Det er på vei en ny Skoda Enyaq RS, og den har vi sjekket ut.
(Fotos: Nybiltester)
Vi har sjekket ut nye Skoda Enyaq RS
Vi dro til Stockholm for avdukingen av Skoda Enyaq RS og Skoda Enyaq Coupé RS, og her er det faktisk flere endringer enn man kanskje skulle tro –⁠ og hyggelig startpris på 559.900 kroner.
Ny «Tech Deck» front i den nye «Modern Solid» designretningen til Skoda er åpenbare nyheter for den nye Skoda Enyaq RS, men det er mange godbiter man ikke klarer å se.
-->
En annen visuell og taktil endring er at man kan velge mellom det mer velkjente interiøret RS Lounge, og dette nye RS Suite som du ser over her, der setene er i et mer heltekket imitert skinnmateriale.
Akkurat disse setene hadde ikke ventilasjon, men man kan på et senere tidspunkt bestille Suite-interiøret med ventilasjon som tilleggsutstyr. Og det er en nyhet for Enyaq RS som ikke er like enkelt å fange opp rent visuelt.
Den runde Skoda-logoen på rattet er skiftet ut med skrift, og ellers ser man at sømmer er i hvitt og grått i RS Suite-interiøret. Nå er det ikke sikkert at alle er så bevandret i en Enyaq RS fra før, så vi tar med det noe mer kjente interiøret nedenfor.
Når vi først ser skjermene kan det nevnes at nye Enyaq RS og Enyaq Coupé RS kommer med en 5-tommers Digital Cockpit og 13-tommers infotainment-skjerm som standard. I tillegg er Head-up Display med Augmented Reality en del av Advanced-pakken som er standard, som også inkluderer area view 360-kamera og et 12-høyttaler Canton lydsystem med en total effekt på 635 watt.
Her ser man Alcantara-lignende løsninger og limegrønne sømmer og dekordetaljer i RS Lounge-interiøret, som i praksis er svært likt som i forrige Enyaq RS.
Enyaq RS får 2 kWt mer i batteristørrelse enn Enyaq 85 og 85X har, med 84 kWh brutto og 79 kWh netto, noe som da skal resultere i en WLTP-rekkevidde på 562 kilometer, og for Coupé-utgaven er WLTP-rekkevidden på 568 kilometer på grunn av en noe mer aerodynamisk bakende.
Nye Enyaq RS har 250 kW eller 340 hk om du vil, og tar ferden fra 0 til 100 km/t på 5,4 sekunder.
Maksimal ladehastighet skal nå være på 185 kW for Enyaq RS, og dermed kan den lades fra 10 til 80 prosent på 26 minutter.
Den heltrukne røde linjen lavt nede bak på Enyaq RS er spesifikk for RS-modellen. Ellers er mye bakpå Enyaq RS som på Enyaq.
På tross av ekstra med krefter holdes maksimal hengervekt på 1.200 kilo.
LED Matrix lykter er standard for Enyaq RS, og det er en god del annet utstyr også. På bildet over her ser man nyheter for designet utenpå Enyaq RS.
Mørke bakruter er standard for Enyaq RS, og på bildet over ser du designdetaljer for siden og bak.
På bildet over her har man RS Lounge til venstre og RS Suite til høyre i bildet, så man raskt ser hva som er forskjellene mellom dem.
Litt småkaotisk med bare tre biler og mange folk, men en kort kjapp liten snutt ble filmet likevel. Skoda sier at de første kundene som bestiller får bil fra september i år.
Dersom man går for Maxx-pakken får man mulighet til å parkere Enyaq RS uten å selv sitte i bilen, fra bilens app, det blir spennende å få teste det når det blir mulig etter hvert.
Man skal også på noen faste parkeringsplasser kunne lære bilen mer avansert parkering uten at man sitter i den.
Vi gleder oss til høsten når det blir mulig å teste nye nye Enyaq RS og Enyaq Coupé RS, men som nevnt er det mulig å bestille bilen hos din Skoda-forhandler fra i dag dersom du allerede har bestemt deg.
Les flere tester hos Nybiltester
Les også: