Xpeng har satt en formidabel laderekord. (Fotos: Xpeng)

Xpeng satte nye laderekorder

Det går unna med Xpeng ved lynladeren.


Vi skal faktisk ikke mer enn 11 år tilbake før de første hurtigladerne med 100 kW kom. Før det handlet det altså om 50 kW.

Så utviklingen har gått fort, og nå er det faktisk biler her som må lades på 500 kW ladestasjoner om ladeeffekten skal utnyttes fullt ut. Jepp.

-->
For Xpeng har nå ladet en G9 ved Evinys lynlader på Vinterbro utenfor Oslo. Der ble det notert en toppeffekt på imponerende 452 kW, noe som altså er ny rekord. Og ikke nok med det.

De parkerte også en Xpeng G6 der, og den imponerte nesten like mye. Den toppet på 402 kW, så også denne brøt 400-grensen. Dette er de første laderekordene for Xpeng-modellene i Europa.

Faktisk dukket Xpeng opp på eksakt samme tid som 100 kW ladere ble introdusert, i 2014, og det har altså gått like unna med det kinesiske bilmerket som det har gått med ladestasjonsutviklingen.

Oppgraderte G6 og G9 byr også på et fornyet design, høyere utstyrsnivå og nye 5C LFP-batteripakker. Og ja, kraftig oppgradering av ladeeffekten.

Ikke at den har ligget langt bak. Tidligere var 10-80 prosent oppgitt til 20 minutter, helt i toppsjiktet, men de nye setter en helt ny standard. Her er nemlig 10-80 prosent opplyst til lynraske 12 minutter, så man rekker akkurat en dotur og et kaffekjøp på energistasjonen før bilens batteri har 80 prosent.

– Vi er utrolig stolte, men samtidig ydmyke over laderekorden vi setter med nye Xpeng G9 i dag, sier Claes Persson, Managing Director for Xpeng Motors i Norge.

– Xpeng jobber kontinuerlig med å flytte grenser og gjøre elbiler enda bedre. Det kommer kundene direkte til gode. De kommer raskere fram til sin destinasjon og får mer tid til overs.

Bådde Xpeng G6 og G9 har nylig gjennomført sine offisielle europalanseringer, og er allerede på plass det norske markedet.

Det er kombinasjonen 800-volts ladearkitektur og 5C-superladbare LFP-batterier som hever listen for ladeeffekt, og G9 har en maksimal ladefart på hele 525 kW – en økning på hele 75 prosent fra forgjengerens allerede klasseledende 300 kW.

For G6 er ladeeffekten økt fra 280 kW til 451 kW, tilsvarende nesten 61 prosent raskere lading.

Den norske importøren forklarer at årsaken til at man i rekordforsøket ikke oppnådde 525 kW ladefart for G9, er begrensning ved selve laderen. Forklaringen er følgende:

Forsøket fant sted ved en 500 kW-lader, men strømstyrken begrenset seg til 600 ampere, som er noe under de 700 ampere bilen trenger for å kunne nå opp mot full kapasitet.

Xpeng sier at de ser frem til at enda raskere ladere kommer på markedet.

Det kinesiske merket har hatt en god økning i salget, rundt en dobling fra i fjor, og med rundt 2.800 registrerte biler så langt ligger de godt i løypa til å nå 3.000 biler i 2025.

Les også:

Hva tenker du

Les også