I 1949 kom George Orwell med det som skulle bli hans mest kjente verk, nemlig romanen «1984» som beskrev totalitarisme inspirert av det som skjedde i 2. verdenskrig.
Det var selvsagt lite lystig lesing, for briten som døde året etter malte et bilde av et dystopisk Storbritannia. Heldigvis var ikke forfatteren sannspådd, for 1984 ble et riktig så flott år.
Det kanskje aller viktigste som skjedde det året var faktisk en reklame, for noe nytt med et ganske så merkelig navn Apple dukket på skjermene. Den reklame ble ikonisk, for den var inspirert av, ja, nettopp ‒ boka «1984». For de som lurer, ja, det er selskapet bak iPhone.
Vi kan jo også nevne at mannen som sto bak reklamen var selveste Ridley Scott, som hadde hatt regien på «Alien» og «Blad Runner» noen år tidligere ‒ og som skulle bli en av de aller største navnene i filmindustrien.
Filmer som «Footloose» og «Ghostbusters» skapte også glede, likeså Edidie Murphy som ble den aller største filmstjernen det året. Det gjorde også albumer som «Born in the USA» og «Private Dancer», to norske favoritter fra henholdsvis Bruce Springsteen og Tina Turner.
Over i bilverden kom det også en bil som ble Norges-venn, nemlig Ford RS200. Den fant raskt veien til motorsporten, og i 1991 ble Martin Schanche europamester i rallycross med en blodtrimmet variant.
Og ja, 1984 var også året da Toyota MR2 ble lansert.
Flere kjente biler kom i nye generasjoner det året, med Volkswagen Golf, Toyota Carina, Mercedes W124, Opel Kadett og Toyota Land Cruiser som kanskje de viktigste, og det kom også til nye modeller som Saabs 90 og 9000 og Volvo 740.
Det var også duket for et ganske større kjøretøy som skulle sette sine spor, nemlig Iveco Turbostar.
Den ble raskt en favoritt hjemme i Italia, men solgte også veldig bra i resten av Europa. Og det er kanskje ikke så rart, for den var litt revolusjonerende.
Inn i motorrommet hadde Iveco dyttet en diger V8 med 420 hk, og her var det også innovativ teknologi og litt mer uvanlig utstyr.
Det store kjøretøyet fant også veien til Norge, og Kjell-Ove Trommedalen, nærmere 40 års erfaring fra Iveco og over 50 år i bilbransjen, husker godt da Turbostar ble lansert her hjemme.
‒ I 1982 begynte Iveco sitt arbeid med å utprøve og utvikle Turbostar, basert på markedsundersøkelser blant 2.000 transportører som delte ønsker og krav, forklarer Trommedalen.
‒ Disse ble omformet til virkelighet, og i 1984 ble bilen introdusert. Med motoralternativer på 330 hestekrefter og en kraftig V8 på 420 hestekrefter, var Turbostar en imponerende innovasjon. 17-liters motoren overgikk alt som hadde vært før.
Men det var langt fra alt.
Turbostar ble introdusert her hjemme gjennom karavaner landet rundt, og to jokere her var selvsagt den store V8-motoren men også noe så uvanlig som en usynkronisert girkasse.
‒ Å kjøre den største versjonen av denne bilen var helt utrolig. Den var en kraftig maskin, spesielt egnet for tunge lass. Den kom med to alternativer for girkasse ‒ den første var en 16-trinns synkronisert og den andre var en 13-trinns usynkronisert, amerikansk girkasse, forklarer Trommedalen.
‒ Den usynkroniserte 13-trinns girkassen var en utfordring for mange, men for de som mestret den, var den en glede å bruke. Du trengte ikke å bruke clutch når du skiftet gir, du hadde turtallet i øret og følte når det var riktig tidspunkt å skifte. Dette gjorde kjøringen mye mer effektiv, spesielt i lange og krevende bakker. Du fikk en sømløs overgang når du skiftet gir, og det var tydelig å se effektiviteten når man demonstrerte det.
Trommedalen har gode minner fra de norske veiene mens han kjørte Turbostar, hvor de smale norske veiene krevde litt ekstra spesielt med et store lass bakpå.
‒ Vi kjørte jo landet rundt, og jeg husker en gang vi kjørte sørover på Vestlandet og måtte balansere høyre forhjul på betongkanten mot fjorden under for å få med semien rundt en trang venstresving, sier Trommedalen.
‒ Veiene i Norge er trange, og det er en del av sjarmen. Det er utfordrende og krever mer innsats, men det er også det som gjør det spennende. Norge er et flott sted å teste biler. Terrenget er veldig kupert, så det er viktig at girskiftene er presise.
Han sier at Turbostar ble tatt godt imot av de norske sjåførene.
‒ Turbostar løftet Ivecos image betydelig med toppmoderne design finpusset i vindtunnel, og tidsriktige interiør da den ble lansert. Kjøretøyet ble godt mottatt av kunder og betegnet som en allsidig og robust bil. Alle var begeistret for den sterke motoren, og inne i bilen var det romslig og komfortabelt. Turbostar ble også berømmet for å være retningsstabil, noe som ga en god kjøreopplevelse.
Iveco er et ganske ungt merke som ble til da fem merker slo seg sammen, inkludert en avdeling fra Fiat og en fra Lancia, tilbake i 1975.
TurboStar ble dermed lansert kun ni år senere, og testingen av prototypen startet allerede i 1982.
‒ Iveco har alltid vært langt framme med utvikling og ofte banebrytende på forskjellige områder. Det å være med og se utviklingen har vært helt utrolig, mener Trommedalen.
‒ Førerhusene har blitt større og mer komfortable, motorene er mer effektive med høyere effekt, lavere drivstofforbruk og mindre utslipp. Selve kjøreopplevelsen har blitt mye større!
Nå er det som kjent nye tider, og Iveco har som mange andre fokus på mer miljøvennlige løsninger.
‒ Iveco viser en stadig fremgang, spesielt innen miljøvennlige løsninger, med introduksjonen av nye drivstofftyper, også for tunge nyttekjøretøy, forklarer Anders Velta, Country Manager Iveco Norge.
‒ Vår nylige forbedring av dieselmotoren har resultert i lengre kjørelengde per liter og betydelig reduserte CO2-utslipp. Med over 35 års erfaring innen utviklingen av biogasskjøretøy hvor vi har biogassbiler med opptil 50 tonns totalvekt. Vår evne til å se fremover er like solid som vår respekt for vår historie.
Iveco Turbostar ble produsert til 1993, og ble da erstattet av Iveco Eurostar. I dag er det Iveco S-Way som fører den 40 år gamle arven videre, og denne kom i 2019.
Slik ser en S-Way som hyller Turbostar ut:
Les også: