– Utviklingen går feil vei, og det påvirker oss, sier Guro Ranes, avdelingsdirektør for trafikksikkerhet i Statens vegvesen.
														
																																									De jobber nå, sammen med andre aktører, med en ny tiltaksplan for trafikksikkerhet.
														
													
																											
														
																																						
													
																																								
													
																																									– Vi har flere kraftfulle tiltak. Men vi må gå enda tøffere til verks for å snu den negative utviklingen, og vi er særlig bekymret for de unge trafikantene, sier Ranes.
														
																																									99 omkomne er 21 flere enn på samme tid i fjor, og det er også 21 unge mellom 16-24 år som dødd i trafikken i år. Det er det høyeste tallet på 10 år.
														
																																									Mange av disse har omkommet i ulykker som har krevd flere liv, totalt 17 mennesker i år, seks av disse var bare 18 år gamle, mens ytterligere to var 20 og 21 år.
														
																																									– Det er for tidlig å konkludere om årsakene til årets dødsulykker, sier Guro Ranes, men en fersk analyse av ungdomsulykker viser at høy fart er den vanligste faktoren i dødsulykker med unge sjåfører. Og 18 åringene dominerer.
														
																																									– De mangler erfaring, og evnen til risikovurderinger og konsekvenstenking er ikke ferdig utviklet ennå. Derfor er det særlig viktig at de holder fartsgrensen og kjører etter forholdene.  
														
																																									– Allerede etter ett år med kjøreerfaring synker risikoen markant for å havne i en alvorlig ulykke.
														
																																									Vegvesenet sier at i årets forslag til statsbudsjettet er det satt av 40 millioner ekstra til automatisk måling av fart med fotobokser.
														
													
																											
														
																																						
													
																																								
													
																																									– Dette er et tiltak som vi vet har god effekt på fartsrelaterte ulykker, sier Ranes.
														
																																									– På strekninger der dette er innført, halveres antallet drepte og hardt skadde.
														
																																									Trygg Trafikk er også bekymret for at mange unge mister livet.
														
																																									– Det er ufattelig at vi har mistet så mange unge liv i trafikken i år, sier Bård Morten Johansen, fagsjef i Trygg Trafikk.
														
																																									– 21 ungdommer som brått og brutalt ble revet bort. Vi vet at dette er en utsatt gruppe, og vi må gjøre alt vi kan for å forebygge slike alvorlige ungdomsulykker.
														
																																									Han sier at både hjem og skole har en viktig rolle i å lære barn og unge om trafikksikkerhet slik at de kan ta gode valg for seg selv og andre.
														
													
																											
														
																																						
													
																																								
													
																																									– De unge trenger gode rollemodeller som er oppmerksomme og viser hensyn. Det er noe vi alle bør ha i bakhodet uansett hvordan vi tar oss frem i trafikken, sier Johansen og henviser til vegtrafikkloven § 3.
														
																																									Nå er vi også inne i den litt skumle overgangsperiode til vinteren. Trygg Trafikk sier at høstmørket kombinert med mye nedbør gjør det krevende å være bilfører, og at gjenskinn fra lykter og andre lyskilder på mørk og ofte våt asfalt reduserer sikten betraktelig.  
														
																																									– Ta høyde for ekstra bremselengde og fotgjengere i mørke klær. Uten refleks dukker de opp på et øyeblikks varsel. Avpass farten etter forholdene. Ikke bare etter føret, men også sikten, oppfordrer Johansen.
														
																																									Ulykkestall pr. 31. oktober 2025 fordelt på uhellstype:
														
																																									 

														
																																									Ulykkestall pr. 31.oktober 2025 fordelt på alder:
														
																																									
 *Kilde: Statens vegvesen.
														
																																									Les også: