Kia PV5 Cargo er den elektriske lette varebilen med lengst rekkevidde. (Fotos: Kia)

Elektrisk varebil rullet inn i rekordboka

Kia PV5 Cargo har en imponerende rekkevidde.


Rekkevidde for elektriske kjøretøy går under betegnelsen AER (all-electric range), mens elektriske lette nyttekjøretøy er forkortet eLCV (electric light commercial vehicles). Kombinerer man AER og eLCV får man ofte en rekkevidde som ikke er i nærheten av de som moderne elbiler har.

Men også blant de elektriske varebilene går utviklingen framover, noe Kias PV5 Cargo er et godt eksempel på. PV5 er den aller ferskeste modellen i Kia-garasjen, og er nå så nær at den også har fått norsk pris. Den starter på 449.500 kroner.

-->
Og vi har en tredje forkortelse, nemlig PBV. Dette står for Platform Beyond Vehicle, og er en som blant annet skal sørge for at Kias kommende elektriske varebiler får god rekkevidde.

For å sjekke at det faktisk er tilfelle sendte det koreanske merket ut en PV5 Cargo Long Range 4-dørs utstyrt med et batteri på 71,2 kWh-batteri, og for virkelig å sette denne på prøve lastet de bilen full – 4-dørs-varianren brukt her en maks nyttelast på 665 kilo. Så mye vekt var også testbilen fylt opp med.

Så hva ble resultatet?

Jo, den klarte 693,38 kilometer på én lading, og Kia kan dermed slå fast at den har satt en ny standard for effektivitet og utholdenhet i eLCV-segmentet.

Kia legger til at kjøreturen fant sted 30. september under autentiske, virkelige forhold på offentlige veier nord for Frankfurt i Tyskland.

– Selv om Kia er ny i markedet for lette elektriske nyttekjøretøy, viser denne rekorden allsidigheten og innovasjonen bak vår første PBV, og at vi er seriøse aktører, sier Marc Hedrich, President og CEO for Kia Europe.

– Det faktum at store deler av målgruppen for denne varebilen kan kjøre nesten to hele arbeidsdager på én lading, sier mye om dens praktiske kapasitet. PV5 kombinerer effektivitet, fleksibilitet og intelligent tilkobling i en pakke.

Han sier altså rekord, og det er helt riktig. Bilen har altså kjørt seg rett inn i Guinness’ rekordbok for den lengste distansen kjørt av en batteridrevet elektrisk varebil med maksimal nyttelast på én lading.

Ruten var planlagt ned til detaljer slik at den skulle etterligne virkelige forhold innen levering og logistikk. En PV5 Cargo kjørte en over 58,2 kilometer lang urban og ekstra-urban rundløype, og møtte trafikklys, veikryss, rundkjøringer og typisk bytrafikk – akkurat som en vanlig logistikkjører opplever daglig, slår Kia fast.

Ruten inkluderte også en høydeforskjell på omtrent 370 meter for hver runde, og totalt fullførte de 11 runder før bilen stoppet på den 12.

Bak rattet satt George Barrow, en journalist som spesialiserer seg på nyttekjøretøy, og Christopher Nigemeier, senioringeniør ved Hyundai Motor Europe Technical Center (HMETC).

Barrow har over 15 års erfaring med journalistisk dekning av nyttekjøretøy og har siden 2016 vært medlem av juryen for International Van of the Year (IVOTY), hvor han representerer Storbritannia. Nigemeier, utdannet maskiningeniør, er en del av utviklingsteamet bak PV5, forklarer Kia.

– Jeg er utrolig stolt over å ha vært en del av dette Guinness World Recods-forsøket. Det var krevende, men uforglemmelig, sier Barrow.

– Jeg ble virkelig imponert over hvor langt Kia PV5 kunne kjøre – mer enn 430 miles (692 km) på én lading og med full last. Det er ingen liten prestasjon, og jeg tror ikke denne rekorden blir lett å slå! PV5 og Christopher var fantastiske partnere under utfordringen, og jeg er stolt av å ha vært med på å flytte grensene for elektriske varebiler.

– Som ingeniør var dette både en teknisk og personlig utfordring, forteller Nigemeier.

– George bidro med enorm kjøreerfaring fra andre varebiler, mens jeg hadde en dyp kjennskap til PV5s drivlinje. Det ble en vennskapelig konkurranse mellom oss – hvem kunne få mest ut av hver kilowattime. Til slutt var det selve kjøretøyet som imponerte oss begge.

Du tror kanskje vi gir oss med tre ganske ukjente forkortelser? Nope, vi har en aller siste.

PV5 er den første i den kommende PBV-familien satt sammen på den nye E-GMP.S-arkitekturen (Electric-Global Modular Platform for Service), og er designet med et modulært «byggestein»-konsept.

Dette åpner for at Kia enkelt kan gjøre PV5 om til forskjellige bruksbiler, som for eksempel en Cargo, en Passenger, en Chassis Cab og et rullestoltilpasset kjøretøy. Her skal åpenbart alle med!

PV5 Cargo-varianten tilbyr opptil 4,4 kubikkmeter lasterom og en nyttelastkapasitet på opptil 790 kg avhengig av spesifikasjon på bilen. Kunder kan velge mellom flere batterialternativer — 51,5 kWh, 71,2 kWh og et kommende 43,3 kWh — tilpasset ulike driftsbehov.

Les også:

Hva tenker du

Les også