Mange er bekymret for at batteriene på brukte elbiler blir markant dårligere, slik som jo batteriet til mobilen har en tendens til å bli. Men enn så lenge viser tester at batteriene holder seg overraskende godt.
Men det er også en annen utfordring med brukte elbiler. Utviklingen går nemlig så raskt at bare noen få år gamle elbiler risikerer å være utkonkurrert på rekkevidde og ladehastighet, og det går dessverre utover verdien.
Den elektriske familie-SUV-en ble nemlig kåret til den aller beste ut fra et felt på 1.183 bruktbiler, og gikk til topp grunnet «en uslåelig verdi, uovertruffen praktisk bruk og en usedvanlig lang rekkevidde for prisen». Ja, ifølge magasinet.
Over i England er det også mulig å gjøre et skikkelig bruktkupp, for en Enyaq er tilgjengelig for så lite som 13.000 pund – to tredjedeler, 26.000 pund, mindre enn du ville brukt på en helt ny versjon. Det er faktisk 2.000 pund mindre enn de minste og billigste nye elbilene. 13.000 pund er i skrivende stund 172.000 kroner.
- Årets bruktbil: Skoda Enyaq (2021-nå)
- Brukt hatchback: Toyota Corolla (2019-nå)
- Brukt luksusbil: Tesla Model 3 (2019-nå)
- Brukt stasjonsvogn: Mercedes E-Klasse stasjonsvogn (2016-2023)
- Brukt liten SUV: Skoda Kamiq (2019-nå)
- Brukt familie-SUV: Hyundai Tucson (2021-nå)
- Brukt 7-seter: Peugeot 5008 (2017-2024)
- Brukt elektrisk SUV: Skoda Enyaq (2021-nå)
- Brukt plug-in hybrid: Audi A3 40 TFSIe (2020-nå)
- Brukt sportsbil: Toyota GR Yaris (2020-nå)
- Xpeng satte nye laderekorder
- Så mye koster rekkeviddemesteren GLC
- Prisene klare for elbilen Toyota CH-R+