En av de klart mest ikoniske racerbilene er en som herjet på 1920-tallet og het Bugatti Type 35, en bil med banebrytende teknologi, uovertrufne kjøreegenskaper ‒ og en form som varer evig.
For faktisk bruker Bugatti selv i dag Type 35 som en inspirasjon, og den helt nye Bugatti Tourbillon som skal bane vei for det franske supermerkets framtid er heller ikke et unntak her.
Ikke at det er rart.
Tidligere denne uken kunne det store auksjonsselskapet Bonhams friste med noe ekstraordinært, nemlig Mullin Collection. Amerikanske Peter Mullin, som døde i fjor, samlet en rekke kunst fra Bugatti-familien i tillegg til eksklusive biler som den meget verdifulle Bugatti Type 57SC Atlantic, og kunstsamlingen inkluderte møbler signert Carlo Bugatti og skulpturer gjort av Rembrandt Bugatti.
Og ja, selvsagt «Dancing Elephant», denne maskoten som først fant veien til radiatoren på Type 41 ‒ bilen kalt Royale.
Så Ettore hadde kunstriske gener så det holdt, og kraften måtte for all del ikke går utover estetikken. Fordelen var at han også var en ingeniør, så her kunne han virkelig følge formelen om at form må følge funksjon.
Det førte til briljante biler, slik som den som runder 100 år i 2024. Vi lar Bugatti fortelle historien om den oppsiktsvekkende kjøremaskinen.
Type 35 var intet mindre enn den perfekte legemliggjørelsen av Ettores omhyggelige tilnærming. Den strømlinjeformede 8-sylindrede maskinen skylder delvis sin vakkert proporsjonerte form grunnet behovet for frontal aerodynamikk. Bilen skilte seg også fra andre på grunn av den store oppmerksomheten Ettore ga til hver minste detalj.
Tankegangen til Ettore Bugatti kan sees i alle elementer i Type 35. Og selv om teknologien går videre, forblir verdiene som fødte Type 35 – måldrevet og helt autentisk – i forgrunnen når hver moderne Bugatti skal skapes, inkludert den nye Tourbillon hypersportsbilen.
‒ Ettore Bugatti var en mester i å skape innovativ, banebrytende teknologi som hadde en viss estetikk. Fra skrustikken på arbeidsbenken hans til pastamaskinen som skulle levere pasta til kundemiddager, begge selvlagde, til gjestfriheten på racerbanen, lever denne helhetlige tilnærmingen, som Type 35 i høy grad var en del av, fortsatt. på. Og vi nærer denne arven med stolthet og respekt, sier Frank Heyl, Bugatti-direktør for design.
I tillegg til å være lett, var den hule forakselen montert på Type 35 også vakker, og hadde en glans som matchet den nå ikoniske hestesko-radiatordekselet.
Metalldashbordet ble ferdigstilt i en prosess kalt «motorvending» som ikke bare forbedret utseendet, men også forhindret dannelse av spenningssprekker.
Selv under det lange, ventilerte panseret var komponenter, som mange kunder kanskje aldri ser, alle designet for å se like bra ut som de presterte – de utsøkt formede eksosmanifoldene til den 8-sylindrede motoren er bare ett eksempel.
Disse egenskapene gikk ikke tapt for pressen, og journalister som så Type 35s Grand Prix-debut i Lyon og la merke til at bilen umiddelbart fanget fantasien til de som så den.
Et århundre senere har Type 35s arv, rykte og innflytelse bare blitt sterkere. Dette vises av «Type 35 100 Anniversaire»-motivene stolt utsmykket på forskjermene til Bugatti Bolide, som er i «Bleu de Lyon», en fargetone som ligner veldig på dens berømte stamfar og som gjorde en stjerneopptreden på årets Goodwood-festival.
Bilens transformative kombinasjon av skjønnhet, innovasjon og teknologi er fortsatt et kjerneelement i Bugattis DNA i dag. Så det er ingen overraskelse at Type 35B i Bugattis egen kolleksjon fungerer som en konstant inspirasjonskilde for merkets designteam.
De perfekte proporsjonene til den flykroppsformede kroppen, inspirerte Veyron, Chiron og nå Tourbillon. Hesteskogrillen til merkets nyeste modell, selv om den tydelig er en evolusjon av originalen, er umiddelbart gjenkjennelig og beholder den samme absolutte designrenheten, og det er fra denne at alle linjer og volumer i bilen stammer fra.
Andre elementer av innflytelse er mer subtile, men er ikke mindre viktige.
Type 35s frontbremser styres av en sofistikert kobling. Den kan sees i drift fra førersetet, og gir en distinkt mekanisk forbindelse mellom bil og sjåfør ‒ et ekte menneske-maskin-grensesnitt.
Et lignende prinsipp ledet utviklingen av den intrikate motorstartspaken som finnes i kabinen til Tourbillon. Mekanismen som brukes for å bringe den helt nye naturlig aspirerte V16 til live, er også målrettet laget for å være en fysisk opplevelse – en klar kobling til fortidens strålende maskiner.
Les også:
Gjemt bort under hypersportsbilens perfekt utformede eksteriør av karbonfiber, har Tourbillon innovasjoner som 3D-printede aluminiumsfjæringsarmer og stendere foran. Denne innovasjonen reduserer vekten med 45 prosent og er en banebrytende utvikling som gjenspeiler Ettore Bugattis gjennombrudd med aluminiumsfelger og hulaksler som var banebrytende på Type 35.
‒ Når en kunde kommer til Molsheim Atelier og ser bilen deres bygges, selv uten de utvendige karosseripanelene på den, gjenkjenner de den umiddelbart som en Bugatti fordi hele bilen har en viss estetikk, og hver del er designet for å se vakker ut, forklarer Frank Heyl.
‒ En Bugatti er tidløs, og for at noe skal være tidløst må det være autentisk, og det betyr at alt – helt ned til siste bolt – må være målrettet og fortelle sin egen historie. Dette er en fortsettelse av Ettore Bugattis filosofi om teknisk skjønnhet kombinert med den nyeste teknologien – filosofien som gjorde Type 35 uslåelig, og som lever videre hos Bugatti til i dag og påvirker alt vi gjør.
Nå, ett århundre senere, blir hver bil som skapes i Molsheim designet for å holde ikke bare i flere tiår, men i århundrer, og den nye Tourbillon fortsetter stolt denne tradisjonen.
Som Type 35 før den, er Tourbillon et bilikon som er «pour l'éternité» ‒ for evigheten.
Her er flere bilder av den banebrytende og fantastiske Bugatti Type 35:
Les også: