Politikere skal som kjent føre en trygg og forutsigbar politikk, men unntaket er åpenbart skatt og avgifter på nye biler. Disse endres stadig.
Med Arbeiderpartiet i førersetet har for eksempel elbilene fått moms, og da for summen over 500.000 kroner. Det siste grepet rundt nybilene kom i april, og da fikk hybridene endret avgifter.
Toyota har den 3. mest populære nybilen i 2025, bZ4X, og gjør nå alt de kan for å få registrert flest mulig slike før 1. januar. For det hjelper dessverre lite å bestille bilen i dag, momsen slår inn når bilen registreres. Så bestiller du en bZ4X i dag og den blir levert 1. januar og deretter registrert, så må du betale mer avgifter om Ap får det som de vil.
Toyota har altså iverksatt tiltak for å ivareta kunder som allerede har bestilt bil.
– Vi jobber hardt for at flest mulig biler skal kunne registreres innen årets slutt, blant annet gjennom optimalisering av logistikken, sier Piotr Pawlak, administrerende direktør i Toyota Norge.
- To millioner biler «snakker» med hverandre
- Åpnet supermoderne importanlegg
- Snart blir ikonet A110 en elbil