En av de mest legendariske filmbilene runder 45 år. (Fotos: Lamborghini)

Stjernen i Cannonball-filmen runder 45 år

En av de desidert største kultfilmene når det kommer til bilkjøring er utvilsomt «Verdens sprøeste bilrace», og nå runder den store stjernen der 45 år. Ja, en Lamborghini LP 400 S.


Det kan være litt forvirrende med norske filmtitler, for før 1990-tallet var dette ganske vanlig og ga noen ganske merkelige utslag. Så om du ikke gjenkjenner «Verdens sprøeste bilrace» så var dette altså «The Cannonball Run», noe som jo er ganske langt unna den norske tittelen.

Om du fortsatt er like blank så har du en oppgave, nemlig å finne en strømmetjeneste som har denne i arkivet. For dette er altså en av de desidert største kultfilmene rundt bilkjøring, og den må selvsagt hakes ut.

Vi legger til at dette er en actionkomedie fra 1981, så du er herved advart. Og ja, det kommer såkalt spoiler om hvem som vant løpet nedover, så spar eventuelt på denne artikkelen til du har sett filmen. For nedover her avslører vi ikke bare hvem som vant, men du får faktisk lese hva de to som kjørte vinnerbilen sier i dag ‒ 43 år etter filmingen.

Kultstatusen fikk Cannonball takket være en stjerneparade uten like, og da snakker vi ikke om de på fire hjul. Her vrimlet det med filmstjerner som Burt Reynolds, Roger Moore, Farrah Fawcett, ja selv en (relativt) ung Jackie Chan dukket opp bak rattet på en Subaru.

Det stoppet ikke med kun filmstjerner, for til og med musikkstjerner som Dean Martin og Sammy Davis Jr. svingte innom.

Det skulle heller ikke stå på bilene. Her dukket det opp plakatbiler som Ferrari 308 GTS, Mercedes 280 SEL og Aston Martin DB5, og selvsagt noen amerikanske som Chevrolets Monte Carlo og Chevelle Laguna.

Men den største av dem alle var nok den fra den rasende oksen, en Countach LP 400 S. Mer eksakt en bil som ble produsert i november 1979, og som dermed nærmer seg 45 år med stormskritt.

Bilen rullet ut av fabrikken med et Nero (svart) eksteriør og Senape (sennep) interiør, og ble sendt videre til en forhandler i Roma. Derfra fant den mest sannsynlig direkte veien til USA, og endte opp i Florida.

Nå skulle de vise seg at kjøperen var en nær venn av filmens regissør, som åpenbart falt for denne skjønnheten og dermed kastet den inn i stjernerollen.

Men før det skjedde måtte også bilen gjennom en liten makeover, slik de aller fleste filmstjernene jo ofte må.

Det inkluderte en ny vinge og to tusenmetere foran, en spoiler, tre antenner og 12 eksosrør bak, og ja, to ekstra falske instrumenter foran passasjersetet. Heng med nedover så skal du få se hvordan en bil med 12 piper bak ser ut. Det er, tja, et ekstraordinært syn. 

Morsomt nok, etter endt filming ble alle disse endringene beholdt, så denne ser fortsatt ut som den filmstjernen som bergtok folket tilbake i 1981.

I 2009 fant bilen en ny eier, Jeff Ippoliti, en entusiast opprinnelig fra New York som nå er bosatt i Florida. Som gutt så han åpningsscenen til filmen i 1981, og kunne aldri i verden forestille seg at han skulle eie bilen en dag.

‒ Jeg hadde alltid vært gal etter biler, minnes Ippoliti.

‒ Men åpningen av filmen var første gang jeg fikk se og høre Countachen i bevegelse, og jeg ble betatt! Jeg så den ikke personlig for første gang før 26 år senere, og det tok meg ytterligere 18 måneder med forhandlinger før jeg klarte å ta den med meg hjem.

Ok, vi må snakke litt om filmen.

«The Cannonball Run» var inspirert av selve Cannonball-løpet, og oppgaven var å krysse fra New York og til målet i Los Angeles. Her gjaldt det enkelt og greit å komme først fram.

Ingen av de store stjernene vi har nevnt fikk lov til å kjøre stjernen på fire hjul, for morsomt nok i den gang en ganske mannsdominert bilverden tilfalt æren Adrienne Barbeau og Tara Buckman. For begge var dette den tredje filmen de spilte i.

De var filmens eneste rene kvinneduo som altså rattet en Countach, og trioen huskes kanskje spesielt for en tre minutters lang politijakt hvor bilens 12-sylindrede motor ble lagt til lydsporet.

Under filmens åpning var det også en scene hvor Countach bråstoppet, og passasjeren gikk ut av cockpiten for å spraymale en «X» på et veiskilt. Dermed var en legende født.

Ja, faktisk så mye at bilen nå er en ekte kulturskatt i USA, noe selveste kongress-biblioteket er et godt bevis for.

Dette biblioteket er opptatt av å ta vare på amerikansk arv, men først må et objekt anerkjennes som et av ekstraordinær betydning for amerikansk historie, samfunn og tradisjon.

Meningen er at alle generasjoner i evig tid skal kunne lese om den spesifikke kulturarven, så da filmen rundet 40 år i 2021 fant Countach LP 400 S fra filmen veien inn som den 30. bilen i Library of Congress.

Det betyr at all kunnskap knyttet til den spesifikke bilen, fra konstruksjonsdesignet til bilder, fra originaldokumentene til de som relaterer til bilens historie, er bevart og arkivert på en svært sikker måte.

Duoen som kjørte bilen lever også i beste velgående, og Lamborghini har trommet sammen til litt av et stjernemøte for å feire 45 år. For første gang siden filmen i 1981 er nemlig det eksepsjonelle kvinneteamet samlet, og de snakker mer enn gjerne om bilen.

Da hjalp det veldig at Lamborghini også hadde fått tak i bilen, for med denne godt synlig strømmet minnene på både for Adrienne Barbeau og Tara Buckman.

Ingen av de to hadde noensinne sett en Countach før de dukket opp på filmsettet, og det er kanskje ikke så rart. På den tiden satte Lamborghini sammen litt over 50 biler i året, så dette var sjeldne perler.

‒ Jeg tenkte umiddelbart at den var vakker, rett og slett vakker, og det er den fortsatt, innleder Adrienne Barbeau, som spilte rollen som Marcie Thatcher i filmen.

‒ Vi hadde den beste bilen, og den var definitivt den vakreste av alle, legger Tara Buckman til, som var Jill Rivers i filmen.

Barbeau er ikke i tvil om hvorfor akkurat deres bil ble valgt som vinnere.

‒ Jeg tror at Countachen ser ut som en vinner, ingen av de andre kunne ha vunnet. De var ikke i samme liga. Og så åpningsscenen, med det lydsporet og synet av Countach som raser og leker gjemsel med politibilen. Bare Countach kunne oppnå en slik effekt.

At filmen har blitt en legendarisk kultklassiker så ingen av dem for seg.

‒ Aldri, ikke engang et sekund, og ikke bare oss. Ingen under innspillingen ville ha forventet denne utrolige, langvarige suksessen!

‒ Jeg hadde aldri skjønt hvor vellykket filmen var før da folk begynte å spørre meg om autografen min. Det skjer fortsatt i dag, melder Barbeau.

‒ Til tross for suksessen som skuespiller i skrekkfilmer og det å spille Cat Woman i Batman-filmen, ber folk meg fremfor alt om å skrive autografen på Countach-modellbiler.

‒ Det er umulig for meg også å huske hvor mange ganger jeg signerte et bilde eller en modellbil av Countach, legger Buckman til.

Så hvilke scener husker de best fra filmen?

‒ Den der Tara går ut av bilen og sprayer en X på veiskiltet, sier Barbeau.

‒ Åpningsscenen, med politibilen som jaget Countachen. Det er mange filmer med flotte åpningsscener, men dette er definitivt en av de beste noensinne, slår Buckman fast.

At filmen har påvirket amerikansk kultur og samfunnet generelt er de klokkeklar på.

‒ Alle vet det. Og alle kjenner denne Lamborghinien, sier Barbeau.

‒ Ikke bare det. Alle kjenner også de to jentene i Lamborghinien. Vi er uløselig knyttet til den rollen, sier Buckman.

Lamborghini Polo Storico er avdelingen som har ansvaret for selskapets historiske arv og arkiv, og i tillegg restaurerer og sertifiserer de historiske Lamborghinier. Per i dag inkluderer dette alt fra de første 350 GTV fra 1963 til den siste Diablo produsert i 2001.

‒ Så langt tilbake som da jeg jobbet for Lamborghini i USA, hadde jeg muligheten til å bli kjent med denne Countach LP 400 S og dens ekstraordinære historie, sier Alessandro Farmeschi, ettersalgsdirektør for Lamborghini.

‒ Det er en bil som tente en lidenskap for Lamborghini-merket og for Countach-modellen hos mange unge entusiaster som, etter å ha vokst opp, kom til oss som kunder. Selv om spesifikasjonene ikke er helt de samme som da den forlot fabrikken, er den utvilsomt historisk viktig for Automobili Lamborghini og, som inntreden i Library of Congress bekrefter, for bilkultur og mer, for kulturen til en hel nasjon. Som Lamborghini kan vi bare fylles med stolthet, og vi er glade for å feire 45-årsjubileet ved å gjenforene bilen med det uforglemmelige teamet fra Cannonball-filmen.

Vi må selvsagt feire vi og, så her har du flere bilder av den flotte stjernen som snart runder 45 år:

Les også:

Debatt