Toyota gjør sitt for å få registrert fleste mulig bZ4X før momsgrensen eventuelt senkes til 300.000 kroner. (Fotos: Toyota)

Nå skal Toyota registrere flest mulig bZ4X i 2025

Politikere skaper stadig usikkerhet for bilkjøperne, og når vi går inn i 2026 blir momsreglene for elbilene mest sannsynlig endret. Toyota gjør sitt for å få skilt på flest mulig nybiler før det.


Politikere skal som kjent føre en trygg og forutsigbar politikk, men unntaket er åpenbart skatt og avgifter på nye biler. Disse endres stadig.

Med Arbeiderpartiet i førersetet har for eksempel elbilene fått moms, og da for summen over 500.000 kroner. Det siste grepet rundt nybilene kom i april, og da fikk hybridene endret avgifter.

-->
Resultatet kan vi se på registreringsstatistikken til Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV). I mars hadde elbilene «kun» en markedsandel på 84,1 prosent, mens denne spratt rett opp til 97,0 prosent i april.

Det var altså et rush for å registrere hybrider måneden før, og nå blir det et race for å registrere nye elbiler som koster over 300.000 kroner.

For den uberegnelige politikken fortsetter altså, og nå har Ap foreslått å innføre moms på summen over 300.000 kroner. Det betyr at nesten alle nye elbiler blir dyrere, og det inkluderer også  de aller fleste av de mest populære.

Toyota har den 3. mest populære nybilen i 2025, bZ4X, og gjør nå alt de kan for å få registrert flest mulig slike før 1. januar. For det hjelper dessverre lite å bestille bilen i dag, momsen slår inn når bilen registreres. Så bestiller du en bZ4X i dag og den blir levert 1. januar og deretter registrert, så må du betale mer avgifter om Ap får det som de vil.

Toyota har altså iverksatt tiltak for å ivareta kunder som allerede har bestilt bil.

– Vi jobber hardt for at flest mulig biler skal kunne registreres innen årets slutt, blant annet gjennom optimalisering av logistikken, sier Piotr Pawlak, administrerende direktør i Toyota Norge.

Importøren er i tett dialog med Toyota Motor Europe, og målet er å få levert flest mulig bZ4X før 2026.

– Norge er et prioritert marked for modellen, og har stått for omtrent 25 prosent av salget så langt. Dette gir oss en unik mulighet til å få flere biler til landet. Vi har nå ledige biler med potensiell levering i 2025, men antallet er begrenset og tilgjengelige biler kommer med utvalgte fargevarianter, sier Piotr Pawlak.

For å gjøre timingen ekstra dårlig så har Toyota kommet med en oppgradert og bedre bZ4X, og bestillingen av denne åpnet 18. juni. Toyota Norge sier at mange kunder allerede har lagt inn ordre.

Toyota Norge sier at de siden salgsstart har kjørt et attraktivt lanseringstilbud ned en kampanjepakke som har en samlet verdi på opptil 70.000 kroner, og slår fast at denne kommer godt med dersom Ap-forslaget rundt momsgrensen i neste års statsbudsjett går gjennom.

De oppfordrer alle interesserte til å kontakte sin lokale Toyota-forhandler for mer informasjon.

Les også:

Hva tenker du

Les også