Vi var på plass da nye og elektriske Nissan Micra hadde verdenspremiere. (Fotos: Nybiltester)

Vi var på verdenspremieren til Nissan Micra

Vi tok turen til Barcelona for å se nærmere på Nissan Micra, den noe mer elegante broren til tøffingen Renault 5.


Den 6. generasjonen av Nissan Micra blir en elbil, og det er en elbil som deler veldig mye med Renault 5, selv om det eneste utenpå bilen som er helt likt med Renault 5 er glassflatene. Ovalte former preger lyktdesignet foran og bak, og jeg våger meg på å påstå at Nissan Micra er den mer elegante broren til tøffingen Renault 5.

-->
Det er få som vil skremmes av designet til Nissan Micra, men det er nok ikke så mange som vil bli svært entusiastiske når de ser den. Eller tar jeg feil?

Selv liker jeg designet til Nissan Micra, spesielt i fronten nede og den stilige «ice scoop»-linjen som går fra lyktene og bakover bilen på sidene. Jeg liker også ekstra godt baklyktenes design.

Ellers vet jeg en god del om hvor moro denne bilen er å kjøre, fordi jeg leverte tilbake en Renault 5 før jeg dro til Barcelona – test av den kommer snart. Kjørte den over 1.500 kilometer, og vet dermed veldig mye om hvor moro det er å kjøre Nissan Micra.

Det betyr også at man kan ta en prøvetur med en Renault 5 dersom man er på jakt etter en Nissan Micra, for de deler det meste av det tekniske. Kommer tilbake til forskjellene, som er veldig små og få, noe jeg mener er utelukkende positivt for Nissan Micra.

Du får Nissan Micra med to batteristørrelser, 40 kWh og 52 kWh, og begge kan lades fra 15 til 80 prosent på en halvtime. Bilens vekt varierer naturlig nok med valg av batteripakke, og 40 kWh veier fra 1.400 kilo og 52 kWh veier fra 1.524 kilo, som også skyldes noe mer utstyr.

Du kan velge mellom tre utstyrsnivåer, der innstegsmodellen heter Engage, og den får du kun med minste batteripakke. Så kommer utstyrsnivå Advance der du kan velge hvilken batteripakke du ønsker, og på toppen har man Evolve som du kun får med største batteripakke.

Pris? Det vet vi ikke enda, for Nissan Micra skal lanseres i det norske markedet til høsten.

Alle utstyrsnivåer leveres med 18» felger, der de to øvre utstyrsnivåer har alufelg og innstegsmodellen har stålfelger med felgkapsler.

Rekkevidden for 40 kWh batteriet er 310 kilometer, man har 120 hk/90 kW og 225 Nm, og det tar 9 sekunder å komme seg opp i 100 km/t. For 52 kWh er rekkevidden 408 kilometer, man har 150 hk/110 kW og 250 Nm, og det tar 8 sekunder fra 0-100 km/t.

Og du kan jo lese det du kommer over av tester av Renault 5 for å finne ut mer om hvordan Nissan Micra kommer til å prestere, som nevnt kommer det snart en test fra oss på Renault 5.

Nissan Micra er 3,974 meter lang, 1,774 meter bred, 1,498 meter høy og akselavstanden er 2,540 meter.

Hovedforskjellene mellom Nissan Micra og Renault 5 utover utvendig design er at Nissan Micra har e-pedal som gir deg full stans uten bruk av bremsepedal, og Nissan har nøyd seg med en assistent, Google-assistenten, mens Renault også har en assistent som heter Reno som jeg ikke ble helt vant med på en uke.

Nissan Micra har også noen interiørdesign som ikke Renault 5 har, tre ulike interiørdesign kan du velge mellom. Vises i videoklippet rett under her.

I videoklippet får du også se en liten «hilse-sekvens» i frontlysene, som også er ulik fra den Renault 5 har.

Bagasjerommet til Nissan Micra rommer 326 liter, og har bakseter som er delt 60/40. Legger man ned baksetene får man 1.106 liter med plass.

De som ser nøye vil legge merke til en figur på venstre side når man åpner bagasjerommet, den skal vi se litt nærmere på.

Mount Fuji i en slags logo-figur finner man ikke bare når man åpner bagasjerommet, men også i bilens interiør, mellom forsetene bakom ladeplaten for mobiltelefonen.

Dette er naturligvis noe man ikke finner i Renault 5, men kun i Nissan Micra. Nissan er et bilmerke fra Japan, men akkurat Nissan Micra lages nok i Frankrike der Renault 5 settes sammen, og er sånn sett en kortreist elbil for det norske markedet.

Forsetene er formet som i Renault 5, men kunstskinn i kombinasjon med stoff tror jeg ikke du får til Renault. Dette interiøret kalles Sport-Chic, og inkluderer kunstskinn i dashbord og i dørene foran.

Førermiljøet i Nissan Micra er veldig bra, og svært mye her er som i Renault 5. Gode knapper på ratt og hendler, og knapper under skjermen mellom forsetene, slik at man ikke må inn på skjermen for alt som skal gjøres.

Deilig ratt å holde i når man kjører langt, og et sete det er godt å sitte i når man kjører langt.

Det å ha en Google-assistent i en liten bil er relativt sjelden, at man i tillegg har trådløs tilkobling av Android Auto og Apple CarPlay i kombinasjon med en Google-assistent er svært sjeldent for små biler.

Du kan snakke inn destinasjonen for navigasjonen, legge inn ladestopp muntlig, og navigasjon til ladestasjon starter bilens forvarming av batteriet før lading automatisk. Du kan også be om å få «de siste nyhetene» eller spørre om en værmelding og alt mulig annet man kan spørre en Google-assistent om.

Du kan også velge et godt Harman Kardon-anlegg til Nissan Micra, men det er nok på listen over tilgjengelig ekstra utstyr når prislistene dukker opp litt nærmere høsten.

Dersom man ikke tar like mye plass når man sitter som meg, så får man plass i baksetet også, men jeg tar like mye plass når jeg sitter som en som er 190 centimeter lang, og da blir bakseteplassen for liten for meg.

Scroller du litt opp og ser bildet av den hvite bilen så ser du også Danmark sin PR-ansvarlig for Nissan, Ann, og hun fikk plass i baksetet selv om jeg satt i forsetet.

Nissan Micra i 6. generasjon er nok utvilsomt den kuleste og morsomste Nissan Micra noensinne, en bil man blir mer og mer glad i etterhvert som man får kjørt den flere og flere kilometer, for den har så mange gode kvaliteter.

Les flere tester hos Nybiltester

Les også:

Hva tenker du

Les også