Vi har sett på Kias PV5. (Fotos: Nybiltester)

Kia PV5 Cargo –⁠ varebil fra Kia

Kia PV5 kan du få som varebil og som personbil, og denne saken handler om dem begge, men mest om varebilen Cargo som ble vist fram i Norge for første gang.


Den første Kia PV5 Cargo som ble vist fram i Norge har Implenia dektor, ettersom selskapet som jobber med tuneller og veibygging i Norge har bestilt en del PV5’er allerede.

-->
Implenia var til stede for å fortelle hva de jobber med og hvorfor de har bestilt en del Kia PV5, og de har både bestilt Cargo varebil, men også personbilutgaven, fordi den kan frakte 5 arbeidere og masse verktøy i samme slengen.

Dette bildet av Kia PV5 Passenger er fra IAA der jeg var innom en tur, og viser hvor mye plass man har bak de fem passasjerene til verktøy eller bagasje, alt ettersom hva bilen skal brukes til.

Kia PV5 kommer også i en Crew utgave i 2026 som jeg da antar har en noe røffere innredning bakenfor passasjersetene, kanskje også en helvegg, og muligens også andre materialer i setene enn Passenger-utgaven har, og det er nok denne Crew-varianten Implenia har bestilt en del eksemplarer av.

Denne har jeg enda ikke sett, så det er derfor jeg ikke helt vet eksakt hvilke løsninger som er valgt i Crew utgaven.

Vi ble informert om at det skal komme et tregulv i varerommet på Kia PV5 Cargo som standard, det er standard med skyvedør på begge sider inn til varerommet i PV5.

På veggen på høyre side er det mulig å plugge inn en stikkontakt og hente ut strøm fra bilens store batteri, og man har også en 3,6 kW V2L-løsning fra ladeluka foran på bilen.

Kia PV5 Cargo kan du få med et lite batteri på 51,5 kWh som gir en WLTP-rekkevidde på 297 kilometer og en nyttelast på 790 kilo.

De fleste går kanskje for det store batteriet på 71,2 kWh som gir en WLTP-rekkevidde på 416 kilometer og en nyttelast på 690 kilo.

Ladetiden er uansett rett under en halvtime, og det er 400V batteriteknologi som er benyttet.

Litt uklare tall fra Kia på hengervekt med det vesle batteriet, om det er 450 kilo eller 750 kilo, men med stort batteri er det i hvert fall 750 kilo hengervekt som gjelder.

I Kia PV5 L2H1 er lengden i varerommet på 2,255 meter, høyden er på 1,520 meter og bredden er som du ser litt varierende helt bakerst, fra 1,330 meter til 1,565 meter bredde.

Innlastingshøyden på 39,9 centimeter er lav, og gjør innlasting enklere.

Totalt snakker vi 4,4 kubikkmeter med varerom baki her, som er et lite hakk større enn BUZZ Cargo fra Volkswagen som har 3,9 kubikkmeter varerom.

De to sidedørene har en åpningsbredde på 77,5 centimeter, og det er ikke vanlig at varebiler har to sidedører som standard, det vanlige er at andre sidedør er ekstrautstyr.

Komforten i et sete kjenner man best på når man får kjøre en bil eller varebil noen hundre kilometer, men ut fra det lille vi fikk kjenne på her så virket setet å være av det komfortable slaget.

Førerdøren har flere praktiske rom, og de mente det skulle være plass til en 1,5 liters brusflaske i døra lengst framme.

Bak rattet har du en instrumentskjerm som gir deg hastighet, forventet rekkevidde og batteriprosent, samt utetemperatur og annen sentral informasjon.

Til høyre har du en stor infotainmentskjerm.

For de som har kjørt Kia eller Hyundai før så er rattet lett å kjenne igjen med knapper og plasseringer, og det er et meget funksjonelt ratt med funksjonelle knapper og vippebrytere og rullehjul.

Nederst på rattet har du knappen for å velge kjøremodus, og også PV5 har Snow Mode, som er veldig kjekt når det er glatt ute. PV5 får du for øvrig med framhjulsdrift, og den kommer ikke med AWD. Det kommer med tiden en PV7 derimot, og den skal også bli tilgjengelig med AWD for de som er avhengige av det.

Et kort lite videoklipp over her som også viser PV5 Cargo og litt informasjon om varebilen vi fikk se hos Bertel O. Steen Asker og Bærum.

Kia PV5 Cargo L2H1 er 4,695 meter lang, 2,255 meter bred med sidespeil utslått, høyde 1,899 meter høy. Akselavstanden er på 2,995 meter og bakkeklaringen er på 14,7 centimeter.

Vinduene på framdørene går langt ned, og er nærmest i lårhøyde når man sitter i bilen, det gir god oversikt.

Svingradiusen er ifølge Kia på 5,5 meter, og støtfangeren foran og bak er i tre deler slik at eventuelle reparasjoner eller utskiftninger skal bli så rimelig som mulig.

Du kan få Kia PV5 Cargo i 6 ulike eksteriørfarger; Clear White, Snow White Pearl Metallic, Steel Gray Metallic, Aurora Black Pearl, Cityscape Green Metallic og Soft Mint Metallic.

Det er to ulike utstyrsnivåer å velge mellom, Pro og Pro Plus. Det Pro Plus har utover Pro er elektrisk innfellbare sidespeil med LED-blinklys, blindsonevarsling med kameravisning i instrumentpanelet, 360 surround view monitor, kollisjonspute mellom fører og passasjer og digital key 2.0. Så får man vurdere hvilket utstyr man har bruk for.

Pris på PV5 Cargo i Pro utstyrsnivå starter på 449.900 kroner eks mva. og eks. levering.

Her ser vi setene foran i passasjerbilutgaven av Kia PV5, her med elektrisk justering av førersetet. Ellers er mye likt med varebilutgaven.

Passasjerbilutgaven av PV5 har et bagasjerom på 1 330 liter bakom andre seterad, og 2 310 liter om man legger ned setene på andre seterad.

Massiv kneplass og hodeplass på andre rad i passasjerbilutgaven av PV5, isofixfester i yttersetene. Det var noe kaotisk på IAA, så jeg testet ikke spakens funksjon, men jeg blir ikke sjokkert om man kan justere baksetenes vinkel med den. Da er det tydelig at venstre sete og midtsetet henger sammen, og at høyre sete er mer individuelt.

Vi kommer tilbake med mer informasjon om Kia PV5 Cargo og Passenger når det blir mulig å få kjøre/teste dem, og har fått med oss at den har fått god omtale av den norske journalisten som er medlem i varebilutgaven av «Car of the Year», så vi gleder oss til å få teste.

Les flere tester hos Nybiltester

Les også:

Hva tenker du

Les også