Det årlige Pebble Beach Automotive Week inkluderer også en Pebble Beach Tour d’Elegance som tiltrekker seg en masse flotte og gamle biler, og Mercedes gjør iallfall det de kan for å gjøre denne mest mulig oppsiktsvekkende.
I år stilte de med flere klassikere i tillegg til nye superbiler som Mercedes-Maybach SL og GT3 Edition 130Y Motorsport, og dette inkluderte den mystiske Mercedes-Benz C 111-II fra 1970 og Mercedes Targa Florio fra 1924.
C 111 er en superbil med en wankelmotor som skulle følge arven til selveste 300 SL, men den kom aldri lengre enn prototypen. Targa Florio er bilen som vant løpet med det samme navnet akkurat for 100 år siden, og har gått gjennom en voldsom restaurering som har gjort at den har gjenreist seg i 2024.
‒ Mercedes Targa-Florio racerbil med kompressormotor fra 1924 og Mercedes-Benz C 111-II med Wankel-motor fra 1970 er eksempler på hvordan selskapet vårt fortsetter å flytte tekniske grenser innen motorteknologi og lettvektskonstruksjon, sier Marcus Breitschwerdt, administrerende direktør i Mercedes-Benz Heritage.
‒ Åpen for nye teknologier, uttømte ingeniørene gjennomførbarheten til de respektive epokene i begge kjøretøyene. Dette er fortsatt vår retningslinje for alle kjøretøy med den trespissede stjernen.
Tilbake i 1924 benyttet Mercedes 2-liters racerbiler under det legendariske Targa Florio, et langdistanseløp på Sicilia som gikk på våren. En av disse har Mercedes-Benz Classic restaurert, og med sin karakteristiske røde lakk er bilen selvsagt et høydepunkt i Mercedes’ samling av racerbiler som strekker seg over en periode på 130 år.
Les også:
‒ Mercedes skrev motorsporthistorie med denne racerbilen i 1924. Et århundre senere kan kjøretøyet nå sees i aksjon igjen i sin opprinnelige tilstand – noe som betyr at Mercedes-Benz Classic skriver historie, sier Breitschwerdt.
‒ Det er fordi noe slikt bare er mulig takket være den kombinerte ekspertisen til Mercedes-Benz Classic Centre, Mercedes-Benz Classic Archive og et sterkt nettverk av eksperter. Dette fascinerende prosjektet gjør den innovative styrken til selskapet vårt konkret – fra starten i 1886 til framtiden.
Targa Florio som startet opp allerede i 1906 var et av de aller største racerløpene i Europa på begynnelsen av 1920-tallet, og dette løpet var spesielt viktig for tyske merker. Etter første verdenskrig ble de nemlig ekskludert fra det europeiske Grand Prix-mesterskapet, og et legendarisk løp som Le Mans hadde ikke rukket å starte opp.
Mercedes var på plass i det italienske løpet i 1921 og endte da på 2. plass, og i 1922 gikk en privateid Mercedes også helt til topps.
I 1924 var merket på plass igjen, og denne gang med en ny racerbil. Og det var ikke noen hvem som helst som sto bak 2-literen.
Designet var basert på et signert Paul Daimler, eldstesønn til selveste Gottlieb Daimler, og ble ble ferdigstilt av Ferdinand Porsche, den gang nyansatt teknisk direktør og utviklingssjef i Daimler-Motoren-Gesellschaft (DMG).
Racerteamet reiste fra Stuttgart til Sicilia med fire 2-liters biler som faktisk kjørte til Italia for egen maskin. Ja, litt som at Max Verstappen skulle kjørt Formel 1-bilen sin til de forskjellige løpene. Det skulle tatt seg ut.
Mercedes meldte på tre av bilene til løpene i Targa Florio og Coppa Florio. Et spesielt høydepunkt var den røde lakken, som faktisk var forbeholdt italienske kjøretøy på den tiden. Allerede for 100 år siden var tyskerne taktiske, og den røde fargen skulle narre den italienske fansen til å tro at dette var, ja, de røde Alfa Romeoene.
Tilbake i 1924 var tyske racerbiler vanligvis malt hvite, mens Bugattis blå gjorde dette til Frankrikes farge, og Bentley sørget for den britiske racing-grønne fargen på 1920-tallet.
Tyskerne finte fungerte, og den offisielle Mercedes-føreren Christian Werner vant Targa Florio over en distanse på 432 kilometer, hvor det ble kjørt fire runder på en sløyfe over 108 kilometer.
Dette var bil nummer 10, og den kom i mål på tiden 6.32.37,4 timer og ble på samme tid helt i Tyskland. Aldri tidligere hadde nemlig en fører derfra gått til topps i Targa Florio.
Werner ledet også laget til en trippelklasseseier for racerbiler med et slagvolum på opptil 2 liter.
Totalt endte Christian Lautenschlager (nummer 32) på 11. plass, mens Alfred Neubauer (nummer 23) endte på 16. plass.
Mercedes-teamet mottok også Coppa Termini som det beste fabrikkteamet, før Werner virkelig satte prikken over i-en.
Det var nemlig nødvendig med en ny runde for Coppa Florio-klassifiseringen, og Mercedes-føreren vant denne etter totalt 8.17.1,4 timer. Lautenschlager endte på 9. plass og Neubauer på 13. plass.
Tilbake i 2022 bestemte Mercedes-Benz Classic seg for å gjenoppbygge den originale 2-liters Targa Florio racerbilen, og det skulle gjøres så autentisk som mulig for jubileet – slik standarden jo er for en fabrikkrestaurering.
Det er kjøretøyet som Christian Lautenschlager fullførte Targa Florio i 1924 som nå har gjenoppstått i all sin prakt, for dessverre har ikke Werners vinnerbil overlevd.
Først ble racerbilen fjernet fra Mercedes-Benz-museet, og så ble det gjort en grundig inventaranalyse og omfattende søk i Mercedes-Benz Classic Archive – merkets «minnebok».
Originale tekniske tegninger og historiske bilder er avgjørende kilder for den autentiske restaureringen, og klassisk senter gjør dette sammen med et nettverk av eksperter.
Et klart høydepunkt var reparasjon av den superladede motoren. Dette inkluderte sveising på blokka, omarbeiding av de originale kamakslene og gjenoppretting av skruforbindelser med hybridgjenger typiske for tiden.
Det var også en utfordring med karosseriet, for racerbilen ble ombygd av en privatkunde på 1920-tallet. Den ble satt tilbake til sin originale form i henhold til historiske tegninger.
Hovedfargen på utsiden hadde de kontroll på etter finten i Italia, men ikke nyansen. Detaljert analyse av små rester av originallakken ga informasjon om fargeskala og lakkeringsmetode i 1924.
Racerbilen er malt på nytt for hånd ved hjelp av en pensel og rekonstruert linoljemaling.
På hvert av disse trinnene bevarer Classic Center-ekspertene og eksterne partnere det opprinnelige stoffet så mye som mulig. For eksempel forblir spor etter tidligere karosserimodifikasjoner synlige under den historisk korrekte lakken.
I tillegg er svært følsomme originalkomponenter bevart, og for eksempel erstatter en tro kopi av rattet det originale når den nyrestaurerte bilen er ute på turer i løpet av jubileumsåret.
Først tur etter restaureringen var i april på Mercedes testbane i Untertürkheim, som passende nok er samme sted som den originale racerbilen ble bygd for 100 år siden.
Den forlot fabrikken i 1924, satte kurs for Sicilia og som vi nå vet ‒ resten er historie.
Her er flere bilder, og helt til sist får du også se hvordan selveste C 111 ser ut:
Les også: