Spanske Alejandro Agag er en skikkelig pådriver for en grønnere motorsport, for først var han med på å starte opp Formel E, den elektriske søsteren til Formel 1, og deretter rallybaserte Extreme E. Begge deler med batterielektriske racerbiler.
Nå baner han vei også for hyrdrogendrevne biler, og mer eksakt terrengbiler igjennom serien kalt Extreme H.
Etter fire års planlegging var det endelig klart for tidenes første løp, og de åtte bilene kalt Pioneer 25 utviklet av Spark Racing Technologies kunne endelig slippes løs i Saudi-Arabia.
Og Agag sier at det hele gikk «bedre enn planlagt».
– Noen ganger er det vanskelig å tro det fordi det ser normalt ut utenfra, sier han.
– Du ser på noe med helt ny teknologi som aldri har blitt gjort før, det er det som virkelig er den store effekten av dette løpet.
Mange fikk se dette. Extreme H sier at det var 90 kringkastere på tvers av 180 globale markeder, så dermed fant Extreme H fram til både gamle og nye fans.
– Mange var redde for at elbiler skulle eksplodere eller gi elektrisk utladning eller hva enn det måtte være av myter, sier Agag.
– Med hydrogen er det også mange myter, bilen kommer til å krasje eller den kommer til å eksplodere. Men vi hadde velt, vi hadde krasjer, men du kan se at hydrogen er helt trygt. Så jeg synes dette var et veldig godt budskap.
Med seg på laget har Agag fått FIA, og det internasjonale bilforbundet har utformet de tekniske og sportslige forskriftene – og blir en viktig partner ettersom Extreme H har en ambisjon om å vokse.
– Det er avgjørende å ha FIA med på laget, sier Agag.
– Og det er ikke det at vi påvirker dem, vi staker begge veien sammen, for uten FIA kunne vi ikke gjort det. De hjalp oss mye på den tekniske siden, den regulatoriske siden, og vi hjelper dem på den kommersielle siden. Så jeg tror det er et perfekt partnerskap.
Også for FIA er dette et spennende prosjekt.
– For FIA er det absolutt en milepæl, sier Emilia Abel, FIA Road Sport Director.
– Det er FIAs aller første hydrogendrevne konkurranse. Så vi er superstolte, men det er tydelig at det har vært hardt arbeid hele året for å komme dit vi er i dag, men jeg tror vi har klart det veldig bra.
Andreas Bakkerud hadde muligheten til å bli den siste vinneren av Extreme E og den første av Extreme H, og sammen med Catie Munnings gjorde de sakene veldig bra helt fram til finalen. Men der gikk det galt for nordmannen som kjører for det svenske Hansen-laget.

Nesten rett ut fra start kolliderte Bakkerud med Timo Scheider, og havnet utenfor banen og sist i feltet.
– Den finalen var et rent kaos, og det er synd at vi ikke fikk sjansen til å konkurrere. Det var utenfor vår kontroll, men vi gjorde det vi kunne, som var å fortsette å kjempe, sier Bakkerud.
– Selvfølgelig var det frustrerende å ikke kunne kjempe om pallen etter kontakten i sving 2, men Catie og jeg ga alt vi hadde. Det nye Extreme H-formatet holdt oss virkelig på tå hev, og å komme av gårde med fart fra første rad i debuten vår viser hvor raskt vi tilpasset oss, og det er definitivt noe å være stolt av.

I stedet var det Jameel-laget som kunne juble, og førerne der er Kevin Hansen og Molly Taylor.
– Å vinne den aller første FIA Extreme H World Cup er sannsynligvis den største prestasjonen i karrieren min, sier lillebroren til Timmy Hansen, som på sin side er teamsjefen til Bakkerud.
– Det føles fantastisk, slår Kevin fast.
Det ble også norsk på pallen, for den norske duoen Ole Christian Veiby og Hedda Hosås i Even-laget tok 3. plassen i den aller første Extreme H-finalen. Carl Cox-laget med Scheider og Klara Andersson tok 2. plassen, mens Hansen-laget endte nede på 5. plass.
Det aller viktigste var uansett at historiens første hydrigenserie nå er i gang.
–I Extreme H står H for Hydrogen, men også Houdini – vi vet ikke hvordan vi fikk dette til! Det føles bra, sier Agag.
– Vi ga Extreme E et nytt liv som Extreme H, og dette formatet kommer definitivt til å fly. Vi har all erfaringen fra Extreme E, og vi har brukt den til dette.
Her Team Hansen:
Les også: