Lærdalstunnelen, verdens lengste veitunnel som måler formidable 24,5 kilometer, runder i neste måned 25 år. Arbeidet med tunnelen mellom Aurland og Lærdal startet i 1995, og det tok altså fem år å bygge denne som den gang kostet 38.000 kroner per meter.
Nå som den runder et kvart århundre skal det settes i gang det som blir verdens lengste tunneloppgradering, og Statens vegvesen lyser ut oppdrag.
– Kunngjøringen betyr at vi nå har startet prosjektet, og målet vårt er å starte arbeidet i tunnelen i september 2026. Nå må interesserte entreprenører registrere sin interesse for å delta i konkurransen innen 17. november, sier prosjektleder Susanne Svardal i Statens vegvesen.
Arbeidet inkluderer også sprengning, noe som betyr også at det blir lange nattestengninger fra neste høst. Mer eksakt blir det nattestengt i perioden 18.00-06.00 de to første årene.
Vegvesenet opplyser at det settes opp en bussrute med to avganger på kvelden for de som bor i Aurland og Lærdal fra begge sider av tunnelen før midnatt. Ellers vil utrykningskjøretøy kunne kjøre gjennom tunnelen på kort varsel om det gjelder liv og helse.
Ettersom Lærdalstunnelen er en viktig transportrute øst-vest, er det også bestemt at når Hardangervidda er stengt om vinteren skal Lærdalstunnelen forbli åpen.
Videre opplyser Vegvesenet at entreprenøren kan utføre arbeid som ikke krever stenging på dagtid, men da kan også tunnelen holdes åpen for trafikk. Her er det mulig å snevre inn til et kjørefelt på korte strekninger med lysregulering.
– Når sprengningsarbeidet er ferdig etter omtrent to år, vil antall timer med nattestengninger reduseres gradvis, sier Svardal.
Oppgraderingene inkluderer nye nødlommer og såkalt snunisjer (snuplasser) samt 28 nye tekniske bygninger, og totalt skal rundt 100.000 kubikkmeter stein sprenges ut i tunnelen.
Det skal også sprenges en ny ventilasjonstunnel på siden av den gamle ut mot Tynjadalen, og det skal installeres nye sjaktvifter.
Alt teknisk utstyr skal byttes ut og oppgraderes for å oppfylle dagens standarder, og tunnelen skal blant annet få installert 145 nye nødtelefoner.
Det skal også gjøres mindre forbedringer av dreneringsanlegget i tunnelen, og det skal bygges et nytt sedimentasjonsanlegg for avløpsvann på begge sider av tunnelen, opplyser Vegvesenet.
Hele oppgraderingen forventes å være ferdig innen høsten 2029.
Les også: