Før verdenslanseringen av Nissan Micra fikk vi se litt nærmere på den, så selve gjennomgangen av bilen har vi hatt. Denne saken handler mer om opplevelser på veien.
Joda, en bil på under 4 meter lengde er jo kjekk i byen, men den kan jo levere så mye mer enn bare praktiske egenskaper i by. På motorveien leverer den stabilitet og komfort til tross for at den er kort.
En del mer delskinn enn stoff i setene til Evolve utstyrsnivå av Nissan Micra, og dersom det blir en del varmere ute mistenker jeg at det har potensialet for å bli litt mer klamt enn stoff, men ettersom det ikke var så mye varme å skryte av i Rotterdam skal jeg ikke si det for sikkert.
Setene er komfortable til å ha få innstillingsmuligheter, men med såpass få innstillingsmuligheter kan det være et sjakktrekk med en prøvetur før man handler bil.
Instrumentskjermen bakom rattet må ikke vise navigasjon slik som på bildet over her, men den kan gjøre det, og kjører man rundt i en ukjent by er det ikke å forakte med litt ekstra visning av navigasjonen.
Stort tall som viser hastighet, lett å finne batteriprosenten, estimert rekkevidde ser man enkelt og man ser hvilket nivå for regenerering man har valgt blant annet.
Infotainmentskjermen har Google assistent innebygget, og Google Maps er det jo mange som er vant med å benytte seg av. Veldig kjekt med anslag på ankomst batteriprosent, det gjør elbilhverdagen mer avslappende, spesielt om man skulle være nybegynner på elbilkjøring.
Nissan Micra har et meget godt ratt, og spakene bakom rattet, spesielt på høyre side der man har tre venner man seg raskt til.
På venstre side av rattet er det en rund ring med bil inni, og det er knappen som aktiverer dine personlige instillinger for typiske ADAS-ting, som lydvarsel ved fartsgrenseoverskridelse og styreassistent. Du kan velge selv hva du vil ha på eller av, og så er det 2 trykk på den fysiske knappen for å dra i gang dine preferanser. Lekkert løst!
Dersom man velger kjøremodus Eco skal man være klar over at man ikke får tilgang til alle bilens krefter, og den kan være noe upraktisk å ha på dersom man skal inn på en motorvei med 120 km/t ettersom maksimal fartsgrense i Eco er 110 km/t.
Jeg kjørte mest med Comfort fordi høyrepedalen da er langt mer sivilisert enn i Sportsmodus der den blir litt «ivrig» av seg etter min smak.
Knappen for å endre kjøremodus er lett å finne på rattet.
Nissan Micra kan du velge med to batteripakker, 40 kWh eller 52 kWh med henholdsvis 316 kilometer rekkevidde og 415 kilometer rekkevidde.
Det er tre ulike utstyrsnivåer man kan velge mellom, Engage er innstegsmodellen, og den får du kun med 40 kWh batteripakke fra 259.000 kroner.
Midtre utstyrsnivå heter Advance, og her kan du da velge batteripakke, 40 kWh fra 289.900 kroner og 52 kWh fra 314.900 kroner.
Topputstyrte Evolve får du kun med 52 kWh batteripakke fra 334.900 kroner.
Nissan Micra er langt kulere å kjøre enn disse veiene gav den mulighet til å vise, men ser du på tester av Renault 5 så er det mer eller mindre en tvilling, og det er ingen forskjeller på kjøreopplevelse, fjæringskomfort eller hvordan bremsepedalen oppleves i de to bilene.
Det er sikkert ikke så mange som «jakter» på liten elbil, men kanskje burde det vært flere, med tanke på hvor mange BMW i3 som ble solgt her i landet. Snart kommer også nye Nissan Leaf for deg som må ha en bil som er litt større enn Nissan Micra. Det blir spennende!
Les flere tester hos Nybiltester
Les også:
- BMW i5 xDrive40 Touring: Endelig over 500 km rekkevidde
- Prøvetur med Changan Deepal S05
- Exlantix ET – har stort sett alt du trenger
- Exlantix ES: Prisgunstig lekkerbisken