Mer luksus enn dette blir det ikke – Rolls-Royce Phantom Centenary Private Collection. (Fotos: Rolls-Royce)

Verdens mest eksklusive 100-årsgave

Phantom runder 100 år, og Rolls-Royce har tenkt å feire med stil.


– Rolls-Royce Phantom Centenary Private Collection er vår hyllest til 100 år med verdens mest ærede luksusgjenstand. Dette kompromissløse kunstverket bruker den omhyggelig konstruerte Phantom VIII som lerret for å fortelle historien om Phantoms bemerkelsesverdige liv og menneskene som formet det – fra visjonærene i Rolls-Royce til eierne som bidro til å skape legenden, sier Chris Brownridge, administrerende direktør, Rolls-Royce Motor Cars.

– I et århundre har Phantom-navneskiltet uttrykt høydepunktet av Rolls-Royces evner. For å hedre denne arven introduserer denne ekstraordinært ambisiøse private samlingen nye teknikker og er et resultat av over 40.000 timers arbeid, som kulminerer i en bil som bekrefter Phantoms status som et symbol på ambisjon, kunstneriske muligheter og historisk tyngde.

-->
50 designere har brukt tre år og en hel ny verktøykasse av håndverksteknikker for å sette sammen det Rolls-Royce selv kaller deres «magnum opus».

Resultatet? En Phantom VIII som leses som en 3D-trykt historiebok du kan kjøre i.

Hva er nytt?

  • Kun 25 stk. Hver bil er unik, men deler de samme 77 håndtegnede motivene som forteller Phantoms liv fra 1925 til i dag.
  • Verdens første 3D-marquetry i dørpanelene – kart, veier i ekte 24-k gullblad, blomster i 0,13 mm høyde.
  • Setetrekk som Savile Row-mote – 45 paneler sydd sammen med 160 000 sting, trykt i haute-couture-kvalitet.
  • Spirit of Ecstasy i massivt gull – 18-k støpt, 24-k forgylt, stemplet med eget «Phantom Centenary»-merke i London.
Utvendig – Hollywood på hjul:

  • Lakk: Super Champagne Crystal over Arctic White/Black. Klarlakk blandet med dobbel dose knust champagne-glass. Bilen glitrer som en Oscar-statuett i sollys.
  • Hjul: 25 linjer på hver felg = 100 linjer totalt. Subtilt, men umulig å overse.
  • RR-emblemer: 24-k gull + hvit emalje – for første gang noensinne.
Innvendig – en stille eksplosjon av detaljer:

Baksetet: «Phantom of Love» 2.0.

Tre lag tekstiler som en animert tegnefilm:

  • Bakgrunn: Conduit Street, Henry Royces oljemalerier, Goodwood-fabrikken.
  • Midten: Klassiske Phantom-silhuetter i mikrodetalj.
  • Topp: 7 broderte ikoner – én legendarisk eier fra hver generasjon (irregulære «skisse-sting» i Golden Sands-tråd).
Forseter: Laser-etsede hemmeligheter:

  • Kanin = kodenavn «Roger Rabbit» (2003-rettighetskampen).
  • Måke = kodenavn «Seagull» (1923-prototypen).
Anthology Gallery – midtkonsollen:

  • 50 aluminiums-«bokblader» i 3D-print, børstet vertikalt. Hver side er en sitat-vegg fra 100 år med presse:
  • «The Best Car in the World» gløder i skiftende LED-fyrverkeri.
Dørpanelene – verdens minste kartverk:

  • Høyre bakdør: Royces vinterparadis i Sør-Frankrike – furutrær, sypresser, 24-k gullveier.
  • Venstre fremdør: 4.500 miles tvers over Australia i 2003.
  • Gull-prikker på 2,76 mm markerer Royces to hjem.
Starlight Headliner – 440.000 sting i taket:

  • Mulberry-treet fra West Wittering.
  • Bier fra Goodwoods bigård.
  • Phantom Rose.
  • Skjult hengelås = «The Bank»-studioet der 2003-Phantomen ble født.
Motor: V12-deksel i Arctic White + 24-k gull.

Pris: Det sier ikke Rolls-Royce noe om, men regn med 30-40 millioner. Og ikke tro at dette er en idiotisk pris å betale. Om 20 år er bilen sikkert verd det tidoblete...

For som Rolls-Royces sier om Phantom Centenary:

«Vi har brukt 100 år på å perfeksjonere luksus – nå har vi skrudd den inn i selve bilen.»

Les også:

Hva tenker du

Les også