Mazdas linjelekre Vision X-Coupe slår faktisk et slag for rotary-motoren. (Fotos: Mazda)

Mazda viser to Vision-modeller

Under Japan Mobility Show dukket Mazda opp med to visjoner, en X-Coupe og en X-Compact.


Det er ikke så ofte vi kan si at bilmerker bokstavelig talt krysser av nye modeller. Det kan vi nå, for de to nye visjonen til Mazda heter Vision X-Coupe og Mazda Vision X-Compact. Her skal altså X’en uttales «kryss». Så Kryss Coupe og Kryss Compact.

Begge bilene skal vise hva Mazdas tema under utstillingen faktisk betyr, og det er: «Kjøregleden gir drivstoff til en bærekraftig fremtid» for 2035.

-->
Slik ser den minste av de to visjonene ut, og denne lever virkelig opp til kompakt-navnet:

Mazda Vision X-Coupe er ikke overraskende en sportscoupé som tar fatt i designspråket «Kodo-Soul of Motion», og nei, dette er ikke en elbil. Dette er faktisk en ganske spesiell hybrid, for denne har selveste rotary-motoren i kombinasjon med en annen motor og et batteri.

Med en effekt på 510 hk tilbyr bilen en rekkevidde på 160 kilometer i kun batterimotormodus og opptil 800 kilometer i kombinasjon med motoren.

Ved å kombinere karbonnøytralt drivstoff utvunnet fra mikroalger med Mazdas proprietære CO2-fangstteknologi, «Mazda Mobile Carbon Capture», bidrar kjøretøyet dessuten til å redusere atmosfærisk CO2-utslipp jo mer det kjøres, opplyser det japanske merket.

Dette er en ganske svær bil, rett over 5 meter lang med en akselavstand på rett over 3 meter, og som en sportsbil er den også under 1,5 meter høy.

Mazda Vision X-Compact skal ifølge Mazda styrke båndet mellom mennesker og biler gjennom en sammensmelting av en menneskelig sensorisk digital modell og empatisk AI.

De forteller at den fungerer som en nær følgesvenn, er i stand til å delta i naturlige samtaler og foreslå destinasjoner, noe som bidrar til å utvide sjåførens verden.

Vision-X Compact er enkelt og greit Mazdas visjon for framtidens smarte mobilitet, der biler og mennesker danner en emosjonell forbindelse, ja, omtrent som et ekte forhold.

Denne er ganske kompakt, 3,83 meter lang, men har likevel en ok akselavstand på 2,5 meter som bør gi ok plass innvendig.

I tillegg til de to bilene viste Mazda også fram en helt ny Mazda CX-5 med europeiske spesifikasjoner, og denne er satt sammen på Mazda E/E Architecture+ – en ny elektrisk og elektronisk arkitektur.

– Uttrykket «kjøregleden driver en bærekraftig morgendag» uttrykker ikke bare Mazdas grunnleggende ånd, men også kjernen i framtidens utfordringer, sier Mazda-sjef Masahiro Moro.

– Under det felles globale oppdraget om å oppnå karbonnøytralitet mener Mazda at kjøregleden kan være en kraft for positiv endring for samfunnet og planeten. Vi er fortsatt forpliktet til å oppfylle ønsket til de som elsker biler og ønsker å fortsette å kjøre så lenge som mulig.

Les også:

Hva tenker du

Les også