Møller Mobility Group er en gigant i det norske nybilsalget. Faktisk er de så store at nærmere hver fjerde nye bil i år kommer fra dem, så når de bestemmer seg for et nytt importanlegg er det svære greier.
Etter mye vurderinger falt valget på Drammen som jo har sin nybilhavn, og det til tross for at selskapet har brorparten av sin logistikkvirksomhet på Oslo Havn – noe de også vil ha i lang tid fremover.
Det nye anlegget har en kapasitet på 40.000 biler i året, og tilrettelagt for bærekraftig og effektiv logistikk. Den offisielle åpningen sto Drammens-ordfører Kjell Arne Hermansen (H) for.
– Vi har valgt å bygge stort fra starten av, slik at anlegget er rigget for vekst i mange år fremover, sier Lorvik.
– Erfaringen tilsier at det er bedre å gjøre det ordentlig med én gang, fremfor å utvide gradvis.
Å sette opp et slikt stort bygg krever selvsagt mange partnere.
De forklarer også at overskuddsstrøm lagres i batterier og selges ut på det offentlige nettet. I tillegg gjenvinnes 80 prosent av vannet i den 35 meter lange vaskehallen, hvor bakterier bryter ned organiske stoffer og renser vannet til drikkekvalitet.
- 60 år gammel bil i 2025-form
- Porsche Macan nå også som GTS
- Innfører prisgaranti foran 2026-avgiftene