Nå kan du kjøpe en McLaren P1, men da må du også sette den sammen. (Fotos: McLaren)

Tidenes mest avanserte Lego Ultimate: McLaren P1

Lyst på en McLaren P1? Vel, den ekte er langt utenfor rekkevidden til de aller fleste, men det finnes en annen som nesten er like komplisert. Hils på Lego Technic McLaren P1.


Selv de som har flust med penger skal slite med å få tak i en McLaren P1, for dette er nemlig bilen som fulgte opp legendarisk McLaren F1 og laget i kun 375 eksemplarer. Og ja, kanskje den aller mest banebrytende superhybriden verden har sett.

Den første i den lille familien, altså F1, er superbilen som McLaren feiret en ellevill Formel 1-periode for over 30 år siden med. Den skulle rett og slett ta F1-bilene over til vanlige veier.

F1 ble produsert i 106 eksemplarer og det ble satt sluttstrek i 2000, mens arvtaker P1 ble vist da McLaren F1 rundet 20 år i 2012. Den offisielle debuten til McLaren P1 kom i 2013.

Slik ser dette fartsmonsteret ut:

Superbilen som også var merkets første Ultimate-modell skulle signalisere en slags ny start for McLaren som et bilmerke, og siden har det kommet en rekke modeller ‒ inkludert superbiler som Artura, Elva, Speedtail og ikke minst Senna-modellen.

P1 var også noe så nytt som en høyytelses hybridbil ‒ og har dermed banet vei for en modell som den nye McLaren Artura. Målet var ganske enkelt, og ganske likt det de så for seg med F1 ‒ «verdens beste bil på både vei og bane».

I motorrommet ble det plassert en 3.8-liters V8 som utvikler 737 hk kombinert med en lettvekts elektrisk motor som yter 179 hk. Total kraft er 916 hk, særdeles imponerende for 11 år siden.

Det ga også noen forbløffende sprinttider:

  • 0-100 km/t på 2,8 sekunder.
  • 0-200 km/t på 6,8 sekunder.
  • 0-300 km/t på 16,5 sekunder.
Det siste er hele fem sekunder raskere enn McLaren F1, og vi snakker altså om legenden som dundret inn i Guinness’ rekord med en toppfart på 386 km/t tilbake i 1998.

Den rekorden lokket dog ikke P1-modellen, men en toppfart på 350 km/t burde holde for de fleste.

P1 banet også vei for en ny monocoque basert på karbonfiber, noe som tok tørrvekten til superbilen helt ned til 1.395 kilo, og det var også en enorm fokus på aerodynamikk og kjøreegenskaper.

Så det er ikke noe overraskende at McLaren og Lego, fra før av to gode partnere, nå finner det for godt å spre denne superbilen rundt over hele kloden. Du må bare bygge den først.

Det er enklere sagt enn gjort, for P1 løfter Technic-nivået til nye høyder. Og slik må det vel være, for en Lego-utgave av McLaren P1 bør vel også være den teknisk vanskeligste «ekte» bilen å sette sammen.

Den utrolige konstruksjonen og teknologien som ligger til grunn for ytelsen, stilen og funksjonelle designen til McLaren P1 har dermed vært den perfekte utfordringen for Lego Technic-teamet, som har replikert den i en skala på 1:8.

Dette er en del av den såkalte Lego Technic Ultimate Car Concept Series, og P1-utfordringen, for det er helt klart det, består av intet mindre enn 3.893 elementer.

Som en ekte superbil har også hver bil har et unikt serienummer som låser opp spesielt innhold bak kulissene, den har en 7-trinns girkasse med to girtromler, fjæring, V8-stempelmotor, justerbar bakvinge og dører med avansert åpne- og lukkemekanisme.

Her bør man med andre ord legge bort mobilen og være fullt konsentrert, akkurat som de som lagde den ekte bilen måtte være.

Dette er altså et samarbeidsprosjekt mellom Lego og McLaren Automotive, og begge teamene ville implementere så mange banebrytende funksjonalitet i modellen som mulig. De ville lage en ekte hyllest til den virkelige P1.

‒ Det er utrolig å se så mange av elementene fra den originale P1 brakt til live av Lego-teamet for å lage Lego Technic McLaren P1. Jeg håper dette samarbeidet inspirerer neste generasjon designere og ingeniører til å flytte grensene for bilinnovasjon, sier Tobias Sühlmann, Chief Design Officer hos McLaren.

De håper altså at unge bilbyggere lar seg inspirere, og bare så det er sagt ‒ Lego har en anbefalt aldersgrense på 18 år for denne. 

‒ Fra eksteriøret med aerodynamiske former til interiøret og V8-stempelmotoren - den ekte McLaren P1 er en utrolig bil. Vi ønsket å fange disse detaljene på best mulig måte med vår Lego Technic-modell, og vi ønsket ikke å gå på akkord på noen måte, sier Lego-designer Kasper Rene Hansen.

‒ Derfor jobbet vi med flere varianter av bilen for å teste forskjellige design. Vi møtte også en stor utfordring med de ikoniske sommerfugldørene fordi de trengte en ny mekanisme for å holde seg åpne. Det var en flott opplevelse å gjenskape McLaren P1, og jeg håper alle superbilentusiaster der ute er klare til å utforske detaljene og forviklingene til den ekte McLaren P1 i Lego Technic-form.

Lego-modellen er for øvrig 59 centimeter lang, 14 centimeter høy og 25 centimeter bred, så du må ha litt plass på hylla for denne.

Les også:

Debatt