Det er noe som heter at vi står sterkere sammen, og det gjelder helt klart Car2X-kompatible modeller på veiene. Dette åpner nemlig for mer kommunikasjon mellom kjøretøy og infrastruktur, noe som er viktig for trafikksikkerheten.
Ok, la oss forklare Car2X med en gang. Dette er en løsning hvor bilene rett og slett er tilkoblet, og litt avhengig av løsningen både kan motta og sende informasjon. Dette åpner for at biler for eksempel kan få info om en trafikkulykke rundt neste sving, og informere andre kjøretøy om glatte partier bilen passerer.
Så jo flere kjøretøy som bruker teknologien, desto mer effektivt blir systemet.
Volkswagen har rullet ut løsningen til mange av nybilene, og faktisk så mange at de nå har rundet to millioner med Car2X i Europa.
Tyskerne forklarer at kjøretøyene som er koblet sammen via Car2X i prinsippet bruker lokal svermintelligens og kan kommunisere både med hverandre og med den lokale trafikkinfrastrukturen i sanntid.
Videre sier de at i kritiske situasjoner kan trafikkfarevarslingssystemet deretter vise en varselmelding i den digitale førerplassen til bilens passasjerer.
Car2X-kompatible kjøretøy har en direkte kommunikasjon mellom kjøretøy og infrastruktur som skje på millisekunder, uten behov for mobilnettmottak. Den tilhørende økningen i informasjonstetthet muliggjør rettidige advarsler og reaksjoner i situasjoner der rask overføring er viktig, for eksempel ved nødbremsing eller om man plutselig nærmer seg utrykningskjøretøy, opplyser Volkswagen.
De understreker at tilkobling til omkringliggende infrastruktur blir viktigere i framtiden, og for eksempel kan intelligente veikantenheter sende spesifikke varselmeldinger til kjøretøy om ulike trafikkhendelser – som kjørende i feil retning og trafikkork, personer, dyr og gjenstander på veien – og om uvanlige værhendelser.
– Med den økende bruken av Car2X kan veitrafikken bli mer samarbeidsvillig og forutseende på mange områder, sier Veronica Lehr, leder for førerassistentsystemer i Volkswagens utviklingsavdeling.
– Teknologien er derfor en nøkkelkomponent for vår «visjon null» – trafikk uten alvorlige ulykker. I tillegg legger Volkswagen grunnlaget for fremtidens mobilitet, som skal bli tryggere, intelligent og tilkoblet.
Både myndigheter og produsenter har tøffe mål å redusere og til og med utrydde dødsulykkene på veiene, og kommunikasjon med intelligent trafikkinfrastruktur er en nøkkel. Og over hele Europa investeres det stadig mer i Car2X-utstyr for transportinfrastruktur, noe en oversikt Volkswagen selv har samlet viser.
- Autobahn GmbH, altså selskapet som drifter motorveiene med de høye hastighetene i Tyskland, har allerede utstyrt over 1.000 veiarbeidskjøretøy med Car2X-teknologi.
- I Østerrike er det nå veikantenheter på plass i hele motorveinettet.
- Land som Italia, Spania, Tsjekkia, Ungarn og Slovenia har også allerede installert et stort antall veikantenheter og utstyrt utryknings- og spesialkjøretøy.
I tillegg bruker bergingstjenester teknologien til å dele informasjon med Car2X-aktiverte trafikanter innenfor en rekkevidde på opptil 800 meter. Det tyske merket forklarer at veioperatører og redningstjenester ser dette som en milepæl i forebygging av ulykker og sikkerheten til sine ansatte på veiene.
Og dette er virkelig smart.
For eksempel kan en brannbil utstyrt med Car2X sende ut en melding og åpne for at andre kompatible trafikanter kan se hvilken retning utrykningsbilen nærmer seg ved hjelp av en tilsvarende advarsel. Volumet på infotainmentsystemet i bilen som mottar advarselen kan også reduseres om nødvendig.
Car2X gir også de andre assistentsystemene et løft, og enda bedre skal det bli. Allerede i dag fungerer Car2X som en virtuell sensor som supplerer bilens sensorer om bord og kan støtte førerassistentsystemene i kjøretøyet.
Slik forklarer Volkswagen sin løsning:
Etter å ha mottatt tilsvarende informasjon, kan den valgfrie Travel Assist med ACC redusere kjøretøyets hastighet innenfor systemgrensene, selv om slutten av en trafikkø ikke er synlig ennå, for eksempel. For assisterte filskift på motorveier kan Car2X-informasjon brukes til å kontrollere akselerasjonen på en mer praktisk måte.
I framtiden kan sykler, motorsykler og andre trafikanter som lastebiler og busser også kobles sammen i nettverk, og Volkswagen er blant annet medlem av Coalition for Cyclist Safety, et konsortium av ledende navn fra bil-, sykkel- og teknologibransjen.
Initiativet, som ble grunnlagt i 2023, har som mål å øke sikkerheten for syklister ytterligere ved å integrere dem i det teknologiske økosystemet, opplyser den tyske bilgiganten.

Og slik forklarer Volkswagen deres Car2X-teknologi:
Car2X-direktekommunikasjonen i Volkswagen-modeller er basert på Wi-Fi p-standarden. Ved hjelp av denne teknologien kan kjøretøy utveksle advarsler, posisjonsdata og annen informasjon i sanntid innenfor en radius på opptil 800 meter. Varslingsutvekslingsprosessen er åpen og standardisert, noe som muliggjør kommunikasjon på tvers av produsenter. For å beskytte personvernet er varslene anonymisert.
I tillegg må hovedbrukeren aktivere Car2X i infotainmentsystemet. Overføring av informasjon er gratis, da den ikke skjer over mobilnettet.
Dagens modeller som er utstyrt med trafikkfarevarslingssystem med Car2X-teknologi er Golf, T-Roc, Tiguan, Tayron, Passat, ID.3, ID.4 og ID.5-modellene og som standardutstyr i ID.7.
Les også: