Som kjent var det Mercedes som brøytet vei for den moderne bilen, og mannen som bak denne som passende nok het Motorwagen var Karl Benz.
Selskapet Benz & Cie fullførte i 1885 bilpatentet som offisielt het Benz Patent Motorwagen, og i januar 1886 var patentet offisielt på plass. Dermed er dette verdens første «moderne» automobil.
22. juli 1894 arrangerte den franske avisen «Le Petit Journal» et løp for motorkjøretøyer for første gang. Det gikk over 126 kilometer fra Paris til Rouen. Seieren ble delt av to kjøretøy med Daimler-lisensmotorer fra Peugeot og Panhard & Levassor. Denne konkurransen regnes som motorsportens fødsel.
1899 (125 år siden):
Fra 21. til 25. mars 1899 fant den første «Nice Week» sted, et motorsportarrangement bestående av ulike konkurranser med internasjonal appell. På turen Nice-Colomars-Tourrettes-Magagnosc-Nice vant Wilhelm Bauer 2-seterklassen og Wilhelm Werner 4-setersklassen. Begge startet med en Daimler «Phoenix» 12 hk.
To år senere skulle Mercedes 35 hk dominere Nice Week i 1901 – den første Mercedesen noensinne og den første moderne bilen.
1904 (120 år siden):
Takket være Camille Jenatzys enestående seier i Gordon Bennett-løpet i 1903 med en Mercedes-Simplex 60 hk, tok DMG dette prestisjetunge løpet over til Tyskland i 1904. Det første store racerløpet i Tyskland tok plass på en bane i Taunus ikke så veldig langt fra Frankfurt.
For å maksimere sjansene for seier startet merket med to hvitlakkerte Mercedes 90 hk racerbiler for Tyskland og tre identiske kjøretøy i sort og gul lakk for Østerrike. Mercedes kom på 2., 3., 5. og 11. plass.
1914 (110 år siden):
Mercedes vant det franske Grand Prix i Lyon 4. juli 1914 med 1-2-3-seier. Christian Lautenschlager krysset målstreken på førsteplass, etterfulgt av Louis Wagner og Otto Salzer – alle i Mercedes 115 hk Grand Prix-racerbiler med en 4.5-liters 4-sylindret motor med 4-ventilsteknologi.
1924 (100 år siden):
Christian Werner vant det utmattende landeveisløpet for Targa Florio og Coppa Florio på Sicilia med Mercedes 2-liters racerbil med kompressormotor.
Mercedes-Benz Classic feirer jubileet i 2024 med gjenoppstart av en original racerbil fra 1924 etter omfattende restaurering.
1934 (90 år siden):
De nye Mercedes-Benz W 25 750 kilos formel-bilene debuterte i Eifel-løpet på Nürburgring 3. juni 1934. Manfred von Brauchitsch vant løpet.
1954 (70 år siden):
Mercedes-Benz gikk inn i den nye W 196 R racerbilen i Formel 1 for første gang i det franske Grand Prix 4. juli 1954 i Reims. Juan Manuel Fangio vant, etterfulgt av Karl Kling. Fangio ble Formel 1-verdensmester med den nye Silver Arrow i 1954 og 1955.
1964 (60 år siden):
En 1-2-3-seier i den argentinske Grand Prix for touring-biler fra 28. oktober til 7. november 1964 var den fjerde suksessen på rad for Mercedes-Benz i langdistanseløp.
Eugen Böhringer og Klaus Kaiser vant det 4.779,6 kilometer lange løpet med mange fullgass-strekninger foran Dieter Glemser og Martin Braungart samt Ewy von Korff-Rosqvist og Eva-Maria Falk – alle i Mercedes-Benz 300 SE rallybiler (W 112) ).
Sommeren samme år vant også Robert Crevits og Georges Gosselin 24-timersløpet på Spa-Francorchamps fra 25. til 26. juli 1964 i en 300 SE.
1984 (for 40 år siden):
Den nye Nürburgring åpnet 12. mai 1984 med et løp som besto av 20 mestere som kjørte identiske Mercedes-Benz 190 E 2.3-16. Ayrton Senna, fortsatt ukjent på den tiden, vant foran Niki Lauda og Carlos Reutemann.
1994 (30 år siden):
I Penske-Mercedes PC-23 IndyCar vant Al Unser Jr. Indianapolis 500 29. mai 1994. Den 3.4-liters V8 500I-motoren fra Mercedes-Benz, som ble utviklet i streng hemmelighet og var enormt overlegen, var avgjørende for den spektakulære seieren. På grunn av en påfølgende endring i regelverket var dette den eneste løpet for motoren.
1994 (30 år siden):
Mercedes-Benz kom tilbake til Formel 1 i 1994, først som partner av Peter Saubers sveitsiske team. Ilmor utviklet Mercedes-Benz-motorene i Brixworth, Storbritannia.
1994 (30 år siden):
Klaus Ludwig ble mester i det tyske Touring Car Championship DTM for tredje gang i 1994-sesongen med AMG-Mercedes C-klasse.
1999 (25 år siden):
Mika Häkkinen ble Formel 1-verdensmester med McLaren-Mercedes for andre gang på rad i 1999. I sesongens siste løp, det japanske Grand Prix 31. oktober 1999, sikret Häkkinen seg tittelen i McLaren-Mercedes MP4/14.
2014 (for 10 år siden):
Mercedes AMG Petronas F1-teamet, grunnlagt i 2010, vant sitt første doble verdensmesterskap i 2014 med førertittelen for Lewis Hamilton og konstruktørtittelen. Dette var starten på en suksess for Silver Arrows med åtte konstruktørtitler og syv førertitler på rad.
Her er lenken til det innholdsrike digitale arkivet: https://mercedes-benz-archive.com/go/Motorsport
Les også:
- Stjernen i Cannonball-filmen runder 45 år
- 007, Marilyn Monroe, snikmord og en Gullwing
- Banebrytende Toyota RAV4 runder 30 år
- Denne hyller en legende