Mercedes-Benz er resultatet til to av de viktigste personene som sto bak bilrevolusjonen som tok plass i 1886. Den ene var Karl Benz, mannen som har fått æren til å være faren til historiens første fungerende automobil, og Gottlieb Daimler, mannen bak den første motorsykkelen året før.
Begge hadde hvert sitt selskap som var erkerivaler de første årene, men som til slutt ble slått sammen til det som i dag er Mercedes i 1926. Navnet kom etter en partner til Daimler, Emil Jellinek, døpte en av bilene han hadde kjøpt av Daimler etter datteren. Ja, hun het Mercedes.
I den tidlige barndommen var Mercedes en lederstjerne i bilindustrien, og de som gjerne vil se hva dette betyr kan ta en tur til Mercedes-Benz Museum. Der står nemlig noen skikkelige legender, og også en bil med et ganske så kult tilnavn ‒ Blitzen-Benz. Den er parkert i Legend Room 7.
Og Mercedes er selv så kule at de gjerne letter litt mer på sløret rundt denne bilen, slik at også de som ikke er i Stuttgart kan få et innblikk i hva dette er.
Så her tar tyskerne oss med på en gjennomgang av det som en gang var en blitz på fire hjul ‒ Benz 200 PS ‒ kjent som «Blitzen-Benz» ‒ verdens raskeste bil i 1909.
Pilformet
Kraftig og rask – slik framstår Benz 200 PS «Blitzen-Benz» ut samme med andre racinglegender i museet. Designerne gjorde karosseriet så aerodynamisk som mulig for nesten 115 år siden ‒ og det selvsagt uten fordelen de har i dag med vindtunnel.
Dens grunnleggende form ligner en sigar. Den avrundede radiatorgrillen deler luftstrømmen foran, og den flyter jevnt over den langstrakte bakenden.
Sjåføren huker seg lavt nede i cockpiten. Det er et slankt sete for mekanikeren, slanke dekk på treeikerhjulene med aerodynamisk kledning. Andre funksjoner er også strømlinjeformet.
Kraftsenter
Fire eksosrør med stor diameter stikker ut fra panseret. De hinter om en god effekt. Eksoslyddemper? Glem det ‒ den raske Blitzen-Benz er dundrende høylytt.
Store tannhjul og sterke kjeder overfører kraften til bakhjulene. Motoren startes ved hjelp av en sveiv foran på kjøretøyet.
Grensen på 200 km/t
Å flytte grenser – det var oppgaven til Benz 200 PS Blitzen-Benz i 1909. Det var den første forbrenningsmotorbilen i verden som brøt den magiske 200 km/t-barrieren og satte verdenshastighetsrekorden for veikjøretøyer.
Dette og påfølgende prestasjoner gjorde den verdensberømt. Bare seks eksempler av Blitzen-Benz ble bygget. Fire eksisterer fortsatt. Mercedes-Benz Museum har en utstilt i Legend Room 7 ‒ Silver Arrows – Races and Records.
Suksessfaktor
Rundt 1900 var Benz & Cie. den største bilprodusenten i verden. Kjøretøyene fra Mannheim hadde et utmerket rykte. De ble ansett som egnet for daglig bruk, pålitelige og rimelige – krav personlig stilt av Karl Benz selv.
Han mente de ikke nødvendigvis trengte å være de raskeste og mektigste.
Konkurrentene, og ikke minst Daimler-Motoren-Gesellschaft, så imidlertid annerledes på ting. DMG mente at suksess på racerbanen var en mulighet for god reklame, og lyktes også veldig godt med denne strategien.
Så Benz sto i fare for å miste markedsandeler.
Stor revurdering
Selskapet bestemte seg for å gjøre en helomvending. Med et klart mål: Den raskeste bilen i verden skulle komme fra Mannheim.
Raskere enn noe annet transportmiddel på den tiden – inkludert jernbanen og flyet. Uttrykt i tall betydde dette at kjøretøyet måtte overstige 200 km/t ‒ tross alt kjørte rekordstore tog i 210 km/t allerede i 1903.
Og i 1906 klarte en dampbil 205,44 km/t. Blitzen-Benz skulle først overgå disse tallene og deretter overskygge dem fullstendig.
Kraftsenteret
Arbeidet med den nye bilen startet tidlig i 1909. Den skulle være basert på motoren til Benz 150 PS Grand Prix-racerbilen, men det var ikke nok for dette ambisiøse prosjektet.
Slagvolumet på den 4-sylindrede motoren ble derfor økt til 21,5 liter. Den leverte til slutt 147 kW (200 hk) ved 1.600 r/min – den gigantiske kraftenheten veide 407 kilo.
Etter selskapets konvensjon på den tiden, som indikerte effekten i hestekrefter, ble racerbilen kalt Benz 200 PS.
Setter rekorder
Den febrilske innsatsen ble belønnet. 205,666 km/t over en halv mile og 202,648 km/t over én kilometer, begge med flyvende start – disse gjennomsnittshastighetene ble oppnådd av fabrikkfører Victor Hémery 8. november 1909 på racerbanen i Brooklands.
Den magiske 200 km/t-barrieren ble brutt for første gang i Europa, og for første gang noensinne med en forbrenningsmotor. Brooklands i England ble åpnet i 1907 som verdens første spesialbygde motorracerbane med kurver.
Flere endringer
Benz 200 PS brukt på Brooklands hadde fortsatt karosseriet til Grand Prix-bilen fra 1908. Men bilen knuser allerede grensene. Det ble raskt klart at racerbanene i Europa ikke var egnet for hastighetene som bilen med sitt nye strømlinjeformede karosseri siktet til. Blitzen-Benz trengte veldig lange rettlinjer for å vise potensialet sitt.
Så Benz & Cie. dro til USA.
Attraksjon
I 1910 ble den rekordstore bilen sendt til Amerika. Eieren Ernest «Ernie» Moross kalte den «Lightning-Benz». Oversatt til tysk ble det «Blitzen-Benz».
16. mars 1910 nådde Barney Oldfield 211,97 km/t over milen med en flygende start på den helt rette banen til Daytona Beach. Etterpå brukte Oldfield Blitzen-Benz på utstillingsarrangementer og demonstrerte den for tusenvis av tilskuere i Amerika.
Det skulle komme mer
Benz 200 PS kunne gjøre enda mer. 23. april 1911, også i Daytona Beach, oppnådde Robert R. «Bob» Burman 228,1 km/t over den flygende milen med den ytterligere forbedrede racerbilen. Nok en verdensrekord.
Det var dobbelt så raskt som et fly på den tiden ‒ og raskere enn noen bil eller jernbanekjøretøy på den tiden.
Blitzen-Benz forble den raskeste bilen i verden i ytterligere åtte år. Rekorden etablert av det berømte kjøretøyet fra Mannheim ble ikke slått før i 1919.
Se bilder og flere detaljer av den imponerende bilen i bildeserien under, for disse vil du helst ikke gå glipp av.