I likhet med andre oppgraderinger blir også RS 3 litt mer sportsligere i utseendet, og bilen er flatere og bredere enn tidligere og har en oppgradert front med blant annet en digital signatur som viser rutete flagg.
Utsiden skal nå minne om en ekte legende ‒ Audi Sport quattro S1 Pikes Peak fra 1987.
Det er også svart finish som finner veien helt nederst, for RS 3 er utstyrt med matt-svarte 19-tommers aluminiumshjul som standard.
Som vi vet tilbyr Audi en fyldig tilvalgliste, og for RS 3 er det mulig å velge både karbon og høyglans sorte pakker for ting som de fremre luftinntakene, sideskjørtene og bladet over diffusoren.
På innsiden som også domineres av mørke fargetoner, handler det selvsagt om ytelse. Her er det blant annet et nytt RS-ratt, bøtteseter og litt mer eksklusive materialer og nye konturer og stemningslys.
Det er selvsagt et litt mer spesielt infotainment med en 12,3-tommers Audi virtual cockpit plus som har både Sport, Performance og Runway-visninger. Den siste er litt uvanlig, og denne rullebanemodusen visualiseres hastigheten i omvendt rekkefølge ‒ med høyeste turtall i forgrunnen og tomgangshastighet i bakgrunnen, forklarer Audi.
Som vanlig kommer kreftene fra en 2.5-liters TFSI-motor fra Audi Sport med 294 kW/400 hk og 500 Nm dreiemoment, og nye RS 3 klarer 0 til 100 km/t på 3,8 sekunder og kan nå en toppfart på 290 km/t.
Denne bør også høres, for Audi er opptatt av dette, og RS 3 har en unik lyd basert på 1-2-4-5-3 avfyringssekvens. Tilstøtende og ikke-tilstøtende sylindre brenner vekselvis som skal gi en kraftfull rytme og karakter, og det hjelper selvsagt å ha et dobbelt RS-eksosanlegg med variabel klaffkontroll.
Audi presenterte den første RS 3 i 2011 med 340 hk, mens en ny generasjon kom i 2015 og en Sedan ble plusset på i 2017. Den gang hadde 2.5-literen først 367 hk og deretter 400 hk.
3. generasjon RS 3 Sportback og 2. generasjon sedan kom i 2021 og tok dreiemomentet opp til 500 Nm, og totalt har Audi shippet ut nærmere 80.000 RS 3-biler siden 2011.
Med en enda bedre RS 3 blir nok det mange flere, og her er også flere bilder av Audi RS 3 tilgjengelig både som Sportback og Sedan:
Les også:
- Vil heve tillatt maks-vekt på vogntog
- Norske ladegiganter enig om kjøp og salg
- Tester ut kortreist og langt mer slitesterk asfalt