Det har vært mye snakk om de batterielektriske ferjene, som også har møtt sine utfordringer. Men i Oslo havn kan man se at det faktisk handler om mer enn ferjer når det kommer til elbåter.
For nylig arrangerte Oslo Havn en elektrisk båtparade i havnebassenget utenfor Vippetangen og Akershusstranda, og det ble spektakulært syn på den voksende elektriske flåten i hovedstaden.
Bak Pelikan II fulgte ett fartøy fra hver aktør som opererer helt eller delvis elektrisk i Oslo og Akershus: BB Electra, Brisen, Vision of the Fjords, Oslofjord 1 og Dronningen.
Det hele ble avsluttet med en uformell, elektrisk mingling utenfor Akershus festning.
I tillegg til de seks fartøyene i kolonnen har Boreal (øyfergene) ytterligere fire og Norled (Nesoddfergen) ytterligere to batteridrevne fartøy i Oslo, opplyser Oslo Havn.
Fakta om båtene:
Pelikan 2: Elektrisk miljøbåt som Oslo Havn bruker til å plukke søppel og fremmedobjekter i indre havnebasseng. Båten kan operere hele arbeidsdager uten å lade.
BB Electra: Elektrisk taubåt – trolig Europas første – eid av slepebåtrederiet Buksér og Berging. Har operert i Oslo siden våren 2024. Båten har kaiplass og lader hos Oslo Havn på Sjursøya. BB Electra har operasjonsdrift på batteri på fire timer. Mulighet for å benytte generator med NOx-rensing ved lengre forflytninger i Oslofjorden.
MS Brisen: Charterbåt eid av Brim Explorer. Elektrisk framdrift. Skipet har en dieselgenerator som kan benyttes til å lade batteriene dersom det er problemer med lading, eller båten skal brukes over lengre avstander. Over 95 prosent av strømforbruket hittil i år kommer fra ladestrøm.
Les også:
- Ny spesialutgave av Ford Mustang Mach-E
- Audi Concept C fra show til veiene
- Elbilen Alpine A290 som rallybil