I sommer kom Norges Bilbransjeforbund (NBF) med en oversikt rundt elbiltettheten i de forskjellige fylkene, og slo fast at sju fylker fortsatt ikke kan kalles et elbilfylke. Dette var Østfold, Trøndelag, Nordland, Finnmark, Agder, Møre og Romsdal, og ja, til og med Akershus.
I sistnevnte besto nemlig kun 33 prosent av bilene av elbiler, 1 av 3 der altså, og enda verre var det i Finnmark. Hold deg fast – kun 8,4 prosent av bilene der var elbiler, mer eksakt 4.421 elbiler mot for eksempel 32.680 er dieselbiler.
Å si at elbilovergangen er gjennomført, vel, Finnmark viser med all klarhet at det er den absolutt ikke.
Likevel slår finansminister Jens Stoltenberg fast at nå som det norske nybilsalget er helelektrisk trenger man ikke kjøpsinsentiver, og vil fase ut momsfordelen.
For Arbeiderpartiet foreslår at momsfritaket som i dag slår inn på summen under en halv million skal senkes til kun 300.000 kroner neste år, før de deretter vil fjerne hele fritaket i 2027. Da vil alle elbilene under en halv million bli en fjerdedel dyrere, for momsen er altså på 25 prosent. I tillegg vil bilene over 500.000 kroner bli 125.000 kroner dyrere enn de er i dag.
Å sette den første grensen på 300.000 kroner betyr at allerede neste år vil 96 prosent av alle elbilene få moms. Ifølge Bilimportørenes Landsforening (BIL) vil snittet være 50.000 kroner mer for en gjennomsnittlig familiebil.
Den forrige regjeringen også ledet av Ap introduserte altså en momsgrense på 500.000 kroner, noe som har ført til at rundt 4 av 10 nye elektriske personbiler har vært fritatt for moms i 2025.
Om denne grensen senkes til 300.000 kroner treffer momsen altså stort sett alle.
– I praksis betyr dette at alle nye elektriske personbiler vil få økte avgifter neste år, sier Harald J. Andersen, direktør for BIL.
Finansdepartementet opplyser at endringen også vil omfatte biler som allerede er bestilt, men først leveres i 2026.
Det betyr at selv om du kjøper en bil allerede nå, så blir det moms om den registreres i 2026. Og BIL sier at det som regel er kunden som bærer risikoen for avgiftsøkninger frem til leverings- og registreringstidspunktet.
– Vår tydelige anbefaling til myndighetene er alltid å sørge for at avgiftsøkninger på bil kommuniseres i god tid før innføring. Sett i lys av dette, bør momsgrensen beholdes uendret frem til 1. juli 2026, sier Andersen.
Bilimportørenes Landsforening har tidlige anslått at det samlede nybilsalget vil utgjøre i størrelsesorden 157.000 nye personbiler solgt i 2025, men denne ble altså laget før det ble kjent at regjeringen planlegger å redusere momsgrensen fra neste år.
– Signaler om økte bilavgifter i 2026 kan innebære et betydelig oppsving i bilsalget gjennom årets siste måneder. Samtidig frykter vi at endringene har en negativ innvirkning på bilsalget neste år, sier Andersen.
I tillegg til moms på elbiler har regjeringen foreslått flere endringer, blant annet en CO2-avgift som skal betales for hvert gram, tidligere kun over 60 km/kg, og foreslår også endringer på vektavgiften for personbiler med forbrenningsmotor.
Til slutt foreslår regjeringen også økte avgifter på drivstoffstoffet, så denne kan potensielt øke med rundt kronen både for bensin og diesel.
Les også: