Det er duket for en oppgradert RZ, og mer bestemt i form av 500e og 550e.
(Fotos: Nybiltester)
Vi har sjekket ut nye Lexus RZ 500e og 550e
Det er på tur en ny Lexus RZ 500e og RZ 550e som man også kan få i en helt spesiell F Sport utgave. Større batteri, mer hengervekt og steer by wire er noen av nyhetene for denne bilen.
På hovedbildet ser du den nye RZ 550e F Sport med Steer by wire og mulighet for å gire med padler bakom rattet.
-->
På videoklippet over her ser vi litt kjapt på både 500e og 550e.
Den nye RZ 500e har ikke et ekstremt nytt ytre, men du kan få den med steer by wire, og den har fått et nytt batteri på 77 kWh brutto som Lexus mener skal gi bilen omlag 100 kilometer mer i rekkevidde enn før med RZ 450e.
AWD-utgaven av Lexus RZ 500e og 550e kan nå trekke med seg inntil 1.500 kilo på hengerfestet. Før kunne den få med seg 750 kilo og det er fortsatt gjeldende for 2WD-utgaven.
Når det gjelder lading var det ikke spesielt moro å lade RZ 450e om vinteren, men den nye RZ kommer med forvarming av batteriet, noe som gir 30 min ladetid også på vinteren.
Du kan velge om du vil starte forvarmingen manuelt, eller om bilen skal ta det automatisk for deg ved at du navigerer til en hurtiglader.
På RZ 550e kan du velge bilen i utstyrsnivå F Sport, noe som er nytt for RZ, og det medfølger da også tilgang på noe mer krefter i tillegg til mer sportslig styling. Over her ser du en bakspoiler blant annet.
Steer by wire hadde de på bilen da den første gang ble vist fram i 2022, men det har gått noen år med testing og trippelsikring av systemet før Lexus ville slippe det løs på forbrukerne, for her må de være sikre på å treffe 100 prosent på første forsøk.
Ett eksempel på justeringer de har gjort er på utslaget rattet kan ha, fordi racersjåfører følte det noe unaturlig med så lav vandring i rattet som det i utgangspunktet var, så da økte man den noe for å gi en mer naturllig og bedre følelse på racerbanen, selv om neppe de fleste som kjøper seg en slik bil tar den med dit.
Det er helt frivillig om man vil bestille bilen med helt normalt ratt eller om man ønsker å gå for steer by wire løsningen.
Alle nye RZ får mer krefter tilgjengelig – FWD får en økning fra 150 kW/204 hk til 165 kW/224 hk.
AWD øker fra 230 kW/313 hk til 280 kW/381 hk og velger du F Sport så får du tilgang til hele 300 kW/408 hk.
Du kan også velge om du ønsker systemet der du kan gire med padler bakom rattet til F Sport.
General Manager for Lexus Norge, Jan Christian Holm var også på plass under Kenshiki Forum i Brussel hvor nye RZ ble vist, og han ser fram til mye nytt og spennende fra Lexus fremover.
Les flere tester hos Nybiltester
Les også: