Volkswagen var det mest popelære nybilmerket i oktober. Her ID.7 GTX. (Fotos: Volkswagen)

Volkswagen til topps i oktober

Det er stille før stormen. I oktober ble det nemlig registrert færre nybiler enn for ett år siden, men snart kommer det til å ta helt av.


Forhandlere melder nå om en ellevill interesse, for et nytt kappløp er i gang. Det gjelder nemlig å få registrert nye elbiler innen 1. januar, for regjeringen har som kjent foreslått moms for elbiler som koster over 300.000 kroner. Koster den i dag 400.000, blir den altså 25.000 kroner dyrere, og for en elbil som koster en halv million vil momsen til neste år utgjøre 50.000 kroner.

Over hos Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV) virker det ikke som bilbransjen stresser, for oktobertallene viser at det faktisk var en nedgang på antall nybiler på -3,6 prosent. Totalt ble det registrert 11.138 nye personbiler i oktober, med en elbilandel på 97,4 prosent.

-->
– Oktober er ofte en roligere måned, og årets tall ligger innenfor det som er normalt for sesongen, sier direktør Geir Inge Stokke i OFV.

– Mange vurderer nok å fremskynde bilkjøp for å sikre seg dagens momsfritak, og bilbransjen melder om økt aktivitet, men effekten av dette vises foreløpig ikke i registreringstallene.

Totalt etter 10 av årets 12 måneder er det registrert 124.463 nye personbiler, opp 20,4 prosent målt mot samme periode i fjor.

Vi er vant til at Tesla suser av gårde der på toppen av listene, men slik ble det ikke i oktober. De falt faktisk ut av pallen, og inn som ny månedsvinner kom Volkswagen.

– Leveransetakten varierer mellom merkene, forklarer Stokke.

– Tesla, som alltid utleverer mange biler i forbindelse med kvartalsavslutninger, hadde færre biler registrert i oktober, mens Volkswagen, Volvo og BMW har hatt jevn tilførsel av biler gjennom høsten. Leveringstakten gir naturlige utslag i markedsandelene fra måned til måned.

  1. Volkswagen: 1.565 registreringer
  2. Volvo: 1.165
  3. BMW: 960
  4. Tesla: 671
  5. Skoda: 611
  6. Ford: 583
Men totalt i 2025 er det bare en sjef, noe du kan se av listen under:

  1. Tesla: 22.391
  2. Volkswagen: 16.492
  3. Volvo: 9.544
  4. Toyota: 7.862
  5. BMW: 7.500
  6. Skoda: 6.324
Blant modellene klarte akkurat Tesla Model Y å stikke frontfangeren fram og bryte målsnøret først, men i oktober var det jevnere enn det pleier der i toppen:

  1. Tesla Model Y: 592
  2. Volvo EX40: 586
  3. Volkswagen ID.7: 585
  4. Volkswagen ID.4: 456
  5. Volvo EX30: 436
  6. BYD Sealion 7: 371
– Modellstatistikken viser at konkurransen tetner til, sier Stokke.

– Nye modeller hevder seg raskt, og salget er jevnere fordelt mellom flere merker enn tidligere. Det tyder på at elbilmarkedet er i ferd med å modnes.

VW ID.7 GTX.

Totalt med to måneder igjen troner disse bilene øverst på registreringsstatistikken til OFV:

  1. Model Y: 18.901
  2. ID.4: 5.748
  3. Toyota bZ4X: 5.457
  4. ID.7: 4.701
  5. Volkswagen ID.3: 4.307
  6. Nissan Ariya: 3.945
Når det gjelder varebiler så viser trenden at også de er i ferd med å ta den elektriske overgangen. Av totalt 2.713 nye varebiler i oktober, var elbilandelen på 45,9 prosent.

Så langt i 2025 er 44,8 prosent av alle nye varebiler elektriske, en klar økning fra 28,7 prosent på samme tid i fjor, opplyser OFV.

– Elektrifiseringen av varebilene går fremover, men mange bedrifter har en strammere økonomi enn tidligere, forteller Stokke.

– Forutsigbare insentiver og stabile rammevilkår er derfor avgjørende for at utviklingen skal fortsette.

Når det gjelder bruktmarkedet ble det registrert 48.476 eierskifter av personbiler i oktober, litt flere enn oktober 2024.

OFV sier at elbilandelen i bruktmarkedet er 29,4 prosent, en tydelig økning fra året før. Bensin- og dieselbiler utgjør fortsatt rundt 60 prosent, mens ladbare hybrider står for resten.

– Det viser at økonomi og tilgjengelighet fortsatt styrer bruktmarkedet. Mange velger eldre biler fordi prisforskjellen til nyere elbiler er betydelig. Dermed går fornyelsen av bilparken langt saktere enn utviklingen i nybilsalget, sier Stokke.

Til sammenligning hadde bare 2,6 prosent av nyregistrerte biler i oktober forbrenningsmotor, og det er inkludert hybrider.

– 7 av 10 biler i den norske bilparken går fortsatt på bensin eller diesel, og gjennomsnittsalderen er 11,4 år. Nye biler har langt bedre sikkerhetsutstyr, og fornyelsen av bilparken handler derfor like mye om trygghet som om klima, sier Stokke.

Det er altså litt stille før stormen, og OFV regner også med en hektisk avslutning for forhandlerne.

– Mange vil sikre seg elbil før de nye momsreglene trer i kraft, og det ligger an til høy aktivitet mot slutten av året. Erfaringen fra tidligere år viser at slike endringer ofte gir et tydelig oppsving i registreringene i årets siste måneder. Oktober kan derfor ha vært «stille før stormen», sier OFV-direktør Geir Inge Stokke.

Les også:

Hva tenker du

Les også