En av de viktigste bilene til Skoda på 1960-talet var sedanen 1000 MB, for denne var merkets første med selvbærende karosseri og en banebrytende aluminiumsmotor produsert ved trykkstøping. Og den fikk en litt mer elegant søster.
Skoda lagde nemlig også en 2-dørs coupé av modellen kalt 1000 MBX, og denne kom i 1966. Bilen hadde rammeløse dører og ingen B-stolpe, noe som ga den et særegent utseende.
Dette prosjektet er en del av Skodas serie Icons Get a Makeover, som feirer merkets ikoniske modeller, men det understrekes at dette er en konseptstudie, ikke en fremtidig produksjonsmodell.
Designerduoen Antti Savio (eksteriør) og David Stingl (interiør) brukte tre til fire uker på å utvikle konseptet, med regelmessige møter for å sikre en helhetlig design som reflekterer Modern Solid-filosofien.
Savio beskriver prosessen:
– Vi møttes minst to ganger i uken for å diskutere hvordan interiøret og eksteriøret skulle henge sammen, og sikre at designet reflekterte Skodas nåværende filosofi.
Stingl jobbet direkte i 3D-miljø:
– Jeg begynte med å forme interiørets arkitektur, før jeg gikk videre til å detaljere den visuelle stilen.
Den moderne 1000 MBX-konseptet er en crossover-inspirert 2+2 coupé bygget på en tenkt elektrisk plattform med flatt gulv. Interiøret har en innovativ setekonfigurasjon der forsetene danner en bred, komfortabel benk, mens baksetene er individuelle, kinoinspirerte seter som kan vippes opp for å gi plass til bagasje eller sportsutstyr som en sykkel.
Bilens bakhengslede dører gir enkel adkomst til kabinen, og et justerbart luftfjæringssystem lar føreren senke bilen for sporty kjøring eller heve den for røffere terreng og enklere lasting.
På innsiden er dashbordet utformet som en oval glassmodul som projiserer bilder, en direkte hyllest til den originale bilens instrumentpanel. Ovalen som designelement går igjen i rattet og de særegne nakkestøttene, mens kromdetaljer fra originalen er erstattet med rene grafiske linjer og ambient belysning.
Antti Savio, den utvendige spesialisten, er inspirert av produktdesign og noe som kan betegnelse som brutalistisk arkitektur. Resultatet er noen uvanlige former.
– Konseptet har ingen konvensjonell bakrute, noe som gir ekstra bagasjeplass og et sporty, kompakt utseende. En bakkamera erstatter vinduet, forklarer han.
Det er også Subtile nikk til originalen som inkluderer hevede frontlykter, en karakteristisk linje langs sidene og en unik C-stolpe.
– Vårt konsept er sportsligere, men har fortsatt et vennlig utseende. Moderne sportsbiler virker ofte overdrevent aggressive, mens biler fra 60- og 70-tallet hadde en viss eleganse og sjarme – det ville jeg bevare, sier Savio.
Resultatet kan du selv se her:
Les også:
- Peugeot E-3008 SUV: Kan firehjulsdrift få fart på salget?
- Ford Puma: En mester på plass
- Sjekk den paraden av elbåter i Oslo