Porsche har klar en Macan GTS. (Fotos: Porsche)

Porsche Macan nå også som GTS

For første gang løfter Porsche de tre legendariske bokstavene over til helelektriske Macan.


Tilbake i 1963 kunne Porsche vise fram den første GTS-utgaven, og dette var en 904 Carrera GTS. 62 år senere får Macan Electric de ikoniske initialene. Det betyr mer særegne trekk både innvendig og utvendig med ny styling og en rekke mørke aksenter.

Og ja, selvsagt en bøtte med krefter. Kombinasjonen kjøredynamikk og krefter åpner nå for en sprint 3,8 sekunder, opp til 200 km/t går det 13,3 sekunder og det er en toppfart elektronisk begrenset til 250 km/t.

-->
Den kraftige bakaksel-elmotoren leverer i Macan GTS 380 kW/516 hk i kombinasjon med elmotoren på forakselen, så totalt blir dette 420 kW/571 hk med overboost-effekt og Launch Control. Og ja, et dreiemoment på 955 Nm.

Macan GTS åpner en kombinert WLTP-rekkevidde på opptil 586 kilometer, og det er mulig å lade 10-80 prosent på 21 minutter via en ladekapasitet på 270 kW.

Sport Chrono-pakken er også standard her, og er til og med utvidet til å inkludere banemodusen kjent fra Taycan. Denne øker blant annet batterikjølingen for å dempe den såkalte nedgraderingseffekten og dermed beholde ytelsen best mulig ute på banen.

Her er det også et firehjulsdriftssystem som jobber sammen med elektronisk Porsche Traction Management (ePTM), og her er Porsche Torque Vectoring Plus (PTV Plus) standard. Den elektronisk styrte differensialsperren forbedrer trekkraft og smidighet, plassert rett bak bakmotoren for å bidra til å oppnå den bakoverrettede vektfordelingen på 48:52, forklarer Porsche.

Også Porsche Active Suspension Management (PASM) er oppgardert, og gir opptil 10 mm lavere kjørehøyden, og i tillegg er det mulig å velge bakakselstyring – så denne bør spise svingene.

Når det gjelder lyd så tilbyr Porsche Electric Sport Sound (PESS)-funksjonen to eksklusive GTS-spesifikke lydprofiler, hver med en distinkt karakter i modusene «Sport» og «Sport Plus».

Utvendig er det forskjellige svartlakkerte detaljer foran, på sidene og bak, inkludert de tonede Matrix LED-frontlyktene og de sterkt konturerte ytterkantene over luftbladene.

Porsche kan også melde at fra tidlig 2026 blir det også mulig å få Sport Design Package til alle Macan-modeller, inkludert nye front- og bakskjørt. Macan GTS blir den første modellen som får denne – ikke bare som standard, men altså med GTS-spesifikk styling.

Kontrastelementene, som innlegg, sideblader, hjulbuelister og kanten på den adaptive bakspoileren, er lakkert i svart, melder det tyske merket.

En vktig ting for en GTS er selvsagt hjul. 

Macan GTS står på 21-tommers Macan Design-lettmetallfelger i antrasittgrå som standard, og det er også 22-tommers RS Spyder Design-felger i samme finish er tilgjengelige.

På innsiden er det også mulig å velge en GTS-interiørpakke som løfter fargetemaene utvendig inn i bilen, og pakken er tilgjengelig i karminrød, skifergrå neo eller Luganoblå.

Det er også en masse kontrastsømmer og GTS-logoer, og løsninger fra Sport Chrono-pakken er på plass – som rundetidtaking, telemetriregistrering og sektoranalyse.

Porsche sier videre at GTS og kommer med de nyeste oppdateringene når det gjelder assistenter og digitale funksjoner, så her er det en Porsche Digital Key, AI-støttet Voice Pilot, enda flere spill og en økt maksimal slepekapasitet på 2.500 kilo.

Nye Porsche Macan GTS starter på 1.125.345 kroner her i Norge.

Les også:

Hva tenker du

Les også