Totalt har Euro NCAP kjørt 18 biler gjennom testkverna denne runden, og av disse var 11 helt nye og sju ble testet på nytt. Av disse var ni nye og seks re-testede så solide at det ble 5 stjerner, en bil fikk 4 stjerner og to fikk litt stryk med kun 3 stjerner.
En av de som skuffet var den tidligere testet Volkswagen T-Cross som endte opp med 3 stjerner, og det samme gjorde en liten elektrisk kombikupé fra Kinas statseide Dongfeng Motor Corporation.
-->
Box, ja, den heter det, ruller åpenbart litt i hjulsporene til de gamle «boksene på fire hjul» som jo ikke var kjent for å være veldig solide, for i Euro NCAPs øyne sviktet den nye boksen.
De forklarer at da de gjenskapte en bil-til-bil-kollisjon sviktet flere punktsveiser på deler av bilen karosseri, noe som kompromitterte sikkerheten. Om punktsveisene svikter under en kollisjon, kan strukturen miste sin integritet – noe som øker risikoen for deformasjon rundt kupeen og reduserer beskyttelsen for passasjerene, forklarer Euro NCAP.
Og det er ikke helt bra, for frontkollisjoner står bak flere dødsfall og alvorlige skader enn noen annen ulykkestype.
Testen blir gjort i 50 km/t og med 50 prosent overlapping mot en deformerbar barriere på en møtende vogn på 1.400 kilo, en som også holder en fart på 50 km/t.
Dongfeng Box endte opp med skuffende 69 prosent for beskyttelse av voksne i bilen, og Euro NCAP er mer bekymret. For etter sammenstøtet klarte ikke den automatiske dørlåsemekanismen å låse opp, noe som potensielt kan hindre at førstehjelpere kommer seg inn i bilen.
Box fikk også trekk for utilstrekkelig trykk i rattkollisjonsputen som potensielt kan føre til at hodet treffer rattet, samt at deler av dashbordstrukturen utgjorde en risiko for skade på beina til passasjerene foran.
Videre sier Euro NCAP at Box også mangler mottiltak for å forhindre kollisjon mellom passasjerer og de som sitter foran, i tilfelle en sidekollisjon.
– Salget av elbiler øker i Europa og Storbritannia, og med veksten i markedet kommer nye og rimelige produkter – noe som kutter kostnadene for forbrukere som ønsker å bytte til elektriske biler, sier Aled Williams, programdirektør Euro NCAP.
– Dongfeng Box matcher imidlertid ikke sikkerhetsytelsen til andre små elbiler testet av Euro NCAP. Andre rimelige elbiler, som BYD Dolphin Surf, Firefly, Mini Cooper e, Lynk & Co 02 og Renault 4 og 5, har oppnådd 4 eller 5 stjerner, noe som fremhever sikkerhetsgapet for Dongfengs Box.
Slik så det ut da Box'en ble kollisjonstestet:
En annen nykommer som ble testet var Cadillac, som nå satser tungt på elbiler. Og den kompakte SUV-modellen Optiq klarte seg veldig bra, og er helt på høyde med europeiske rivaler som Audi, BMW, Land Rover, Lexus og Mercedes når det kommer til sikkerhet.
– Det har vært tider tidligere hvor amerikanske kjøretøy har vært langt under sikkerhetsstandardene europeiske forbrukere tar for gitt, sier Williams.
– Men ytelsen til Cadillac viser at amerikanske bilprodusenter kan holde stand mot merker fra Europa og Asia.
Her er resultatene fra den siste testrunden, og som vi kan se lager nå de aller fleste bilmerkene veldig solide biler.
5 stjerner: