Ettore Bugatti var mannen som grunnlag det franske supermerket, men det var sønnen Jean som tryllet fram noen av de aller mest berømte modellene.
Og det er kanskje ikke så rart. Ettore var født i 1881, fem år før historiens første automobil, mens han eldste sønn Jean så dagens lys i 1909. Tragisk nok levde faren lengre enn sønnen, for Ettore døde i 1947 og Jean allerede i 1939, kun 30 år gammel. Han omkom da han testet en ny racerbil Bugatti hadde på gang.
Men Jean rakk altså å sette spor etter seg også i Bugatti-historien, og sto blant annet bak den kjente Type 57-serien som igjen førte til de berømte og svært verdifulle Atlantic og Atalante-utgavene.
En annen modell signert Jean Bugatti er Type 55 Super Sport, en superbil inspirert av racerbilene på den tiden ‒ utstyrt med en svær 2.3-liters rekkeåtter løftet rett fra den formidable racerbilen Type 51.
Siden dette skrives uken etter Monaco Grand Prix, så kan vi jo nevne at nettopp Type 51 vant det løpet tilbake i 1933, så dette var en lynrask racerbil.
Så Jean som også sto bak Type 51 var dønn seriøs på å løfte motorsporten over til gatene med Type 55, som var merkets aller første Super Sport som også fungerte som blåkopi for alle moderne Super Sport-modeller.
Bilen er kjent for å ha redefinert grand touring, GT-segmentet, og sømløst blandet komfort med en bemerkelsesverdig toppfart på 180 km/t.
Men det er mer oppsiktsvekkende med roadsteren med to seter, for den introduserte duotone-malingen som til slutt inspirerte Bugattis ikoniske moderne A/B-fargefordeling.
Som du ser ut av bildene bærer den mest ærede Type 55-modellen den tidløse kombinasjonen av svart og gult, og har også fått en supermoderne søster.
Du skal ha flaks om du får sett en Type 55 Super Sport på ekte, for dette er en sjelden perle som det kun ble laget 38 stykker av. Og med en ekte Grand Prix-arv er dette selvsagt etter meget ettertraktet samlerobjekt.
Det nest beste i jakten på et slik ikon er å lage seg en moderne søster, noe en kunde gjerne ville. Sjefen for spesialavdelingen Sur Mesure, Jascha Straub, sa selvsagt ikke nei. Dermed har det kommet en «55 1 av 1» som hyller et av Jean Bugattis banebrytende kreasjoner som mikset eleganse og ingeniørdyktighet.
‒ Selv 100 år etter hans tid har vi vært fullstendig knyttet til Jean og hans design, sier Straub.
‒ Og inspirasjonen for oss i dag kommer fortsatt fra Jean fordi han forsto proporsjoner bedre enn noen andre, og var den første til å tilby biler som kombinerer komfort og ren ytelse. Tenk deg, for nesten 100 år siden kunne Type 55 nå 180 km/t.
Dette var bakteppet, og Straub jobbet selvsagt tett med kunden samt Bugatti-partneren i Dubai. Målet var å fange auraen til Type 55 Super Sport, og sømløst sette denne inn i designet til Chiron Super Sport som en tidløs moderne tolkning av den originale bilens særegne elementer.
Sur Mesure-teamet fokuserte først på den nå berømte duotone lakkopplegget introdusert av Jean med Type 55, ved å bruke den svarte og gule kombinasjonen som var favoritten til Ettore Bugatti.
På Chiron Super Sport tjener fargene ikke bare til å skildre dynamikk, men også som et middel til å visuelt bryte opp de ekspansive overflatene til hypersportsbilen, forklarer Bugatti.
Designprosessen var en delikat balanse mellom fargelegging av spesifikke områder og beholde balansen til det generelle designet.
Det dominerende fokuspunktet er en svart senterlinje som minner om Type 55, og dette visuelle elementet får et ytterligere løft gjennom grillen og ut til luftinntakene på hver side av hesteskoen.
Resultatet er hakesleppende:
Videre jobbet de med å få moderne elementer til å nikke tilbake til Type 55, og som du kan se av bildet over inkluderte det også et omhyggelig håndmalt falmingsmønster på begge sider av fronten som skal lede blikket til hesteskoen.
Bak skal den minne om den karakteristiske flykroppsformen til forgjengeren, og mikse følelsen av eleganse med styrke og fart.
‒ På avstand sikrer 55-mønsteret at fenderen ser ut til å være svart som på den originale bilen, sier Jascha.
‒ På den originale historiske bilen, hvor du har noen deler som slutter på et bestemt punkt, kan du bare male til den stengte linjen. Men med Chiron Super Sport måtte den fortone seg i null. Det var en lang og intrikat prosess, men det var den riktige tilnærmingen.
Felgene, svarte 10-eikers hjul, har et gult «EB»-emblem i midten, mens det på undersiden av bakvingen står «55 1 av 1» i kursiv.
Bugatti kan selvsagt ikke lage en spesialversjon uten å kaste seg over innsiden, og det er selvsagt referanser til Type 55 Super Sport også der. Det går i de samme fargekombinasjon, og det er også broderte nakkestøtter med en unik «55 1 av 1»-inskripsjon. Og ja, 55 sydd ganske anonymt inn i dørpanelene i en levende gul farge.
Og vi kan selvsagt ikke glemme signaturen til Jean Bugatti, som er på dørterskelen og dedikasjonsskiltet.
‒ Hos Bugatti er vår forpliktelse til skreddersydd håndverk begrepet av Sur Mesure-programmet vårt. Teamet vårt klarer perfekt å omtolke merkets ikoniske klassiske biler, og blander fortiden kreativt med en moderne tilnærming og innovative teknikker, sier Hendrik Malinowsi, administrerende direktør i Bugatti.
‒ Vår siste kommisjon, inspirert av den tidløse elegansen til Jean Bugattis ikoniske sorte og gule Type 55 Super Sport, hyller en bil som representerer en milepæl i merkets historie. «55 1 av 1» tilfører ånden til en av Bugattis mest banebrytende modeller, og er et bevis på det faktum at Jeans visjon ikke bare fortsetter å forme hele vår design- og ingeniøretos, men også inspirerer våre kunder over hele verden, og akkurat her i De forente arabiske emirater.
Les også: