Det første MCS-anlegget er åpnet. (Foto: Norges Gruppen)

Første norske megawatt-lader åpnet

Du drømmer kanskje om en elbil som lader med 350 kW? Her er 1.200 kW, eller 1,2 megawatt.


Det er lenge siden de første produsentene av lastebiler nevnte et ladesystem forkortet MCS. Dette står for Megawatt Charging System, og et slik blir svært viktig for å få tungtransporten på landeveien over til batterielektriske løsninger.

For med megalading er det også mulig å utnytte den lovpålagte hviletiden til å fylle opp gedigne batteripakker, og dermed ikke tape tid fra A til B målt mot for eksempel dieseldrevne lastebiler. Og nå har MCS ankommet Norge.

-->
Asko har nemlig åpnet et nytt kommersielt MCS-anlegg i Vestby like utenfor Oslo, og her kan to elektriske lastebiler lades med hele 1,2 megawatt på samme tid. Det er raskt nok til å fylle batteriene i løpet av sjåførens lovpålagte hvilepause på 45 minutter.

Ifølge Norges Gruppen vil løsningen halverer ladetiden sammenlignet med dagens standardladere, og har også et eksempel. En Scania med tradisjonell lading tar 82 minutter å fullade, men via MCS-lading går det kun 45 minutter.

– Med dette anlegget, som består av to 1,2 MW-ladere og fire 560 kW-ladere, kan flere lastebiler lades samtidig i løpet av sjåførenes hviletid. Det gjør elektriske lastebiler både praktiske og lønnsomme også på lengre ruter, sier Marius Råstad, logistikksjef utgående transport i Asko.

Normalt er det rundt 100 store kjøretøy i daglig drift i Vestby, og med lynende rask lading åpner de også for en mer effektiv, forutsigbar utslippsfri transport. Asko sier at strømmen til anlegget i hovedsak kommer fra solcellene på taket, og legger til at løsningen er spesielt viktig for de lange rutene med tunge laster.

Nå kommer det ikke som en stor overraskelse at Asko-anlegget baner vei fra megalading, for selskapet har et av verdens største ladeanlegg for elektriske lastebiler med kapasitet til å lade rundt 60 kjøretøy samtidig. Nå tar de altså et nytt steg for å elektrifisere enda tyngre transporter over lengre distanser.

Bak MCS-anlegget står Asko, Scania som har levert lastebilene og Kempower som har levert selve ladeanlegget. Og dette blir altså de første MCS-klare lastebilene i ordinær drift hos kunde i Norge.

– MCS-lading åpner helt nye muligheter for elektriske og utslippsfrie transporter over lengre strekninger. Vi i Norsk Scania vil gratulere Asko med nok en gang å være i førersetet for ny og innovativ teknologi, sier Frode Neteland, administrerende direktør i Norsk Scania.

– Etter to års tett samarbeid med Asko har vi nå bygget ladeinfrastruktur på 13 av selskapets depoter over hele landet. Nå markerer vi en viktig milepæl – etableringen av Norges første kommersielle MCS-ladestasjon. Askos banebrytende innsats for å elektrifisere matleveransene under utfordrende værforhold og terreng i Norge setter en ny standard i bransjen. Dette initiativet er utvilsomt inspirerende for det grønne skiftet, sier Erik Kanerva, salgsdirektør for Nord-Europa hos Kempower.

Norges Gruppen sier at transport står for rundt 30 prosent av Norges klimagassutslipp, mens elektriske lastebiler reduserer utslipp, støy og lokal luftforurensning. Dette bidrar selvsagt til et renere og mer bærekraftig transportsystem.

– Det er både økonomisk og miljømessig riktig å satse nå, sier Råstad.

– Denne teknologien gjør det mulig å kjøre elektrisk også på lange strekninger, uten å gå på bekostning av effektivitet. Slik bidrar vi til å redusere bruken av fossildrevne kjøretøy og nå både nasjonale og internasjonale klimamål.

Les også:

Hva tenker du

Les mer om:

Lastebiler Scania Motor

Les også