Rekkevidde for elektriske kjøretøy går under betegnelsen AER (all-electric range), mens elektriske lette nyttekjøretøy er forkortet eLCV (electric light commercial vehicles). Kombinerer man AER og eLCV får man ofte en rekkevidde som ikke er i nærheten av de som moderne elbiler har.
Men også blant de elektriske varebilene går utviklingen framover, noe Kias PV5 Cargo er et godt eksempel på. PV5 er den aller ferskeste modellen i Kia-garasjen, og er nå så nær at den også har fått norsk pris. Den starter på 449.500 kroner.
Jo, den klarte 693,38 kilometer på én lading, og Kia kan dermed slå fast at den har satt en ny standard for effektivitet og utholdenhet i eLCV-segmentet.
Kia legger til at kjøreturen fant sted 30. september under autentiske, virkelige forhold på offentlige veier nord for Frankfurt i Tyskland.
– Selv om Kia er ny i markedet for lette elektriske nyttekjøretøy, viser denne rekorden allsidigheten og innovasjonen bak vår første PBV, og at vi er seriøse aktører, sier Marc Hedrich, President og CEO for Kia Europe.
– Som ingeniør var dette både en teknisk og personlig utfordring, forteller Nigemeier.
– George bidro med enorm kjøreerfaring fra andre varebiler, mens jeg hadde en dyp kjennskap til PV5s drivlinje. Det ble en vennskapelig konkurranse mellom oss – hvem kunne få mest ut av hver kilowattime. Til slutt var det selve kjøretøyet som imponerte oss begge.
Du tror kanskje vi gir oss med tre ganske ukjente forkortelser? Nope, vi har en aller siste.
PV5 er den første i den kommende PBV-familien satt sammen på den nye E-GMP.S-arkitekturen (Electric-Global Modular Platform for Service), og er designet med et modulært «byggestein»-konsept.
Dette åpner for at Kia enkelt kan gjøre PV5 om til forskjellige bruksbiler, som for eksempel en Cargo, en Passenger, en Chassis Cab og et rullestoltilpasset kjøretøy. Her skal åpenbart alle med!
PV5 Cargo-varianten tilbyr opptil 4,4 kubikkmeter lasterom og en nyttelastkapasitet på opptil 790 kg avhengig av spesifikasjon på bilen. Kunder kan velge mellom flere batterialternativer — 51,5 kWh, 71,2 kWh og et kommende 43,3 kWh — tilpasset ulike driftsbehov.
Les også:
- 60 år gammel bil i 2025-form
- Porsche Macan nå også som GTS
- Innfører prisgaranti foran 2026-avgiftene