Det årlige Pebble Beach Automotive Week inkluderer også en Pebble Beach Tour d’Elegance som tiltrekker seg en masse flotte og gamle biler, og Mercedes gjør iallfall det de kan for å gjøre denne mest mulig oppsiktsvekkende.
I år stilte de med flere klassikere i tillegg til nye superbiler som Mercedes-Maybach SL og GT3 Edition 130Y Motorsport, og dette inkluderte den mystiske Mercedes-Benz C 111-II fra 1970 og Mercedes Targa Florio fra 1924.
Tilbake i 1924 benyttet Mercedes 2-liters racerbiler under det legendariske Targa Florio, et langdistanseløp på Sicilia som gikk på våren. En av disse har Mercedes-Benz Classic restaurert, og med sin karakteristiske røde lakk er bilen selvsagt et høydepunkt i Mercedes’ samling av racerbiler som strekker seg over en periode på 130 år.
‒ Mercedes skrev motorsporthistorie med denne racerbilen i 1924. Et århundre senere kan kjøretøyet nå sees i aksjon igjen i sin opprinnelige tilstand – noe som betyr at Mercedes-Benz Classic skriver historie, sier Breitschwerdt.
‒ Det er fordi noe slikt bare er mulig takket være den kombinerte ekspertisen til Mercedes-Benz Classic Centre, Mercedes-Benz Classic Archive og et sterkt nettverk av eksperter. Dette fascinerende prosjektet gjør den innovative styrken til selskapet vårt konkret – fra starten i 1886 til framtiden.
Dette var bil nummer 10, og den kom i mål på tiden 6.32.37,4 timer og ble på samme tid helt i Tyskland. Aldri tidligere hadde nemlig en fører derfra gått til topps i Targa Florio.
Werner ledet også laget til en trippelklasseseier for racerbiler med et slagvolum på opptil 2 liter.
Totalt endte Christian Lautenschlager (nummer 32) på 11. plass, mens Alfred Neubauer (nummer 23) endte på 16. plass.
Mercedes-teamet mottok også Coppa Termini som det beste fabrikkteamet, før Werner virkelig satte prikken over i-en.
Det var nemlig nødvendig med en ny runde for Coppa Florio-klassifiseringen, og Mercedes-føreren vant denne etter totalt 8.17.1,4 timer. Lautenschlager endte på 9. plass og Neubauer på 13. plass.
Tilbake i 2022 bestemte Mercedes-Benz Classic seg for å gjenoppbygge den originale 2-liters Targa Florio racerbilen, og det skulle gjøres så autentisk som mulig for jubileet – slik standarden jo er for en fabrikkrestaurering.
Det er kjøretøyet som Christian Lautenschlager fullførte Targa Florio i 1924 som nå har gjenoppstått i all sin prakt, for dessverre har ikke Werners vinnerbil overlevd.
Først ble racerbilen fjernet fra Mercedes-Benz-museet, og så ble det gjort en grundig inventaranalyse og omfattende søk i Mercedes-Benz Classic Archive – merkets «minnebok».
Originale tekniske tegninger og historiske bilder er avgjørende kilder for den autentiske restaureringen, og klassisk senter gjør dette sammen med et nettverk av eksperter.
Et klart høydepunkt var reparasjon av den superladede motoren. Dette inkluderte sveising på blokka, omarbeiding av de originale kamakslene og gjenoppretting av skruforbindelser med hybridgjenger typiske for tiden.
Det var også en utfordring med karosseriet, for racerbilen ble ombygd av en privatkunde på 1920-tallet. Den ble satt tilbake til sin originale form i henhold til historiske tegninger.
Hovedfargen på utsiden hadde de kontroll på etter finten i Italia, men ikke nyansen. Detaljert analyse av små rester av originallakken ga informasjon om fargeskala og lakkeringsmetode i 1924.
Racerbilen er malt på nytt for hånd ved hjelp av en pensel og rekonstruert linoljemaling.
På hvert av disse trinnene bevarer Classic Center-ekspertene og eksterne partnere det opprinnelige stoffet så mye som mulig. For eksempel forblir spor etter tidligere karosserimodifikasjoner synlige under den historisk korrekte lakken.
I tillegg er svært følsomme originalkomponenter bevart, og for eksempel erstatter en tro kopi av rattet det originale når den nyrestaurerte bilen er ute på turer i løpet av jubileumsåret.
Først tur etter restaureringen var i april på Mercedes testbane i Untertürkheim, som passende nok er samme sted som den originale racerbilen ble bygd for 100 år siden.
Den forlot fabrikken i 1924, satte kurs for Sicilia og som vi nå vet ‒ resten er historie.
Her er flere bilder, og helt til sist får du også se hvordan selveste C 111 ser ut:
Les også:
- Superfan har gjenopplivet Supervan
- Audis aerodynamiske historie
- 50 år siden Opels oppsiktsvekkende sikre småbil
- Bugattis mesterverk er 100 år