Ah, for en 60-åring denne ganske unike Subeam Venezia er. (Fotos: Car & Classic)

Denne sjeldne solstrålen kan bli din

Noe som sjeldent som en Sunbeam Venezia ligger nå ute på auksjon, og denne perlen er nesten god som ny. Se bilder.


Selve Sunbeam-merket er faktisk bare to år yngre enn den første moderne automobilen, for allerede i 1888 ble navnet registrert og da til bruk som et sykkelmerke.

Men i 1901 tok Sunbeam også steget til biler, i 1912 til motorsykler og jaggu produserte de ikke motorer til fly under 1. verdenskrig også.

Grunnlegger John Marston døde plutselig i 1920, og franske Darracq som også sikret seg britiske Clément-Talbot kjøpte opp merket.

Sunbeam ville også være med på Grand Prix-moroa som skjøt fart på 1920-tallet, og jaggu kastet de seg ikke på det elleville racet rundt fartsrekorder. Begge deler selvsagt ganske så kostnadsdrivende felt, og dette bidro sterkt til å ta knekken på den originale Sunbeam.

Men de rakk å sette en imponerende fartsrekord på hele 328 km/t i 1927, selvsagt helt vanvittig på den tiden.  

Etter en årrekke med økonomisk trøbbel i tiåret kjent som den store depresjonen holdt merket seg så vidt flytende, men i 1934 var det helt slutt. Merket ble solgt videre til Rodes-brødrene, disse to som nærmest samlet på britiske bilmerker, inkludert Sunbeam og Talbot.

Sunbeam het da også en stund Sunbeam-Talbot, men i 1954 ble Talbot droppet fra navnet.

Rodes ble på sin side til slutt kjøpt opp av Chrysler, og de siste Sunbeam-modellene på slutten av 1970-tallet og begynnelsen av 80-tallet het Chrysler Sunbeam og til slutt Talbot Sunbeam.  

Sunbeam, altså solstråle på norsk, var alltid synonymt med innovasjon og eleganse, og et stjerneeksempel på hvorfor finner vi i 1964. Mer eksakt den meget spesielle Sunbeam Venezia.

Dette var resultatet av et anglo-italiensk samarbeid på 1960-tallet mellom selskapet som kom opp med det legendariske Superleggera-systemet, Carrozzeria Touring, og den britiske gruppen Rootes.

Resultatet var denne bilen:

Venezia ble kun laget i rundt 200 eksemplarer før dørene til milanesiske Carrozzeria stengte for godt i 1966. Det eksakte antallet er ikke kjent, noe som også er tilfelle med mange av de andre bilene som kom fra selskapet.

For på samme tid som selskapet gikk konkurs gikk selskapet billedlig talt opp i røyk, og en brann sørget for at det meste av papirer gikk tapt.

Imidlertid hevdet Carlo Felice Bianchi Anderloni, som tok over roret i familiebedriften da faren døde i 1948, at 200 biler var det riktige antallet.

Carrozzeria Touring Superleggera, grunnlagt i 1926, er et av de mest legendariske tunerne i bilhistorien, og sto bak en rekke fantastiske biler, inkluder fra merker som Ferrari, Alfa Romeo, Aston Martin og Lamborghini.

Sunbeam Venezia Superleggera RI-40 var også et slags mesterverk, og representerer det tredje kapittelet i avtalen fra 1961 mellom Touring og Rootes.

Touring hadde da flyttet til et nytt hovedkvarter i Milano, og dette var faktisk en av de største fabrikkene i Europa på den tiden. Her utviklet og tunet de blant annet Sunbeam Alpine Spider, og Venezia basert på Hillman Minx-modellen fulgte deretter. Dette var altså en av de siste bilene før coachbyggeren gikk konk.  

Faktisk var italienerne så fornøyd med resultatet at da de skulle lansere bilen i 1962 fant den som den aller første bilen veien til det berømte Piazza San Marco i Venezia, og det er enklere sagt enn gjort.

For å få bilen dit måtte den over et stred, og det hele var så spektakulært at den ble udødeliggjort i media allerede før den var på plass.

Ja, vi snakker om en bil om bord en gondol, og henger du med så skal du få se et fantastisk bilde av dette. Snakk om PR-stunt!

Sunbeam Venezia er en coupé med en unik personlighet som mange av de gamle Touring-bilene, og dette er en ganske stor bil til å ha to dører.

Innvendig kan den uten problem huse fire passasjerer, og selve bilen ble altså satt sammen med hjelp av byggeteknikken kalt Superleggera. Her var stikkordene å redusere vekten og øke stabiliteten ved å slå sammen selve kroppen og rammen med tynne stålrør dekket med aluminiumspaneler.

Bilen som altså er basert på Hillman Super Minx har flere karakteristiske trekk, som grillen og de to runde frontlyktene satt i ovale snitt i den øvre delen av fangeren, og dette kan minne om fronten på Lancia Flaminia GT som også var produsert av Touring.

De bakre finnene med vertikale lys er ganske lik Alpine Spider, og til og med instrumenteringen og rattet med hornringen kom fra Alpine slik som det elegante skinntrekket.

Venezia hadde en 4-sylindret 1.6-liters motor koblet til en 4-trinn girkasse med overdrive på tredje og fjerde gir, og ytet 88 hk og klarte over 160 km/t i toppfart da den kom.

I dag er det bare et titalls biler igjen, og mer eksakt har International Touring Superleggera Registry totalt 40 biler i sitt arkiv.

En av disse kan altså bli din, for det pågår akkurat nå en auksjon i regi av Car & Classic.

Denne er utstyrt med et sertifikat for historisk relevans, og er ifølge Car & Classic i utmerket stand. Den har nemlig vært vedlikehold i 20 år av samme eier, selvsagt en lidenskapelig entusiast og samler.

Totalt har den 60 år gamle bilen hatt tre eiere, hvor en faktisk var eier av et BMW-verksted i mange år. Mekanikken er overhalt og den har også fått ny lakk fra hvit til en mørkeblå, mens det sjarmerende røde skinninteriøret er originalt og godt bevart.

Og det beste?

Prisene for de ganske så unike Sunbeam Venezia holder seg ganske lave, så her er det mulig å gjøre et skikkelig kupp. Car & Classic anslår verdien til mellom 25.000-40.000 euro.

Du er interessert? Vel, her kan du legge inn bud.

Auksjonen slutter 19. mai, så ikke tenk altfor lenge på saken.

Her er flere bilder av den flotte bilen som både har fått navn etter Venezia og som fikk en spektakulær lansering i den berømte byen, en Sunbeam Venezia Superleggera:

Les også:

Debatt

Les mer om:

Featured Sunbeam