte bilen måtte være.
Dette er altså et samarbeidsprosjekt mellom Lego og McLaren Automotive, og begge teamene ville implementere så mange banebrytende funksjonalitet i modellen som mulig. De ville lage en ekte hyllest til den virkelige P1.
‒ Det er utrolig å se så mange av elementene fra den originale P1 brakt til live av Lego-teamet for å lage Lego Technic McLaren P1. Jeg håper dette samarbeidet inspirerer neste generasjon designere og ingeniører til å flytte grensene for bilinnovasjon, sier Tobias Sühlmann, Chief Design Officer hos McLaren.
De håper altså at unge bilbyggere lar seg inspirere, og bare så det er sagt ‒ Lego har en anbefalt aldersgrense på 18 år for denne.
‒ Fra eksteriøret med aerodynamiske former til interiøret og V8-stempelmotoren - den ekte McLaren P1 er en utrolig bil. Vi ønsket å fange disse detaljene på best mulig måte med vår Lego Technic-modell, og vi ønsket ikke å gå på akkord på noen måte, sier Lego-designer Kasper Rene Hansen.
‒ Derfor jobbet vi med flere varianter av bilen for å teste forskjellige design. Vi møtte også en stor utfordring med de ikoniske sommerfugldørene fordi de trengte en ny mekanisme for å holde seg åpne. Det var en flott opplevelse å gjenskape McLaren P1, og jeg håper alle superbilentusiaster der ute er klare til å utforske detaljene og forviklingene til den ekte McLaren P1 i Lego Technic-form.
Lego-modellen er for øvrig 59 centimeter lang, 14 centimeter høy og 25 centimeter bred, så du må ha litt plass på hylla for denne.
Les også:
- Kollektivfelt helgeåpnes for elbilene
- Overraskende avgang ‒ Polestar bytter sjef
- Denne vant «VM for nybiler»