Norge hadde akkurat lagt bak seg to av de mest fantastiske ukene i historien, for OL på Lillehammer februar 1994 var en eneste langt triumfferd med utrolig Norges-reklame. Og ja, i tillegg hanket vi inn hele 10 OL-gull, og i herrenes alpin-kombi nådde vi det ultimate høydepunktet ‒ vi teppela hele pallen.
Bakrusen hadde knapt lagt seg da det var duket for Genève Motor Show bare dager etter avslutningsseremonien på Lillehammer, men motorfolket ble raskt klar i hodet.
Allerede tre år etter at den ble vist fram i Sveits kunne Toyota vise fram en ny drivlinje som skulle gjøre bilen mer miljøvennlig, og det på samme tid som de brøytet vei for et annet viktig segment.
I 1997 kom nemlig Toyota Prius, verdens første masseproduserte hybrid.
Men RAV4 brøytet seg vei for et enda grønnere segment, nemlig elbiler. Jepp, den hadde du ikke sett komme.
Blant nyvinningene som skulle bli normen, var et lett monocoque-karosseri og uavhengig bakhjulsoppheng. RAV4s høye kjørestilling ga bedre sikt, mens den kompakte størrelsen gjorde den enkel å manøvrere.
De smidige kjøreegenskapene og passasjerkomforten minnet mer om en kombi enn en firehjulstrekker.
I 1996 ble utvalget utvidet med en 5-dørsversjon (4,1 meter lang) og mulighet for tohjulsdrift foran, mens en 3-dørs kalesjeversjon fulgte.
I 1997 ble en batterielektrisk forhjulsdrevet versjon (BEV) lansert i utvalgte markeder. Den hadde en beskjeden effekt på 45 kW (63 DIN-hk), med nikkel-metallhydridbatterier installert under gulvet, og hadde en estimert rekkevidde på cirka 200 kilometer.
2. generasjon, 2000-2006
Et nytt årtusen brakte med seg andre generasjon RAV4, utviklet på grunnlag av erfaringene fra den banebrytende introduksjonen.
En ny plattform, nye hjuloppheng og firehjulsdrift skapte en energisk, men komfortabel kjørestil både på veien og i terrenget, samtidig som komforten innvendig ble forbedret med en mer premium følelse.
Ny innpakning, lengre seteforskyvning og ulike baksetekonfigurasjoner skapte en funksjonell og komfortabel kabin. Et skritt i retning av bærekraft ble tatt takket være utstrakt bruk av lett resirkulerbar Toyota Super Olefin Polymer (TSOP) og resirkulerte lyddempingsprodukter.
Både 3- og 5-dørsversjonene var litt lengre, henholdsvis 5,5 centimeter og 4 centimeter. To bensinmotorer ble tilbudt: 1.8-liters med 123 DIN-hk og 2.0-liters med 150 DIN-hk.
AWD-systemet hadde en midtstilt limited slip differensial, mens kundene kunne velge en Torsen differensial bak som ekstrautstyr fra fabrikken.
I 2001 ble RAV4 for første gang tilbudt med dieselmotor, en 2.0-liters D-4D med direkte innsprøytning og 116 DIN-hk.
3. generasjon, 2006-2012
I sin 3. generasjon vokste og utviklet RAV4 seg og fikk et nytt, mer sofistikert utseende. Den nye RAV4 ble utelukkende en 5-dørs bil, noe som gjenspeiler endringer i kundenes preferanser og krav.
Den nye modellen var basert på en helt ny plattform for 3. generasjon, og den nye modellen var 19 centimeter lengre, samtidig som det også ble produsert en versjon med lang akselavstand for salg i USA og andre markeder.
Modellen markerte debuten for Toyotas nye firehjulsdriftssystem med en elektronisk styrt kobling som fungerte automatisk i henhold til bilens hastighet, gasspådrag, styrevinkel og G-krefter.
RAV4s kjøreegenskaper ble videreutviklet med den første anvendelsen av Downhill Assist Control (kontroll for nedoverbakkeassistanse) og Hill-start Assist Control (kontroll for bakkestarthjelp).
Motorutvalget ble også utvidet, med bensinmotorer på 2.0, 2.4, 2.5 og 3.5 liter, samt en ny dieselmotor på 2.2 liter.
4. generasjon, 2013-2018
4. generasjon RAV4 hadde en standard akselavstand for bilen globalt, og bilens lengde vokste igjen, med 23,5 centimeter, noe som bidro til 47 prosent mer bagasjerom sammenlignet med forgjengeren.
Et helt nytt hjuloppheng ble utviklet for å forbedre kjørekomforten og førerens engasjement uten å gå på bekostning av stabiliteten. Mer avansert AWD-teknologi ble introdusert med det nye intelligente Dynamic Torque Control (dynamisk dreiemomentkontroll-systemet), og to nye funksjoner ble lagt til: svingkontroll og en sportskjøringsmodus.
Drivlinjeutvalget besto opprinnelig av 2.0- og 2.5-liters bensinmotorer og 2.0- og 2.2-liters dieselmotorer, men i 2016 gjennomgikk RAV4 sin hittil største endring.
For første gang ble det lansert en fullhybridversjon, Toyotas første kompakte hybrid-SUV, med en total systemeffekt på 197 DIN-hk og E-Four elektronisk firehjulsdrift. I tillegg til å levere de ytelsene førere forventer av Europas hittil kraftigste RAV4, oppnådde hybriddrivlinjen klasseledende drivstofforbruk ‒ godt hjulpet av overlegen aerodynamikk ‒ og lave CO2-utslipp.
5. generasjon, 2018-
Den 5. generasjonen ble lansert i Europa i begynnelsen av 2019, og et år senere bidro den til at RAV4 nådde en milepæl på 10 millioner solgte enheter på verdensbasis.
Den kraftfulle stylingen uttrykte de robuste og kapable kvalitetene som har kommet til å definere verdens mest solgte SUV, og formidlet en følelse av å «dra hvor som helst», moro og eventyrlyst.
Det var den første SUV-en som ble bygget på Toyota New Global Architecture-plattformen, noe som ga et lavt tyngdepunkt, lav vekt og et sterkt understell for eksepsjonelle kjøreegenskaper og stabilitet.
Som en ren hybridmodell i Vest-Europa tok den i bruk Toyotas 4. generasjons hybridteknologi, sammen med en ny 2.5-liters Dynamic Force-hybridmotor, som ga betydelige forbedringer når det gjaldt kraft, respons og effektivitet.
I 2020 ble 5. generasjon utvidet med ytterligere teknisk innovasjon med introduksjonen av den første RAV4 Plug-in Hybrid, den kraftigste og mest effektive RAV4 som noensinne er bygget, med 306 DIN-hk, rask akselerasjon samt eksepsjonelt lave CO2-utslipp og lavt drivstofforbruk.
GR Sport, 2023-
Det siste kapittelet i RAV4-historien er den nye RAV4 GR Sport, et tilskudd til serien som kommer med styling og utstyr som uttrykker sportslighet og raffinement inspirert av Toyota Gazoo Racing og deres mål om å skape stadig bedre biler gjennom motorsport.
Sporty utseende, 19-tommers lettmetallfelger og eksklusive designdetaljer suppleres av ytterligere forbedringer av fjæringen. Ny innstilling av fjæringen, inkludert nye, stivere fjærer og støtdempere, gir bedre kjøreegenskaper og en mer engasjerende kjøreopplevelse.
Så det er ingen tvil om at 30-åringen lever i beste velgående, og du må nok forvente at modellen kommer til å rave rundt i gatene nær deg også det neste tiåret.
Les også:
- Denne hyller en legende
- Opels første bil er 125 år
- Den store turbo-stjernen runder 40 år
- Denne sjeldne solstrålen kan bli din