Vi skal faktisk ikke mer enn 11 år tilbake før de første hurtigladerne med 100 kW kom. Før det handlet det altså om 50 kW.
Så utviklingen har gått fort, og nå er det faktisk biler her som må lades på 500 kW ladestasjoner om ladeeffekten skal utnyttes fullt ut. Jepp.
Faktisk dukket Xpeng opp på eksakt samme tid som 100 kW ladere ble introdusert, i 2014, og det har altså gått like unna med det kinesiske bilmerket som det har gått med ladestasjonsutviklingen.
Oppgraderte G6 og G9 byr også på et fornyet design, høyere utstyrsnivå og nye 5C LFP-batteripakker. Og ja, kraftig oppgradering av ladeeffekten.
Ikke at den har ligget langt bak. Tidligere var 10-80 prosent oppgitt til 20 minutter, helt i toppsjiktet, men de nye setter en helt ny standard. Her er nemlig 10-80 prosent opplyst til lynraske 12 minutter, så man rekker akkurat en dotur og et kaffekjøp på energistasjonen før bilens batteri har 80 prosent.
– Vi er utrolig stolte, men samtidig ydmyke over laderekorden vi setter med nye Xpeng G9 i dag, sier Claes Persson, Managing Director for Xpeng Motors i Norge.
Den norske importøren forklarer at årsaken til at man i rekordforsøket ikke oppnådde 525 kW ladefart for G9, er begrensning ved selve laderen. Forklaringen er følgende:
- Skoda Elroq folkets favoritt
- Nå skal Toyota registrere flest mulig bZ4X i 2025
- Elektrisk varebil rullet inn i rekordboka