Så hvem var den store inspirasjonen til Ian Flemings agent 007? Dette er faktisk et så stort spørsmål at det finnes en egen Wikipedia-side som tar for seg dette.
Der kan vi lese at Fleming hentet selve navnet fra den amerikanske ornitologen James Bond, kodenavnet 007 kom fra en diplomatisk kode som franskmennene brukte under 1. verdenskrig, og at noen av karaktertrekkene speilet de til forfatteren selv. Som gambling, røyking og golf, som Fleming selv åpenbart var glad i.
Historien om Rubirosas liv fortoner seg som en Bond-roman, og det er absolutt ikke rart at denne mannen er listet som en inspirasjon.
Rubirosa ble født i den dominikanske republikk i 1909, og viste et tidlig talent for å spille polo, sporten for de kongelige.
For i ren Bond-stil nedla han den ene skjønnheten etter den andre, og rakk å gifte seg fem ganger. Han kurtisere filmstjerner, modeller og arvinger, og det var ikke dumt. Vel, iallfall ikke økonomisk.
Han samle seg nemlig en formue i skilsmisseoppgjør og underholdsbidrag.
Ryktene vil ha det til at han hadde romantiske koblinger til en imponerende mengde av datidens drømmedamer, som Marilyn Monroe, Ava Gardner, Rita Hayworth, Joan Crawford og Judy Garland. Dette var noen av datidens aller mest berømte kvinner.
300 SL er en av verdens desidert mest legendariske bilmodeller, og Mercedes kunne vise fram Gullwing-versjonen i 1954. Målet var rett og slett å løfte motorsporten over på vanlige veier, og bilen var basert på den ganske så like racerbilen W194. Denne vant en rekke berømte billøp, inkludert det Rubirosa prøvde å vinne to ganger ‒ Le Mans.
Mercedes produserte coupéutgaven som er Gullwing fram til 1957, og deretter en kabrioletutgave til 1963.
Den 87. Gullwing havnet hos vår nye venn Rubirosa.
Sikkert glad, og iallfall enda rikere etter å ha skilt seg fra sin 4. kone i 1954, en rik amerikanske arving, bestilte han i 1955 en Gullwing fra Wiesbaden som ble fraktet til hans hjem i Paris.
Rubirosa eide bilen helt til hans død i 1965, men i årene som fulgte skiftet den hender hele fem ganger fram mot 2000. Men da fant den sitt nye og trygge hjem, for den ble nemlig kjøpt av HK-Engineerings grunnlegger, Hans Kleissl.
Bilen tilhører fortsatt HK-Engineering, det eneste selskapet i verden som er dedikert til å restaurere 300 SL-biler. Det tyske selskapet har selvsagt mange slike biler, og skal også vise noen fram under Concours of Elegance Germany.
Men det store trekkplasteret blir utvilsom Rubirosa-utgaven, som er kjent for sin originale karakter. Den har et interiør, felglakker og forkrommet funksjoner som har stått helt urørt siden 1955.
Dessverre ble den omlakkert av en av de forrige eierne, men HK-Engineering har lakkert den tilbake til sin originale matte sølvfarge. Så dermed er bilen så nær original som mulig, og selvsagt i plettfri stand.
Concours of Elegance Germany takker selvsagt for at HK-Engineering tar denne til det flotte arrangementet ved Tegernsee-innsjøen i juli, og sier at den er klar for å vises fram etter nok en vellykket gjennomføring av Mille Miglia.
Og en mer passende feiring av det 70 år gamle tyske ikonet er vel ikke mulig, og det er jo også en passende plass til å feire en så mytisk skikkelse som Porfirio Rubirosa.
Vi feirer med flere bilder av skjønnheten Mercedes-Benz 300 SL Gullwing «Rubirosa»:
Les også:
- Banebrytende Toyota RAV4 runder 30 år
- Denne hyller en legende
- Opels første bil er 125 år
- Den store turbo-stjernen runder 40 år