Statens vegvesen og alle deres partnere er faktisk selvutnevnte verdensmestere når det kommer til grønn asfalt. Altså, denne er fortsatt svart, men over flere har ha de jobbet hardt med grønne løsninger som tar ned utslippene.
Det har ført til en reduksjon fra 62 kilo CO2-utslipp per tonn asfalt i 2020 til 44 kilo i fjor, og i år er målet at denne skal ned til 33 kilo per tonn asfalt. Det er nær en imponerende halvering på kun få år.
Så i dag skal også asfalten også være kortreist, og når de nå starter asfalteringen av Østre Aker i Oslo er lokale materialer en viktig ting. Men det er også en annen som bestemmer hvor grønt dette blir ‒ holdbarheten.
Jo lengre et veidekke varer, jo mer miljøvennlig blir det selvsagt.
Alt dette tar FoU-prosjektet «FIAM-2023» høyde for, som er et samarbeid mellom asfaltprodusenten Feiring, fillerleverandør Franzefoss, asfaltentreprenør NCC, Akershus fylkeskommune og Statens vegvesen.
Sistnevnte forklarer mer enn gjerne hva dette handler om.
«Asfalt er en sammensetning av bindemiddel (bitumen) og materialer som grus, pukk og stein. I tillegg består asfalt av materialer som regnes mer som tilsetningsstoffer, nemlig fiber, amin og filler.
Målet til prosjektet er å oppnå en betydelig forlengelse av levetid for asfalt på gater og veier ved å øke kunnskapen om virkningen av ultrabasiske tilsetninger som kalkbasert filler. Filler er den fineste kornfraksjonen i asfalten», forklarer Vegvesenet.
De jakter altså etter optimale løsninger for asfaltproduksjon, og ikke minst utnytte det store potensialet for å strekke ut levetiden før den må skiftes ut.
Og sammen med å bruke lokalt kortreiste bestanddeler får man et vesentlig lavere CO2-avtrykk og dermed lavere utslipp og en stor miljøgevinst.
Vegvesenet sier at på høyt belastede veistrekninger kan levetiden til asfalten være nede i fem år, og med forskning og utvikling tror de at dette er mulig å strekke ut til åtte til 10 år.
I tillegg er kalkbaserte tilsatsmidler et naturprodukt som ikke har skadelige effekter på naturen og som forenkler prosessen med gjenbruk av asfalt, forklarer de videre.
Den enda grønnere asfalten som nå legges i Oslo gjøres på natten slik at dette hindrer trafikken minst mulig, og arbeidet som skal foregå fram til torsdag denne uken starter kl. 22 og avsluttes klokken 06 hver dag.
Det er selvsagt ikke den eneste plassen som asfalteres, så treffer du på asfaltarbeid gjelder det å følge skiltene, den manuelle dirigeringen og vise hensyn både for medtrafikantene og ikke minst for de som gjør denne jobben.
På vegvesen.no og gjennom Vegvesenets trafikk-app får du oppdatert informasjon om trafikkavviklingen:
Les også: