Lamborghini Temerario tar over for Huracán. (Fotos: Lamborghini)

Her er arvtakeren til Lamborghini Huracán

Under årets Monterey-festival i California bydde Lamborghini på en skikkelig nyhet, nemlig en sniktitt på den hybride superbilen Temerario.


Det er litt av en oppgave Temerario har, for den skal altså følge den mest suksessrike supersportsbilen til Lamborghini ‒ Huracán som debuterte for akkurat 10 år siden.

Den oppgaven har selvsagt ikke designerne og ingeniørene hos den rasende oksen tatt lett på, og ut av det hele har det kommet en twin-turbo V8 hybrid supersportsbil. Ja, intet mindre.

Det bør heller ikke stå på effekten, for Temerario, navnet er faktisk enklere enn det ser ut som, har 920 hk og en toppfart på over 340 km/t. Bare 4-literen byr på opp mot 800 hk, så ja, 200 hk pr liter.

Og så er det tre elmotorer som sørger for resten av kreftene.

Fartsmonsteret klarer 0-100 km/t på kun 2,7 sekunder, og blir den andre modellen som er utstyrt med Lamborghinis HPEV-løsningen. Nei, vi har ikke stokket bokstavene feil, for dette står for High Performance Electrified Vehicle.

Med så mange motorer er det selvsagt firehjulsdrift, og Lambo serverer også en egen driftmodus som bør åpne for moro.

Og alt det andre, som kjøreegenskaper, stivhet og aerodynamikk, gir selvsagt også et løft fra Huracán-modellen, så det bør gå unna med Temerario.

‒ Lamborghini Temerario markerer definitivt en ny milepæl i vårt designspråk. Vi kaller det «essensielt og ikonisk» med forbedret atletikk fra overflatene, forklarer Mitja Borkert, designdirektør hos Automobili Lamborghini.

‒ Fra første øyekast er dette en puristisk, futuristisk og likevel fascinerende supersportsbil, med sine kompakte og smidige proporsjoner, den nye sekskantede lyssignaturen, «Feel like a pilot»-interiørdesignet og de skarpe linjene som understreker den nye hybrid-drivlinjen og dens morsomme-å-kjøre-dynamikk. Vi gir en klar oversikt over den nye V8 biturbo-motoren ‒ bilens emosjonelle hjerte og en innovativ kraftkilde.

På innsiden har den kommende superbilen det nye Human-Machine Interface (HMI) «Pilot Interaction» som er infosenteret til Temerario.

Her er det ny grafikk, og en ny 8,4-tommers skjerm montert på midtkonsollen hvor både piloten og copiloten kan skyve apper og informasjon til venstre og høyre fra sentraldisplayet til førerens og andrepilotens skjermer som på en smarttelefon.

Foran piloten, altså føreren, er det en 12,3-tommers digitale instrumentklyngen, og dataene for passasjeren foran vises samtidig på en 9,1-tommers skjerm.

Temerario blir også det tredje trinnet i Lambos elektrifiseringsstrategi, og følger Revuelto og Urus SE-utgaven.

Og bare så det er helt klart ‒ Temerario skal erstatte Huracán.

‒ Hver nye Lamborghini må overgå sine forløpere når det gjelder ytelse, sier Stephan Winkelmann, styreleder og administrerende direktør i Automobili Lamborghin.

‒ Med Temerario når den nye hybrid plug-in et nytt paradigme når det gjelder ytelse, sportslighet og kjøreglede. Temerario er den første og eneste produserte supersportsbilmotoren som kan nå 10.000 r/min ‒ en prestasjon som vanligvis bare oppnås innen motorsport.

Her snurrer altså turtelleren som aldri før.

‒ Med Temerario har vi overgått forventningene våre med hva sportsbilen med midtmotorer kan være når det gjelder ytelse og design, slår sjefen fast.

‒ Temerario fullfører neste kapittel i vår Direzione Cor Tauri-plan ved å hybridisere hele produktlinjen, mens vi fortsetter utviklingen av vår komplette elektriske modell som debuterer på slutten av tiåret.

Det italienske supermerket hadde like godt tatt hele hybridlinjen med seg til solfylte California, så Temerario hadde selskap av to potente søstre.

Flaggskipet Revuelto kan by på en 6.5-liters V12-midtmotor med 1.015 hk og en toppfart på over 350 km/t, mens Urus SE kalt en super-SUV har en 4-liters V8-motor med dobbel turbo som gir en total ytelse på 800 hk og en toppfart på 312 km/t.

Og ja, Lamborghini legger til at Temerario tilbyr mer plass til passasjerer og bagasje enn noe annet kjøretøy i sitt segment. Det er for eksempel 112 liter med plass under panseret.

‒ Å tilby kundene størst mulig komfort var et av de første målene vi satte oss, sier Paolo Racchetti, direktør for Model Line Temerario.

‒ Våre supersportsbiler kjøres og nytes av kunder i byen og på lange reiser ‒ forbedrer beboelighet samtidig som bilens dimensjoner og proporsjoner opprettholdes så kompakt som mulig var en viktig utfordring under utviklingen. Temerario er en absolutt allsidig supersportsbil, klar til å gi alt på banen eller til å være det perfekte reisefølget under en lang helg.

Så her bør man både få i pose og sekk, og slik bør det vel også være når man har litt av en oppgave ‒ å følge i hjulsporene til selveste Lamborghini Huracán.

Her er flere bilder av bilen som gjør nettopp det, Lamborghini Temerario:

Les også:

Debatt