Volkswagen ID.3 er en populær bil i Norge og snart ruller det 25.000 eksemplarer på norske veier. Bilen fås i mange utgaver, alt fra billigste modell «Pure» til den nylig lanserte GTX Performance Fire+Ice, og spennet i startpris er på hele 232.550 kroner! Utgaven vi tester denne uken heter Pure Businessline, og er nest billigste utgave.
Testbilen har et batteri på 58 kWh brutto, eller 52 kWh netto. Det gir bilen en rekkevidde i henhold til WLTP-standarden på inntil 387 kilometer. ID.3 kan fås med et større batteri, men da ikke på denne utgaven. Pressebilen har en egenvekt på 1.723 kilo og en nyttelast på solide 462 kilo.
ID.3 Pure Businessline har 170 hk, 310 Nm og tar deg til 100 km/t på 8,2 sekunder. Bilen står på sommerdekk i dimensjon 215/55-18 – her er det ikke mulig å endre hverken design eller dimensjon med mindre du velger en annen utgave av ID.3.
Selv om setene her kun er trukket i stoff så oppleves de meget komfortable og gir god støtte der det trengs. Her er det kun manuelle justeringer som gjelder i de retningene du forventer. Individuelle armlener er deilig og noe flere kanskje burde tilby.
Førermiljøet er moderne og personlig liker jeg oppsettet godt. ID.3 fikk en facelift for et par år siden hvor mesteparten av den grusomme hardplasten bilen fikk mye kritikk for ble fjernet. Nå er materialkvaliteten jevnt over god, og ikke noe verre enn i biler som koster langt mer enn denne.
På denne utgaven får du ikke Head-up Display ei heller lysstripen (ID. Light) over dashbordet, men interiørbelysning med ti fargevalg får du. I midtkonsollen har du to koppholdere med god klemming samt at du her finner to USB-C ladepunkter i tillegg til en trådløs ladeplate – som for deg med iPhone vil fungere mer som en telefonvarmer.
Brukergrensesnittet til Volkswagen har blitt veldig bra og skjermen er enkel i bruk med store muligheter for å sette den opp slik du liker best.
Navigasjonen fungerer fint og legger inn ladere for deg dersom du ønsker det, samt at den viser deg hvor mye den estimerer at du kommer frem med, selv om det krever et par klikk for å få frem nettopp dette.
De haptiske knappene på rattet er fremdeles ingen favoritt, men heldigvis har Volkswagen selv tatt til fornuften og kommer i fremtiden med en bedre løsning. Her blir det litt krangling med knappene frem til du eventuelt blir vandt med dem, akkurat i tide til at vintersesongen setter inn og du igjen frustreres over at du neppe kan bruke disse med hanskene på.
Sjekk ut videoen over hvor vi går over bilens eksteriør, interiør og praktiske egenskaper.
Plassen i baksetene er for meg og mine 178 centimeter god. Jeg får fint plass bak meg selv, men med noe spiss vinkel på knærne.
Hodeplassen er god, og jeg vil absolutt påstå at fire voksne fint kan få plass i ID.3. Stort armlene i midten med to koppholdere, og passasjerene bak har to USB-C utganger i bakkant av midtkonsollen, men ingen egne luftkanaler.
Materialkvaliteten bærer preg av å være av den billige sorten, og her er det mye hardplast.
Bagasjerommet rommer 385 liter med seteryggen oppe. Seteryggen er delt 40/60, men skientusiastene reddes av en skiluke. Her er det mulighet for å kjøpe variabelt bagasjeromsgulv slik at du får flat innlasting, men dette hadde ikke testbilen.
Under selve gulvet er det bittelitt plass til diverse verktøy, men ladekabelen får ikke plass – ei heller i frunken som bilen dessverre ikke har noe som er får dårlig med tanke på at bilen er bygget som en ren elbil.
Dersom setene legges ned økes volumet til 1267 liter. Det finnes flere solide punkter for sikring av last, men dessverre ingenting for sikkerhetsnett. Tilhengeren må stå igjen hjemme, men sykkelen kan du henge på et transportfeste dersom du har et liggende.
I videoen over ser vi på kjørekomforten, rekkevidden og ladehastigheten.
Vi kjører våre faste rekkeviddetester og begynner som alltid med landeveistesten. Denne runden er på 200 kilometer og har en maks hastighet på 80 km/t. Denne turen foregår både i lavlandet og i høyden, men starter og stopper på samme sted slik at bilen(e) ikke får noen fordel eller ulempe med tanke på elevasjon.
Høsten har for alvor kommet til Sørlandet og temperaturene ligger stabilt på 13 grader hele veien og kjørebanen er tørr.
Forbruket ender på lave 12,2 kWh/100 km som gir en rekkevidde på 426 kilometer – godt over de 386 som bilen er sertifisert for. Dette lover godt for rekkevidden på en varm sommerdag. Til sammenligning så havnet rekkevidden til Ford Puma på 344 kilometer under nærmest identiske forhold. Her bør det nevnes at pressebilen ikke har varmepumpe, slik at rekkeviddetapet når vinteren kommer vil nok være noe høyere her enn på utgaver med varmepumpe, men heldigvis er nettopp dette et av de få tilvalgene du kan legge til Pure Businessline, og det vil vi nok sterkt anbefale.
Mange har blandet kjøring i hverdagen sin og derfor har vi også en test vi kaller 50/50-test. Her er det en blanding mellom landevei og motorvei, og maks hastigheten her er 110 km/t. Her ender forbruket på 15,7 kWh/h100 km som gir en rekkevidde på 331 kilometer med 12 grader og tørr veibane også her. Også det veldig bra tatt den høye gjennomsnittshastigheten i betraktning, og vesentlig bedre enn Puma som her fikk en rekkevidde på 277 kilometer.
Vi nullstiller kjørecomputeren da vi henter bil i Oslo og sjekker forbruket sørover mot Sørlandet. Dette er en distanse på over 200 kilometer, hvor mesteparten foregår på motorvei. På denne turen følger vi ikke fartsgrensene slavisk slik som vi gjør på testene over, men vi følger trafikken og koser oss sørover mot Costa del Sol.
Med forvarming av batteriene ender forbruket på 16,6 kWh/100 km som tilsier en rekkevidde på 313 kilometer denne dagen – mer enn nok for de aller fleste, for en matbit må man jo etter hvert ha.
Rask lading er ikke noe vi tradisjonelt sett forbinder med biler i denne klassen, men her imponerer VW og makseffekten på denne utgaven av ID.3 er på 145 kW, på andre utgaver er effekten hele 185 kW. Det skal ta 25 minutter fra 10 til 80 prosent, og også her har man den geniale forvarmingsfunksjonen vi etter hvert har blitt svært så glad i. Her vises nåværende hurtigladekapasitet uten forvarming, og hvor mye denne effekten økes dersom du forvarmer batteriene og hvor lang tid dette eventuelt vil ta.
Andre vil nok finne måter å kopiere denne visningen på etter hvert – de bør i hvert fall gjøre det, for dette er klasseledende. Batteriene kan selvsagt forvarmes automatisk ved å navigere til en kjent ladestasjon.
Under vår ladetest så ser vi en maks effekt på 151 kW, og selv om dette ikke varer særlig lenge så er gjennomsnittseffekten såpass god at sluttiden ender på det VW selv lover.
Videre går det kun 6 minutter til 90 prosent, så ladetesten får to tomler i være fra oss. Tiden fra 10 til 90 prosent er helt identisk med den tiden vi fikk med Ford Puma for et par uker siden, men Puma har ikke forvarming, så her vil ID.3 skinne som en konge i årstiden vi nå går inn i.
ID.3 har en fin kjørekomfort som mange vil sette pris på. Bilen er relativt mykt satt opp, og understellet sammen, men fjærene maskerer ut ujevnheter i veibanen på en fin måte.
Bilen har fire kjøremodus, hvor det ene lar deg sette opp bilen slik du ønsker, men uten adaptivt understell så er det begrenset med hvor store endringene er. Noe støy i kabinen i høyere hastighet, men neppe plagsomt.
Lysene er gode, selv om du her ikke får de gode LED-Matrix lysene andre utgaver har.
Adaptiv cruisecontrol er standard og fungerer fint, selv om jeg personlig synes at bilen bremser litt for mye ned i svinger på landeveien. Hastighetsvarsler og filholder skrur du enkelt av via en egen hurtigmeny, og nettopp hvor enkel bilen er i bruk er det mange som setter pris på.
Svingradiusen på ID.3 er knallgod, og gjør at manøvrering i trange bymiljøer blir lekende lett.
ID.3 Pure Businessline koster fra 319.900 kroner og det er svært lite du kan legge på som eventuelt vil dra opp prisen. Varmepumpen har vi nevnt, og den setter deg tilbake 12.700 kroner.
Lakkfargen her er gratis, og skulle du velge Pure for så å skifte lakkfarge ender du fort på samme pris som Businessline, derfor velger nok de fleste denne.
BYD Dolphin og Ford Puma vil være naturlige konkurrenter her, både med tanke på pris og rekkevidde. Dolphin har et større batteri og går dermed lengre, og vil også være noen kroner billigere enn ID.3, men BYD er for mange fremdeles ukjent og mange ser av den grunn på noe annet. Ford Puma har et latterlig stort bagasjerom og vil med det være veldig attraktiv for småbarnsfamilier og for de som ønsker å få med seg masse utstyr, men er både dyrere og har et mye mindre batteri enn de to andre.
Personlige preferanser vil som alltid være det som avgjør, men det er nok en grunn til at Volkswagen selger så godt som de gjør.
Les flere tester hos Nybiltester
Les også:
- Peugeot E-3008 SUV: Kan firehjulsdrift få fart på salget?
- Ford Puma: En mester på plass
- Vi har testet nye Xpeng G6 AWD Performance
- Seres 5: Billig SUV, men er den noe bra?