Vinteren kommer, så sjekk forholdene får bilturen. (Foto: Frende Forsikring)

Nå må vinterdekkene på

Fristen har allerede gått ut i Nord-Norge og den første snøen har også ankommet der, og kulden rykker stadig nærmere også i sør. Nå må vinterdekkene finnes fram.


– Ikke utsett å bytte dekk. Book time eller gjør det selv nå, sier fagsjef på motor i Frende Forsikring, Roger Ytre-Hauge.

– For mange venter for lenge med å bytte dekk hvert år. Hvis du har tenkt deg til fjells i helga og ikke har byttet, kan det allerede være for sent. I løpet av en helg kan været skifte helt på fjellet. Det er kjedelig å stå fast når du skal hjem igjen.

-->
Han legger til at piggfrie dekk trygt kan legges om allerede før fristen.

– Vi har dessverre sett flere dødsulykker på grunn av dårlige eller feil dekk på norske veier, sier Ytre-Hauge.

Når det gjelder piggfrie vinetrdekk er det faktisk mange som kjører på slike året rundt, viser en undersøkelse fra Tryg Forsikring. Der sier 19 prosent, 2 av 10, at de faktisk kjører rundt på vinterdekk også gjennom sommeren.

– Vinterdekk som brukes på sommeren slites raskere, og kan utgjøre en betydelig risiko på vinterføre, sier Lise Norstrøm, fagsjef i Tryg.

– Piggfrie vinterdekk er ikke et helårsdekk, og bruker du det om sommeren også, vil sol og varme svekke gummien, slik at dekket blir stadig dårligere på vinterføre med snø, sørpe og is. De slites raskere, og jo eldre dekket er, jo dårligere er det på vinterføre.

Så mange prosentvis svarer at de kjører med piggfrie vinterdekk på sommeren, og undersøkelsen er gjort av YouGov i høst:

  • Buskerud       28,2%
  • Telemark       26,2%
  • Trøndelag      23,8%
  • Rogaland       22,3%
  • Akershus        21,3%
  • Vestland         19,4%
  • Oslo                 18,6%
  • Vestfold           18,4%
  • Agder                17,8%
  • Østfold              16,7%
  • Møre og Romsdal    12,9%
  • Innlandet           11,1%
  • Troms                 2,2%
  • Nordland            1,6%
  • Finnmark            0%
NAF sier at de aller fleste, 7 av 10, nå må finne fram vinterdekkene.

– Nå er det mer vinterlige temperaturer i anmarsj over hele landet. Så nå må særlig de som har dekkene på dekkhotell begynne å planlegge hjulskift, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.

Også de har fått gjennomført en undersøkelse, og tidligere i oktober svarte 71 prosent at de fortsatt har sommerdekk på bilen. Sødal oppfordrer alle til å sjekke tilstanden til vinterdekkene som ble tatt av bilen i vår.

– Sjekk først og fremst mønsterdybden i dekkene. Det finnes egne mønsterdybdemålere, men du kan fint bruke en tommestokk eller linjal til dette også, rådgir Sødal.

– På vinterdekk skal mønsterdybden etter loven være minimum tre millimeter, men vi anbefaler at du kjøper nye vinterdekk når mønsterdybden er fire millimeter.

Han sier at det er viktig å sette seg inn i dekktester for å finne det beste og sikreste dekket til kjøreforholdene der du bor.  

– Ikke spar penger på dekk. Det er den kontakten bilen din har med underlaget, så da må dekkene være av god kvalitet, avslutter NAF-rådgiveren.  

Når det gjelder reglene for kjetting og vinterdekk på tunge kjøretøy, så forklarer Statens vegvesen mer enn gjerne disse.

Som sjåfør er du til enhver tid ansvarlig for at kjøretøyet er riktig skodd etter forholdene. Fra 1. november skal mønsterdybden i dekkene være minst 5 millimeter og kjetting skal også være med. For Nordland, Troms og Finnmark kreves det minst 5 millimeter mønsterdybde mellom 16. oktober og 30. april.

Fra og med 15. november er det krav til at vinterdekkene er merket med 3 peak mountain snowflake på drivaksler og fremre styreaksler.

– Et vinterdekk for tunge kjøretøy er et dekk av typen «Mud and snow» eller «3 peak mountain snowflake». Vinterdekkene kan være med eller uten pigger, sier Roy Harald Holm i Statens vegvesen.

Vegvesenet understreker at kjøretøyet må være skodd for underlaget også utenfor tidsperiodene nevnt ovenfor.

– Riktige dekk er helt avgjørende for sikkerheten din og de andre bilistene på veien. Det er viktig å huske på at riktig merking og mønsterdybde på dekkene ikke er en garanti for godt nok veigrep, sier Holm.

Dersom det forventes snø- eller isdekke, skal sjåførene ha med kjetting uansett tid på året.

– Husk at på alle tunge kjøretøy er vinterdekk påbudt i de angitte tidsperiodene. Å ferdes i overgangen mellom høst og vinter vil alltid være mer krevende enn sommerkjøring. Vi oppfordrer derfor dere alle om å kjøre oppmerksomt, sier Holm.

Ok, det var de store på veiene.

Her er de generelle fristene for vanlige vinterdekk:

  • Piggfrie vinterdekk er lov å kjøre med hele året, men anbefales å kun bruke om vinteren
  • Nord-Norge: Lov med piggdekk fra 15. oktober
  • Sør-Norge: Lov med piggdekk fra 1. november
  • Vegtrafikkloven sier at du skal ha riktige dekk til føreforholdene. Så er det snø der du kjører før piggdekk-fristene, kan du ha piggdekk på bilen
Les også:

Hva tenker du

Les også