I likhet med andre oppgraderinger blir også RS 3 litt mer sportsligere i utseendet, og bilen er flatere og bredere enn tidligere og har en oppgradert front med blant annet en digital signatur som viser rutete flagg.
Utsiden skal nå minne om en ekte legende ‒ Audi Sport quattro S1 Pikes Peak fra 1987.
Bak er det vertikale sidereflektorer som tar opp tråden til luftinntakene foran, og det er selvsagt en RS-diffusor og på sidene bak to svarte ovale enderører som har vokst.
Audi knaller til med fem fargevalg for utsiden, RS-fargene Kyalami Green og Kemora Grey, de nye metalliske malingene Ascari Blue og Progressive Red og for aller første gang Daytona Grey i en matt finish.
Det er også svart finish som finner veien helt nederst, for RS 3 er utstyrt med matt-svarte 19-tommers aluminiumshjul som standard.
Som vi vet tilbyr Audi en fyldig tilvalgliste, og for RS 3 er det mulig å velge både karbon og høyglans sorte pakker for ting som de fremre luftinntakene, sideskjørtene og bladet over diffusoren.
På innsiden som også domineres av mørke fargetoner, handler det selvsagt om ytelse. Her er det blant annet et nytt RS-ratt, bøtteseter og litt mer eksklusive materialer og nye konturer og stemningslys.
Det er selvsagt et litt mer spesielt infotainment med en 12,3-tommers Audi virtual cockpit plus som har både Sport, Performance og Runway-visninger. Den siste er litt uvanlig, og denne rullebanemodusen visualiseres hastigheten i omvendt rekkefølge ‒ med høyeste turtall i forgrunnen og tomgangshastighet i bakgrunnen, forklarer Audi.
Det er også en ny turteller, og det vises også viktige baneting som effekt, dreiemoment, g-krefter, akselerasjon og rundetider på skjermene.
Og ja, i manuell girmodus endrer den RS-spesifikke blinkende skifteindikatoren turtallsvisningen fra grønt til gult til rødt ‒ akkurat som i ekte racerbiler.
Det vises også temperaturområdene for kjølevæske, momentdeler, bremser, motorolje og girolje i farger på den 10,1-tommers berøringsskjermen i instrumentpanelet, og det er også mulig å vise dekktrykket.
Som vanlig kommer kreftene fra en 2.5-liters TFSI-motor fra Audi Sport med 294 kW/400 hk og 500 Nm dreiemoment, og nye RS 3 klarer 0 til 100 km/t på 3,8 sekunder og kan nå en toppfart på 290 km/t.
Denne bør også høres, for Audi er opptatt av dette, og RS 3 har en unik lyd basert på 1-2-4-5-3 avfyringssekvens. Tilstøtende og ikke-tilstøtende sylindre brenner vekselvis som skal gi en kraftfull rytme og karakter, og det hjelper selvsagt å ha et dobbelt RS-eksosanlegg med variabel klaffkontroll.
Her hjelper også å ha noen Audi drive select-moduser tilgjengelig ‒ RS Performance og RS Torque Rear.
At hele pakken fungerer har allerede testfører Frank Stippler vist. Han har nemlig luftet nye RS 3 rundt Nordsløyfa, verdens mest krevende racerbane.
Der gjorde han unna runden på 7.33,123 minutter, og dermed slettet han og RS 3 den tidligere klasserekorden med over 5 sekunder. Dermed er banerekorden tilbake hos RS 3 etter at BMW M2 Coupé rappet den i fjor sommer.
Det blant annet takket være nye teknologiske framskritt, som en ny dreiemomentdeler og de adaptive demperne. Audi har også finjustert svingegenskapene gjennom for eksempel en vektorering av bremsemoment, og det er også nye standarddekk med bedre grep. Og ja, fortsatt er det mulig å få semi-slick Pirelli P Zero Trofeo R.
Audi presenterte den første RS 3 i 2011 med 340 hk, mens en ny generasjon kom i 2015 og en Sedan ble plusset på i 2017. Den gang hadde 2.5-literen først 367 hk og deretter 400 hk.
3. generasjon RS 3 Sportback og 2. generasjon sedan kom i 2021 og tok dreiemomentet opp til 500 Nm, og totalt har Audi shippet ut nærmere 80.000 RS 3-biler siden 2011.
Med en enda bedre RS 3 blir nok det mange flere, og her er også flere bilder av Audi RS 3 tilgjengelig både som Sportback og Sedan:
Les også: