Ja, Toyota RAV4 har endret seg gjennom 30 år, men en ting er uendret ‒ den er fortsatt en favoritt. (Fotos: Toyota)

Banebrytende Toyota RAV4 runder 30 år

Toyota duppet tåa ned i det mer ukjente kompakte SUV-segmentet i 1994, og RAV4 skulle virkelig skape bølger og vise vei for et av de heteste segmentene i dag.


Norge hadde akkurat lagt bak seg to av de mest fantastiske ukene i historien, for OL på Lillehammer februar 1994 var en eneste langt triumfferd med utrolig Norges-reklame. Og ja, i tillegg hanket vi inn hele 10 OL-gull, og i herrenes alpin-kombi nådde vi det ultimate høydepunktet ‒ vi teppela hele pallen.

Bakrusen hadde knapt lagt seg da det var duket for Genève Motor Show bare dager etter avslutningsseremonien på Lillehammer, men motorfolket ble raskt klar i hodet.

For det var noen tunge premiere også i 1994-utgaven, slik som Audi A8 og Land Rover Discovery. Ja, selv Saab hadde med seg en nyhet til Sveits, nemlig kabrioletutgaven av legenden Saab 900. Og ja, Rolls-Royce var på plass med sin nye luksusvogn, en turboutgave passende nok kalt Flying Spur.

Men det var ingen tvil om hvilken bil som stakk av med de største overskriftene, for giganten Toyota fløy selv med noe ganske så oppsiktsvekkende.

De hadde nemlig med seg noe så spesielt som en kompakt SUV, og selv begrepet SUV var på den tiden noe ganske ukjent.

For Toyota var ikke dette noe nytt, for de startet utviklingen av det som skulle ende opp som RAV4 allerede på 1980-tallet. Da konseptet ble vist under Tokyo Motor Show i 1989 het det RAV-Four, og viste vei for en mer allsidig kompakt modell med sportslig og karakteristisk karosseridesign.

Den store nyheten var selvsagt den mer unike førerstillingen hevet langt fra bakken, og dermed fikk de bak rattet en langt bedre oversikt. Som vi vet i dag traff Toyota midt i blinken med en slik løsning.

Men bilen skulle også være kapabel i terrenget på samme tid som den skulle fungere som en vanlig bil på veiene, og Toyota satte seg også som mål om å bygge den nye modellen etter de høyeste standarder for sikkerhet og utslipp.

Resultatet kunne Toyota selv se allerede i Genève i mars 1994, for det var unison begeistring, og siden har RAV4 som den altså ble hetende holdt tritt med alle utfordrende som har kommet i det nye segmentet som bilen tråkket inn i for 30 år siden.

Selv i dagens Norge hvor elbiler dominerer nybilstatistikken holder RAV4 fortsatt tritt, og var så sent som i mai Norges 6. mest registrerte nybil. Totalt har Toyota rundet hele 14 millioner Rav4, så dette er en av de aller mest populære bilene de siste tiårene.

Bakgrunnen for den langvarige suksessen er at Toyota RAV4 har gjenoppfunnet seg selv og SUV-segmentet gjennom fem generasjoner, og forklarer selv at bilen hele tiden har utviklet seg for å imøtekomme kundenes skiftende smak.

Allerede tre år etter at den ble vist fram i Sveits kunne Toyota vise fram en ny drivlinje som skulle gjøre bilen mer miljøvennlig, og det på samme tid som de brøytet vei for et annet viktig segment.

I 1997 kom nemlig Toyota Prius, verdens første masseproduserte hybrid.

Men RAV4 brøytet seg vei for et enda grønnere segment, nemlig elbiler. Jepp, den hadde du ikke sett komme.

For Toyota presenterte nemlig en BEV-versjon av RAV4 rettet mot flåter og noen få markeder, og rekkevidde var faktisk ikke så ille. RAV4 EV skulle rulle opp mot 200 kilometer, og det målt i solvarme California.

Nå var en elbil i 1997 langt forut sin tid, så elbilversjonen forsvant i 2003. Men få gjetter nok at Toyota, et merke som har fått kjeft for å være treg med elbilsatstingen, var et av merkene som var først ute med elbiler.

Men det er mer.

Tesla kan faktisk takke Toyota for litt av suksessen de nå har, for de ble inspirert av en avtale mellom de to i 2010. Det resulterte i en ny helelektrisk RAV4 i 2012 rettet kun mot California, som allerede den gang hadde strenge utslippskrav. Det var samme år som Tesla avduket sin Model S, den alle første Model-bilen til det amerikanske merket.

RAV4 viser også vei når det kommer til hybriddrift, og er for lengst tilgjengelig både som hybrid (HEV) og som ladehybrid (PHEV).

Toyota sier at de elektrifiserte alternativene har bidratt til å forbedre kjøreopplevelsen til RAV4 ytterligere, med den rolige hybridkjøringen og den ekstra ytelsen fra stadig kraftigere motorer som gir enda mer responsiv akselerasjon.

I tillegg har de stadig tatt i bruk nye plattformer som hever kjørekomforten og egenskapene, så 30-åringen er en toppmoderne bil selv i 2024.

Et annet fokus er den praktiske bruken, hvor Toyota har vært opptatt av bagasjeplassen både med baksetene oppe eller nede. Hver generasjon har også løftet interiøret, førerassistenter og teknologien, inkludert skjermer og infotainment.

At RAV4 fortsatt henger med viser helt klart salgstallene fra 2018 og 2019, for da var bilen den mestselgende globale SUV-modellen.

Av de drøyt 14 millionene som er solgt har mer enn 2,5 millioner endte opp i Europa, og hybridløsningene står nå for 91 prosent av salget her på det gamle kontinentet ‒ hvor de største markedene er Frankrike, Italia, Polen, Spania og Storbritannia.

Ok, vi lar Toyota ta oss gjennom RAV4-historien, og vi starter selvsagt der alle historier starter ‒ helt fremst i boka. 

Begynnelsen

Ideene bak Rav4 (Recreational Active Vehicle with 4-wheel drive) kom først til uttrykk i konseptbilen RAV-FOUR på Tokyo Motor Show i 1989, og viste Toyotas interesse for å skape en kompakt firehjulsdrevet modell.

Dette var bare en designstudie, uten de detaljene som kreves for en faktisk utviklingsmodell, men den fikk en entusiastisk velkomst fra publikum. I 1991 fikk prosjektet grønt lys, og utviklingsarbeidet ble igangsatt.

1. generasjon, 1994-2000

Toyotas designere skapte et dristig og morsomt nytt utseende for den originale RAV4, og brøt med konvensjonene ved å gi den iøynefallende kurver og unike linjer. Et bakmontert reservehjul antydet RAV4s offroad-egenskaper, men den friske, nye stilen passet godt til både landlige og urbane omgivelser.

I sin opprinnelige form var RAV4 en kompakt 2- eller 3-dørs modell som bare var 3,69 meter lang. Kraften kom fra en 2.0-liters bensinmotor på 129 DIN-hk, montert på tvers, mens girkassen sørget for permanent firehjulsdrift.

Blant nyvinningene som skulle bli normen, var et lett monocoque-karosseri og uavhengig bakhjulsoppheng. RAV4s høye kjørestilling ga bedre sikt, mens den kompakte størrelsen gjorde den enkel å manøvrere.

De smidige kjøreegenskapene og passasjerkomforten minnet mer om en kombi enn en firehjulstrekker.

I 1996 ble utvalget utvidet med en 5-dørsversjon (4,1 meter lang) og mulighet for tohjulsdrift foran, mens en 3-dørs kalesjeversjon fulgte.

I 1997 ble en batterielektrisk forhjulsdrevet versjon (BEV) lansert i utvalgte markeder. Den hadde en beskjeden effekt på 45 kW (63 DIN-hk), med nikkel-metallhydridbatterier installert under gulvet, og hadde en estimert rekkevidde på cirka 200 kilometer.

2. generasjon, 2000-2006

Et nytt årtusen brakte med seg andre generasjon RAV4, utviklet på grunnlag av erfaringene fra den banebrytende introduksjonen.

En ny plattform, nye hjuloppheng og firehjulsdrift skapte en energisk, men komfortabel kjørestil både på veien og i terrenget, samtidig som komforten innvendig ble forbedret med en mer premium følelse.

Ny innpakning, lengre seteforskyvning og ulike baksetekonfigurasjoner skapte en funksjonell og komfortabel kabin. Et skritt i retning av bærekraft ble tatt takket være utstrakt bruk av lett resirkulerbar Toyota Super Olefin Polymer (TSOP) og resirkulerte lyddempingsprodukter.

Både 3- og 5-dørsversjonene var litt lengre, henholdsvis 5,5 centimeter og 4 centimeter. To bensinmotorer ble tilbudt: 1.8-liters med 123 DIN-hk og 2.0-liters med 150 DIN-hk.

AWD-systemet hadde en midtstilt limited slip differensial, mens kundene kunne velge en Torsen differensial bak som ekstrautstyr fra fabrikken.

I 2001 ble RAV4 for første gang tilbudt med dieselmotor, en 2.0-liters D-4D med direkte innsprøytning og 116 DIN-hk.

3. generasjon, 2006-2012

I sin 3. generasjon vokste og utviklet RAV4 seg og fikk et nytt, mer sofistikert utseende. Den nye RAV4 ble utelukkende en 5-dørs bil, noe som gjenspeiler endringer i kundenes preferanser og krav.

Den nye modellen var basert på en helt ny plattform for 3. generasjon, og den nye modellen var 19 centimeter lengre, samtidig som det også ble produsert en versjon med lang akselavstand for salg i USA og andre markeder.

Modellen markerte debuten for Toyotas nye firehjulsdriftssystem med en elektronisk styrt kobling som fungerte automatisk i henhold til bilens hastighet, gasspådrag, styrevinkel og G-krefter.

RAV4s kjøreegenskaper ble videreutviklet med den første anvendelsen av Downhill Assist Control (kontroll for nedoverbakkeassistanse) og Hill-start Assist Control (kontroll for bakkestarthjelp).

Motorutvalget ble også utvidet, med bensinmotorer på 2.0, 2.4, 2.5 og 3.5 liter, samt en ny dieselmotor på 2.2 liter.

4. generasjon, 2013-2018

4. generasjon RAV4 hadde en standard akselavstand for bilen globalt, og bilens lengde vokste igjen, med 23,5 centimeter, noe som bidro til 47 prosent mer bagasjerom sammenlignet med forgjengeren.

Et helt nytt hjuloppheng ble utviklet for å forbedre kjørekomforten og førerens engasjement uten å gå på bekostning av stabiliteten. Mer avansert AWD-teknologi ble introdusert med det nye intelligente Dynamic Torque Control (dynamisk dreiemomentkontroll-systemet), og to nye funksjoner ble lagt til: svingkontroll og en sportskjøringsmodus.

Drivlinjeutvalget besto opprinnelig av 2.0- og 2.5-liters bensinmotorer og 2.0- og 2.2-liters dieselmotorer, men i 2016 gjennomgikk RAV4 sin hittil største endring.

For første gang ble det lansert en fullhybridversjon, Toyotas første kompakte hybrid-SUV, med en total systemeffekt på 197 DIN-hk og E-Four elektronisk firehjulsdrift. I tillegg til å levere de ytelsene førere forventer av Europas hittil kraftigste RAV4, oppnådde hybriddrivlinjen klasseledende drivstofforbruk ‒ godt hjulpet av overlegen aerodynamikk ‒ og lave CO2-utslipp.

5. generasjon, 2018-

Den 5. generasjonen ble lansert i Europa i begynnelsen av 2019, og et år senere bidro den til at RAV4 nådde en milepæl på 10 millioner solgte enheter på verdensbasis.

Den kraftfulle stylingen uttrykte de robuste og kapable kvalitetene som har kommet til å definere verdens mest solgte SUV, og formidlet en følelse av å «dra hvor som helst», moro og eventyrlyst.

Det var den første SUV-en som ble bygget på Toyota New Global Architecture-plattformen, noe som ga et lavt tyngdepunkt, lav vekt og et sterkt understell for eksepsjonelle kjøreegenskaper og stabilitet.

Som en ren hybridmodell i Vest-Europa tok den i bruk Toyotas 4. generasjons hybridteknologi, sammen med en ny 2.5-liters Dynamic Force-hybridmotor, som ga betydelige forbedringer når det gjaldt kraft, respons og effektivitet.

I 2020 ble 5. generasjon utvidet med ytterligere teknisk innovasjon med introduksjonen av den første RAV4 Plug-in Hybrid, den kraftigste og mest effektive RAV4 som noensinne er bygget, med 306 DIN-hk, rask akselerasjon samt eksepsjonelt lave CO2-utslipp og lavt drivstofforbruk.

GR Sport, 2023-

Det siste kapittelet i RAV4-historien er den nye RAV4 GR Sport, et tilskudd til serien som kommer med styling og utstyr som uttrykker sportslighet og raffinement inspirert av Toyota Gazoo Racing og deres mål om å skape stadig bedre biler gjennom motorsport.

Sporty utseende, 19-tommers lettmetallfelger og eksklusive designdetaljer suppleres av ytterligere forbedringer av fjæringen. Ny innstilling av fjæringen, inkludert nye, stivere fjærer og støtdempere, gir bedre kjøreegenskaper og en mer engasjerende kjøreopplevelse.

Så det er ingen tvil om at 30-åringen lever i beste velgående, og du må nok forvente at modellen kommer til å rave rundt i gatene nær deg også det neste tiåret.

Les også:

Debatt