Pelikan 2, BB Electra, Brisen, Vision of the Fjords, Oslofjord 1 og Dronningen. (Foto: Nikolas Gogstad, Spoon/Oslo Havn)

Sjekk den paraden av elbåter i Oslo

Framtiden er elektrisk, og på sjøen. Her kan du lære om seks forskjellige elbåter.


Det har vært mye snakk om de batterielektriske ferjene, som også har møtt sine utfordringer. Men i Oslo havn kan man se at det faktisk handler om mer enn ferjer når det kommer til elbåter.

For nylig arrangerte Oslo Havn en elektrisk båtparade i havnebassenget utenfor Vippetangen og Akershusstranda, og det ble spektakulært syn på den voksende elektriske flåten i hovedstaden.

-->
– Jeg vet ikke om noen andre byer i verden som er like preget av elektriske båter som Oslo, sier havnedirektør Ingvar M. Mathisen.

– Nesoddfergene og øyfergene frakter tusenvis av passasjerer utslippsfritt hver dag. De leder an i det grønne skiftet. Stadig flere aktører investerer i nullutslippsfartøy. Oslo Havns rolle er å tilby ladeinfrastruktur og tilrettelegge for innovative rederier som satser på bærekraftig sjøtransport.

Elbåtparaden seilte i kolonne rundt Kavringen fyr, ledet av Oslo Havns miljøbåt Pelikan 2. Her var det båtfører Tina Borge Kvalsvik som satt ved roret. Havneinspektør Jørgen Berg-Jacobsen koordinerte seilasen via radiokommunikasjon.

(Foto: Hans Kristian Riise)

Bak Pelikan II fulgte ett fartøy fra hver aktør som opererer helt eller delvis elektrisk i Oslo og Akershus: BB Electra, Brisen, Vision of the Fjords, Oslofjord 1 og Dronningen.  

Det hele ble avsluttet med en uformell, elektrisk mingling utenfor Akershus festning.

I tillegg til de seks fartøyene i kolonnen har Boreal (øyfergene) ytterligere fire og Norled (Nesoddfergen) ytterligere to batteridrevne fartøy i Oslo, opplyser Oslo Havn.

– Tusen takk alle aktørene som deltok i båtparaden! Vi gleder oss til å se enda flere utslippsfrie fartøy i årene som kommer, sier havnedirektør Mathisen.

(Foto: Nikolas Gogstad, Spoon)

Fakta om båtene:

Pelikan 2: Elektrisk miljøbåt som Oslo Havn bruker til å plukke søppel og fremmedobjekter i indre havnebasseng. Båten kan operere hele arbeidsdager uten å lade.  

BB Electra: Elektrisk taubåt – trolig Europas første – eid av slepebåtrederiet Buksér og Berging. Har operert i Oslo siden våren 2024. Båten har kaiplass og lader hos Oslo Havn på Sjursøya. BB Electra har operasjonsdrift på batteri på fire timer. Mulighet for å benytte generator med NOx-rensing ved lengre forflytninger i Oslofjorden.

MS Brisen: Charterbåt eid av Brim Explorer. Elektrisk framdrift. Skipet har en dieselgenerator som kan benyttes til å lade batteriene dersom det er problemer med lading, eller båten skal brukes over lengre avstander. Over 95 prosent av strømforbruket hittil i år kommer fra ladestrøm.  

Vision of the Fjords: Charterbåt eid av The Fjords. Vision of th Fjords seiler sightseeingturer i Oslofjorden på 1,5 timer. Med en seilingshastighet på 5,5 knop klarer båten å gjennomføre hele turen på batteri. Hybridskip som kan gå over til dieseldrift ved behov.  

Oslofjord 1: Øyferge, operert av Boreal for Ruter. Boreal har fem fartøyer (Oslofjord 1-5) som i hovedsak benyttes til rutetrafikk mellom øyene i Oslo. Alle fem fartøyene har miljøvennlige generatorer i backup, som benytter HVO 100 drivstoff. Øyfergene kan skilte med en elektrisk regularitet (oppetid) på 99,9 prosent så langt i år.  

Dronningen: Nesoddenferge, operert av Norled for Ruter. Går i rutetrafikk mellom Oslo (Tingvallakaia) og Nesoddtangen sammen med Prinsen og Kongen. Ombyggingen av Kongen til batterielektrisk drift ble gjennomført sommeren 2019, Dronningen ble bygget om høsten 2019, mens Prinsen ble bygget om første kvartal 2020.

(Foto: Nikolas Gogstad, Spoon)

Les også:

Hva tenker du

Les mer om:

Elbåter Motor

Les også