Dette er det nye superanlegget til Møller. (Foto: Møller Eiendom)

Åpnet supermoderne importanlegg

Denne uke ble snoren klipt for et skinnende nytt bygg på Drammen havn.


Møller Mobility Group er en gigant i det norske nybilsalget. Faktisk er de så store at nærmere hver fjerde nye bil i år kommer fra dem, så når de bestemmer seg for et nytt importanlegg er det svære greier.

Etter mye vurderinger falt valget på Drammen som jo har sin nybilhavn, og det til tross for at selskapet har brorparten av sin logistikkvirksomhet på Oslo Havn – noe de også vil ha i lang tid fremover.

-->
Men nyanlegget, Møller logistikk - Drammen havn, åpner for fremtidig vekst og effektiv og grønnere drift, og her skal rundt 20 prosent av bilene håndteres til å begynne med. Ambisjonen er å øke andelen over tid.

– Vi har allerede et godt samarbeid med lokale aktører, og ser frem til å rekruttere flere lokalt på sikt, sier Arne Lorvik, logistikkdirektør i Harald A. Møller.

Arne Lorvik hos Harald A. Møller AS.(Foto: Møller Mobility Group)

Det nye anlegget har en kapasitet på 40.000 biler i året, og tilrettelagt for bærekraftig og effektiv logistikk. Den offisielle åpningen sto Drammens-ordfører Kjell Arne Hermansen (H) for.

– Vi har valgt å bygge stort fra starten av, slik at anlegget er rigget for vekst i mange år fremover, sier Lorvik.

– Erfaringen tilsier at det er bedre å gjøre det ordentlig med én gang, fremfor å utvide gradvis.

Å sette opp et slikt stort bygg krever selvsagt mange partnere.

– Jeg må få takke Møller Eiendom, entreprenør Alento og gode krefter fra Drammen havn og kommune for veien og samarbeidet frem til åpningen i dag, sier Lorvik.

Så hvo svært er det?

Vel det har sju etasjer, er på 41.500 kvadratmeter og har plass til 1.150 biler. Den er utstyrt med avanserte fasiliteter for mottak, klargjøring og utsendelse av nye biler. Fra mottak til ferdigstillelse skjer prosessen med et minimum av forflytning, noe som gir både tidsbesparelser og økt kvalitet, opplyser importøren.

Det er også et sterkt miljøfokus. Anlegget er utstyrt med 1.936 solcellepaneler fordelt på tak og fasade, inkludert Norges største solcelle-carport, og kan produsere over 750.000 kWh årlig – tilsvarende strømforbruket til 35-45 eneboliger, opplyser de videre.

Fra venstre: Arne Lorvik, Harald A. Møller AS, Kjell Arne Hermansen, ordfører Drammen kommune, og Ulf Tore Hekneby, Harald A. Møller.(Foto: Møller Mobility Group)

De forklarer også at overskuddsstrøm lagres i batterier og selges ut på det offentlige nettet. I tillegg gjenvinnes 80 prosent av vannet i den 35 meter lange vaskehallen, hvor bakterier bryter ned organiske stoffer og renser vannet til drikkekvalitet. 

– Dette er et bygg som både er sikret godt mot klimaendringer og mer ekstremvær i fremtiden, og som samtidig bidrar til å bekjempe rot-årsakene med bærekraftige løsninger på flere viktige områder, sier Andreas Jul Røsjø, administrerende direktør i Møller Eiendom.

På samme tid er det selvsagt satt opp for en mest mulig optimal logistikkflyt.

– I vår bransje måles vi på ledetid. Derfor har vi designet anlegget for å håndtere bilene med så få forflytningspunkter som mulig, sier Lorvik.

Selv om den offisielle åpningen er nå, har anlegget startet drift og tar allerede imot biler.

Les også:

Hva tenker du

Les også