Vi har tidligere testet både E-3008 og E-5008 og latt oss begeistre av hvor komfortabel bilen er. Salgstallene har riktignok vært svært lave, men med introduksjonen av firehjulsdrift så vil nok langt fler se på disse bilene som solide alternativer.
Bilene skiller seg ut med flotte interiør og ved at de er komfortable på veien, og med 7-seteren E-5008 har man en romslig og praktisk familietraver.
Da vi tidligere har testet både E-3008 og E-5008 så vil ikke dette være en full test av bilen(e), men kun en gjennomgang av hva som er forandret og hva introduksjonen av firehjulsdrift gjør med bilen. Du finner vår fulle test litt lenger ned i saken.
Peugeot E-3008 4WD er kun tilgjengelig med batteriet på 73 kWh netto som gir bilen en teoretisk rekkevidde på 490 kilometer. Dette batteriet får du også på versjonen med forhjulsdrift, men her har du også mulighet til å velge en Long Range utgave med et batteri på 96,9 kWh og en oppgitt rekkevidde på hele 700 kilometer.
Kanskje burde Peugeot også tilbudt det store batteriet på 4WD-utgaven, men foreløpig gjør de altså ikke det.
Startprisen på E-3008 4WD er på 565.525 kroner, men her er det per 1. oktober en kampanje som gjør at bilen blir din for 499.900 kroner – altså en solid besparelse, og det er nok lurt skal man klare å konkurrere i et knalltøft marked. E-3008 4WD er kun tilgjengelig i øverste utstyrsnivå – GT – og har med det alt tilgjengelig utstyr.
Riktignok kan du som hos alle andre betale ekstra for lakk og hengerfeste, og på testbilen er det betalt 8.900 kroner for fargen Blå Ingaro samt 8.900 kroner for hengerfeste. Totalt ender bilen på 507.750 kroner med den aktuelle kampanjen eller 584.325 kroner uten kampanje.
Peugeot er kjent for gode seter og E-3008 er intet unntak. Her har man AGR-sertifiserte stoler som gir veldig god støtte til både lår og overkropp. Testbilen har stoler i Nappa-skinn, men dersom du konfigurerer en bil i dag er kun stoler i Alcantara/skinn tilgjengelig.
Begge stoler er elektrisk justerbare med varme, ventilasjon og massasje, og du har minne i to nivåer på førersiden. Komforten er upåklagelig god, og her sitter jeg fint i mange timer uten å få vondt en eneste plass.
Interiøret er ellers ikke endret noe fra sist vi så på bilen, og fremstår fremdeles flott med mange fine materialer og lav grad av hardplast. Den buede skjermløsningen er lekker, og selv om brukergrensesnittet til Peugeot er bedre enn tidligere så havner det fremdeles ganske langt bak i køen hva gjelder brukervennlighet.
Rattet sitter som alltid lavt, og jeg mister den nederste delen av instrumenteringen dersom jeg skal ha rattet i den posisjonen jeg føler er best.
Plassen i baksetene fungerer fint for meg med mine 178 centimeter, men det er kanskje her de aller fleste finner ut at de heller vil velge storebror E-5008 som ikke bare gir deg syv seter, men den oppleves generelt en god del større.
Jeg får fint plass bak meg selv, og sitter helt greit er, selv om jeg personlig synes at ryggen er litt vel bratt. Yttersetene er oppvarmede i tre nivåer.
Velger du firehjulsdrift må du gi slipp på noe av plassen bak, men neppe så mye at det vil avgjøre et eventuelt kjøp. Her har man 470 liter tilgjengelig eller 1.430 dersom setene legges ned. Det er med andre ord 50 liter mindre enn i versjonen med forhjulsdrift.
Bagasjerommet er praktisk med sikkerhet i fokus, da man her finner solide festepunkter samt mulighet for å feste sikkerhetsnett. Det er også noe plass under gulvet slik at ladekabelen kan gjemmes her, da den dessverre ikke kan ligge i frunken som ikke finnes her. På kroken kan du dra inntil 1.350 kilo, opp fra 1.250 kilo på liknende versjon med forhjulsdrift.
Med firehjulsdrift og fullutstyrt slik testbilen er så er rekkevidden oppgitt til 484 kilometer. Tilsvarende bil med forhjulsdrift som vi testet sist hadde en oppgitt rekkevidde på 510 kilometer, så det er med andre ord ikke så mye rekkevidde man gir slipp på ved å velge firehjulsdrift.
Vi kjører som alltid gjennom landeveistesten vår som er på 200 kilometer og har en maks hastighet på 80 km/t. Klimaanlegget blir stilt inn på behagelig temperatur og ruten kjøres alltid i et kjøreprogram som tilsvarer normal. Forbruket ender her på 15,0 kWh/100 km som gir en rekkevidde på 487 kilometer, altså over det som er lovet for bilen, noe som må sies å være bra da det var fuktige veier og temperaturer mellom 10 og 13 grader.
Sist vi kjørte en tilsvarende utstyrt bil med forhjulsdrift endte forbruket på 16,2 kWh/100 km, altså høyere enn på denne testen, men den dagen var det mellom 0 og 6 grader og vått. Den gang stod bilen også på 19-tommers vinterdekk i dimensjon 235/55, mens bilen denne gang ruller på sommerdekk i dimensjon 235/50.
Vi har også en annen test som vi kaller 50/50-test og denne simulerer blandet kjøring, altså både landevei og motorvei. Her er maks hastigheten 110 km/t og denne testen blir kjørt på fuktige veier med en temperatur på 13 grader.
Her ender forbruket på 18,3 kWh/100 km som gir en rekkevidde på 399 kilometer, noe som må sies å være bra i forhold til hva som er lovet. Da vi testet bilen uten firehjulsdrift havnet forbruket på 17,4 kWt / 100 km på en dag med tørre veier og 11 grader.
Når jeg henter bil i Oslo så nullstiller jeg alltid kjørecomputeren og sjekker forbruket sørover mot Sørlandet. Dette er en strekning på over 200 kilometer, mye av den foregår på motorvei. Her tenkes det ikke på effektivitet, og kilometerne slukes unna ved å følge trafikken i venstrefila.
Forbruket her ender på 17,4 kWh/100 km som tilsier en rekkevidde på 420 kilometer. Her var det også 13 grader, men tørre veier hele veien, som igjen viser hva forholdene gjør med rekkevidden.
På samme tur sjekker jeg alltid hvordan ruteplanleggeren virker og om den er til å stole på. Ved start fra Lørenskog så estimerer bilen en ankomst på Brokelandsheia i Agder med 35 prosent igjen, men vi kom frem med 38 prosent. Det er svært bra!
Sist jeg testet disse bilene ble jeg mer enn skuffet over ladetiden da jeg brukte 52(!) minutter fra 10 til 80 prosent. Fremdeles er 160 kW teoretisk maks, og forvarming av batteriene ser fremdeles ikke ut til å være på plass – vi kunne i hvert fall ikke se noe til det i løpet av testperioden.
Det er noe varmere i luften denne uken enn sist jeg testet bilen(e) og det kan se ut som om at det hjelper litt på den totale ladetiden. Som sist så kjører vi begge rekkeviddetestene våre før ladetesten og har med det brukt bilen i mange timer før vi lader – i tillegg til at vi har hurtigladet noe to ganger tidligere samme dag. Akkurat dette så ikke ut til å hjelpe sist, så forhåpningene var ikke de helt store denne gangen heller.
Men, etter å ha brukt noe tid på å få opp effekten topper vi denne gang på 149 kW, og sluttiden ender på 37 minutter. Peugeot sier selv 30 minutter fra 20-80 prosent, så 37 minutter fra 10-80 prosent virker å være innenfor hva man kan forvente.
Selv om dette er en solid forbedring fra sist så synes jeg fremdeles at dette er for lenge, her er det mange som er ferdige med samme øvelse 10 minutter før. Over 80 prosent går det fremdeles fryktelig tregt, og det tar hele 17 minutter til 90 prosent.
Jeg trekker noen poeng for at forvarming av batteriene fremdeles ikke er på plass og for at man fremdeles ikke kan se ladeeffekten inne i bilen. Vinteren er rett rundt hjørnet og for eiernes skyld så håper jeg at forvarming er rett rundt hjørnet.
Peugeot E-3008 har fine kjøreegenskaper hvor komfort står i fokus. Støynivået er lavt, hjelpesystemene er ikke bare enkle i bruk, men de fungerer også veldig godt.
Understellet gjør så godt det kan for å maskere ut ujevnheter, men bilen blir litt stiv i lavere hastigheter. Når du derimot har fått fart på bilen «setter» den seg litt og da oppleves den myk og komfortabel.
Bilen er primært forhjulsdreven og det er kun ved harde gasspådrag eller ved behov at elmotoren på bakakselen kobles inn. Riktignok har du her en kjøremodus som heter 4WD, da har du selvsagt permanent firehjulsdrift. Det er mer enn nok krefter i bilen, men heller ikke her har du alle kreftene tilgjengelig i alle kjøremoduser – med unntak av kick-down funksjonen du har med wattpedalen.
Lydanlegget i topputgaven er bra og lysene er gode – her med LED-Matrix. Navigasjonen finner ladere for deg og estimeringen av ankomstprosent viste seg i løpet av uken å være solid.
Personlig liker jeg designet på E-3008 bedre enn storebror E-5008, men praktikaliteten til E-5008 gjør nok at det er denne folk flest velger da man her får større bagasjerom, samt mulighet for syv seter. Prismessig er de to også ganske like, storebror har en kampanje lik E-3008 og starter på 539.900 kroner og gir sånn sett mer verdi for pengene.
Det det er liten tvil om er at bilene nå fremstår som langt bedre utfordrere til sine konkurrenter enn tidligere og det vil overraske om det ikke er litt lekkasje mot Peugeot i tiden fremover – hvert fall litt større enn det til nå har vært.
Lea flere tester hos Nybiltester
Les også:
- Ford Puma: En mester på plass
- Vi har testet nye Xpeng G6 AWD Performance
- Seres 5: Billig SUV, men er den noe bra?
- Første prøvetur med Kia EV4