Toyota har planer om en bitteliten europeisk elbil. (Foto: Toyota)

Toyota vurderer mikrobil med solcelletak

Den kommer kanskje ikke til å se helt ut som konseptet på bildet, men Toyota skal nå utrede mulighetene for mikrobiler i Europa.


Japan er kjent for sine små biler, og disse har til og med sitt eget navn – kei-biler. De første slike etter 2. verdenskrig fikk ikke lov å være mer enn 3 meter i lengden, men i ettertid er grensen hevet til 3,4 meter.

Så det er kanskje ikke et stort sjokk at Toyota nå gir litt ekstra gass rundt mikrobilene, men det som kanskje er litt uventet er at de gjør det i Europa.

-->
Nylig har bilgiganten og partnere fått millionstøtte fra britiske myndigheter for å undersøke om mikrobiler med solcelletak og resirkulerte materialer er løsningen for Europas trange bygater.

Mer bestemt er det Toyota Manufacturing UK (TMUK) som skal utvikle og teste en ultralett elbil i kategorien L6e, som er små firehjuls-kjøretøy tilpasset urbane miljøer med lave utslipp og begrenset plass, opplyser Toyota selv.

Prosjektet er en del av en mulighetsstudie som skal utforske hvordan mikromobilitet kan støtte byenes overgang til lavutslippssoner og smartere transportinfrastruktur, melder de videre.

– Dette handler om å finne nye måter å frakte mennesker og varer i byer som ikke lenger tåler store biler og høye utslipp, sier administrerende direktør Piotr Pawlak i Toyota Norge.

Bilen skal ta utgangspunkt i det futuristiske FT-Me, et konsept som Toyota viste frem tidligere i år. Denne skal altså et skritt nærmere produksjon, og det med løsninger som solcelletak, avansert digital teknologi og bærekraftige materialer i sentrum.

Det spesielle taket som utvikles av teknologipartneren Savcor, er ment å kunne øke rekkevidden med opptil 20 prosent på en godværsdag. Det er nok til å dekke det daglige behovet for de fleste bybrukere uten behov for lading, ifølge Toyota.

I tillegg til slike praktiske løsninger inkluderer prosjektet også undersøkelser av hvordan deler og plattformer kan deles med andre små elbiler for å kutte kostnader og redusere ressursbruk, og hvordan slike små biler bidrar til myndighetenes mål om nullutslipp, smartere byer og grønnere industri.

– Dette er et konkret steg mot en mer fleksibel og miljøvennlig transporthverdag i Europas byer, sier Dariusz Mikolajczak, administrerende direktør i TMUK.

Mer overordnet har Toyota på gang en langsiktig satsing kalt «Mobility for All», og dette er en visjon om at framtidens transport skal være bærekraftig, tilgjengelig og smart.

Dette er partnerne:

  • Toyota Manufacturing UK (TMUK) – prosjektleder og utviklingsansvarlig. Støtter også kompetanseutvikling i prosjektet.
  • ELM Mobility – jobber med felles plattform for mikromobilitet og logistikk
  • Savcor – utvikler solcelletak for bilen
  • University of Derby – analyserer brukeratferd og bærekraftspotensial
Studien skal gjennomføres ved Toyotas fabrikk i Derby, og resultatene skal testes i samarbeid med universitetet i Derby som en del av regionens ambisjon om å bli klimanøytral.

Les også:

Hva tenker du

Les også