Fotballspillere over hele Europa bytter nå beite før kommende sesong for alvor sparkes i gang, men de helt store wow-overgangene lar vente på seg. Vi må faktisk over til bilindustrien for å finne en slik.
Polestar lagde først racerbiler basert på Volvo-modeller før de også tok steget til å lage litt mer sportslige utgaver av de vanlige Volvo-bilene. Og Volvo Cars og eierne Geely så enda mer potensiale.
Så i 2015 sikret Volvo seg Polestar-merket, og to år senere dukket det opp et helt nytt merke som skulle fokusere på det nye som bilverden satset på ‒ elbiler.
Volvo spanderte også en av sjefene, for daværende designsjef Thomas Ingenlath med erfaring fra Audi, Skoda og Volkswagen ble ansatt som CEO ‒ altså administrerende direktør.
Under tyskerens ledelse satte Polestar i gang et voldsomt prosjekt som først førte til en ladehybrid kalt Polestar 1 som kun skulle lages i 1.500 eksemplarer, og deretter har det kun handlet om elbiler.
Polestar 2 kom i 2020, og i år har de spedd på med både Polestar 3 og Polestar 4. Polestar 5 skal etter planen komme til neste år, tett etterfulgt av Polestar 6.
Ingenlath har altså trukket i trådene til alle disse modellene, men nå er det overraskende slutt. For bare uker før tyskeren runder 60 år kommer beskjeden om at han går av 1. oktober.
Ny CEO blir Michael Lohscheller, en tidligere administrerende direktør hos Opel, VinFast og Nikola. Polestar sier at med denne utnevnelsen vil de «ambisiøst utvide sitt globale fotavtrykk og sin posisjon som ledende innen premium-elbilmarkedet i de kommende årene.»
‒ Polestar har opplevd en eksepsjonell oppstartsfase, og med et bredere modellutvalg er Michael Lohscheller den ideelle lederen for å veilede Polestar inn i neste kapittel, sier styreleder Winfried Vahland.
‒ Hans dype bransjekunnskap, spesielt når det gjelder å drive operasjonell fortreffelighet, utvikle en sammenhengende produktstrategi og styrke den globale markedstilstedeværelsen, vil være med på det neste kapittelet i Polestars vekst.
‒ Med skandinavisk arv, lidenskap og ytelse vil Polestar sette nye standarder for fremtidig individuell mobilitet. Geely er fortsatt dypt forpliktet til Polestars suksess, og med Michael ved roret, støttet av et dynamisk lederteam, er vi godt posisjonert for fortsatt innovasjon og vekst.
Det nye sjefen er selvsagt spent:
‒ Jeg er beæret over å bli med Polestar på en så spennende tid i selskapets historie, sier Michael Lohscheller.
‒ Polestar har allerede etablert seg som et av de mest ettertraktede og innovative merkene innen elbilområdet, og jeg ser frem til å jobbe med det talentfulle teamet for å bygge videre på dette sterke grunnlaget og akselerere utviklingen vår.
På samme tid hedrer styrelederen Thomas Ingenlath.
‒ Thomas har vært medvirkende til å forme Polestar til det innovative og fremtidsrettede merket det er i dag, og ledet transformasjonen fra en Volvo-ytelsesdivisjon til det eneste sanne globale premium-elektriske kjøretøymerket, med en enestående fokus på design, ytelse og førsteklasses kvaliteter. Vi uttrykker vår dypeste takknemlighet for hans lederskap, sier Vahland.
Hva som er bakgrunnen for den overraskende avgangen sier ikke Polestar noe om, men Ingenlath virker iallfall ikke bitter.
‒ Jeg er veldig stolt over det vi har oppnådd sammen de siste sju årene, sier Ingenlath.
‒ Vi hadde visjonen om et elektrisk premiummerke som setter ytelse og design i sentrum. Og vi klarte det, drømmen ble virkelighet: Polestar er det eneste ekte globale premium elektriske merket, vi har nettopp lansert Polestar 3 og 4, vi produserer på to kontinenter ‒ takk til alle som har bidratt så langt på denne reisen, det var en livserfaring å bygge opp dette merket sammen med dere alle. Jeg ønsker Michael og teamet det beste for neste kapittel av Polestar.
Offentliggjøringen kommer bare dager etter at det ble klart at Philipp Römers blir ny designsjef hos Polestar, og erstatter Maximilian Missoni som har vært hos Polestar i seks år og som nå har sagt opp og bytter beite.
Römers kommer fra Audi, og har også vært ledende designer hos Volkswagen.
‒ Polestar er forbildet til et designdrevet bilfirma, og det er en stor ære å ta på seg ansvaret for designavdelingen, sier Römers.
‒ Jeg ser frem til å jobbe med det kreative teamet for å designe neste generasjon Polestar-biler.
Her er arven han skal basere de på:
Les også: